8 مواد غذایی که شما را از ابتلا به کرونا در امان نگه می دارد

کدخبر: ۴۸۰۵۴۵
محققان و کارشناسان تغذیه تاکید می‌کنند، با بهره‌وری از توصیه‌های مفید که شامل تقویت سیستم ایمنی بدن با استفاده از مواد غذایی سالم و پرخاصیت است، می‌توان به پیشگیری از ابتلا به کرونا کمک کرد.
8 مواد غذایی که شما را از ابتلا به کرونا در امان نگه می دارد

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، بر کسی پوشیده نیست که قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن به مبارزه مداوم با بیماری‌ها کمک می‌کند، اما با ورود به سال سوم همه گیری کووید-۱۹، سیستم ایمنی بدن ما نیاز به دریافت مواد مغذی زیادی دارد. هیچ ماده‌ای وجود ندارد که علائم یا شانس ابتلای ما به ویروس کرونا را به حداقل برساند، اما با مصرف روزانه برخی از مواد غذایی و رعایت نکاتی که می‌تواند به ایمن نگه داشتن بدن در برابر ویروس کمک کند شانس ما برای در امان ماندن از ویروس و مبارزه با کووید-۱۹ و تبعات ابتلای شدید به آن افزایش می‌یابد.

 در این گزارش به آنچه که در این مسیره به شما کمک می‌کند اشاره می‌کنیم:

۱. مصرف سبزیجات رنگی

تنها یک نوع میوه یا سبزی نمی‌تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کند به همین دلیل متخصصان تغذیه معتقدند مصرف انواع میوه‌ها و سبزی‌ها در رنگ‌های مختلف و گنجاندن آن‌ها در سبد غذایی روزانه می‌تواند در حفظ سلامت و تندرستی جسم موثر باشد و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. مقدار سبزیجات مورد نیاز بدن با توجه به هرم راهنمایی غذایی به طور کلی روزانه ۲۰۰ گرم است که این مقدار برای سالمندان بالای هفتاد سال، نوجوانان و کودکان کمتر است. براساس تحقیقات جدید رنگ سبزیجات در طبقه بندی خواص آنان نقش دارد از این رو مصرف سبزیجات با رنگ‌های متنوع برای سلامت توصیه می‌شود.

۲. مصرف سبزی‌های برگ دار

سبزیجات برگ سبز از محبوب‌ترین و پر مصرف‌ترین سبزیجات هستند که بخش مهمی از رژیم‌های غذایی سالم را به خود اختصاص می‌دهند. این سبزیجات پر خاصیت از یک طرف سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند و از طرف دیگر کالری اندکی در خود گنجانده‌اند، به همین دلیل استفاده از آن‌ها در رژیم غذایی روزانه فواید زیادی برای بدن دارد. اسفناج، کلم پیچ، برگ کولارد یا کولارد سبز، برگ چغندر و برگ شلغم از جمله این سبزیجات هستند.

۳. مصرف انواع میوه

به توصیه محققان، برای تقویت سیستم ایمنی بدن باید روزانه حداقل دو عدد میوه خورد؛ یکی از موثرترین راه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف میوه‌های مختلف و مفید است که از جمله آن‌ها می‌توان به انار، آناناس، موز، سیب، کیوی، مرکبات مانند گریپ فروت و پرتقال اشاره کرد.

کیوی

قسمت سبز رنگ و دانه‌های سیاه و حتی پوست قهوه‌ای کیوی سرشار از مواد مغذی سالم هستند و منبع خوبی از ویتامین ث، ویتامین کا، فولات، آنتی اکسیدان و فیبر می‌باشد و ۲۷۳ درصد ویتامین c مورد نیاز بدن در طول روز را تامین می‌کند.

گریپ‌فروت

گریپ فروت سرشار از مواد مغذی، حاوی ویتامین ث، ویتامین آ، فیبر، پروتئین، کلسیم، تیامین و فولات است. همچنین ویتامین ب، زینک، مس و آهن در آن وجود دارد که همگی باعث افزایش سلامت سیستم ایمنی می‌شود.

۴. خرما

خرما سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و یکی از غذاهای گیاهی مفید است. دارای مس، آهن، پتاسیم، منگنز، منیزیم، ویتامین ب، نیاسین، اسید پانتوتنیک و ریبوفلاوین است. همچنین مقدار کافی ویتامین آ، ک، کاروتن، لوتئین و زیخانتین دارد. مقداز زیادی فیبر دارد و جود مواد معدنی زیاد در این خوراکی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک قابل ملاحظه‌ای می‌کند.

۵. تخم مرغ

کارشناسان تغذیه می‌گویند، برای تقویت سیستم ایمنی بدن افراد می‌توانند یک یا دو تخم مرغ را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنند. یک تخم مرغ بزرگ می‌تواند ۲۲درصد از مقدار توصیه شده مصرف روزانه سلنیوم را تامین کند. در زرده تخم مـــرغ چربی، کلسترول، آهن، کلسیم، فسفر، روی، ید، اسیدفولیک و ویتامین‌های A، D، E، K و B۱۲ به وفور یافت می‌شود. ارزش تغذیه‌ای زرده آن بالاتر از سفیده بوده، اما پروتئین، سدیم، پتاسیم و منیزیم سفیده بیشتر از زرده است. سفیده مانع رشد باکتری‌های مضر دستگاه گوارش می‌شود و زرده به دلیل دارا بودن مواد آنتی اکسیدانی خاصیت ضدسرطانی داشته و به دلیل برخی ایمنوگلبولین‌ها باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شده و این همان مزیت چشمگیر تخم مرغ و تخم بلدرچین در مقایسه با تخم دیگر پرندگان است.

۶. ماست یونانی

ماست یونانی دو برابر ماست‌های معمولی پروتئین دارد و از عناصر مغذی دیگری مانند کلسیم، پروبیوتیک ها، ویتامین B۱۲ و پتاسیم برخوردار است که همه آن‌ها در چندین عملکرد اصلی بدن نقش اساسی دارند. کارشناسان تاکید می‌کنند، افراد برای تقویت ایمنی بدن، خوردن ماست یونانی را شروع کنند. ماست یونانی می‌تواند منجر به سطح بالاتری از سلول‌های تقویت کننده ایمنی شود. باکتری‌های سالم موجود در ماست، سلول‌های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را علامت گذاری کرده و میکروب‌های مضر را از بین می‌برند. میکروب‌های خوب همچنین به بدن کمک می‌کنند مواد مغذی را به درستی جذب و سیستم گوارشی را قوی کند. این دو عامل در تقویت سیستم ایمنی بدن مهم هستند.

۷. آجیل و خشکبار

مغزها مانند گردو، بادام و پسته سرشار از چربی‌های سالم و مواد معدنی مانند زینک، مس و سلنیوم هستند. دانه‌های کتان، تخمه آفتابگردان و حتی تخمه هندوانه دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که به بهبود سلامت افراد کمک زیادی می‌کند. آجیل‌ها و مغزها یک میان وعده بسیار سالم است که به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد می‌توان آن‌ها را به سالاد نیز اضافه کرد. پزشکان به‌طورکلی مصرف متنوع همه مغزها را توصیه می‌کنند تا همه مواد مغذی به بدن رسیده و سیستم ایمنی بدن بهتر تقویت شود.

۸. سیر

سیر نیز یکی دیگر از منابع مهم آنتی‌اکسیدان به‌حساب می‌آید که می‌توان از آن برای مقابله با میکرب‌ها استفاده کرد. سیر علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، به جذب مواد معدنی نیز کمک می‌کند. دریکی تحقیقات انجام‌شده در این رابطه مشخص می‌شود، افرادی که سیر مصرف می‌کنند کمتر سرما می‌خورند و ۷۰ درصد آن‌هایی هم که سرما می‌خوردند دوره زمانی کوتاه‌تری در بیماری را نسبت به افرادی که سیر مصرف نمی‌کرده‌اند، طی می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید