اعام آمادگی ایران برای کمک به توقف جنگ در اوکراین

کدخبر: ۴۸۱۲۷۰
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۱۶ اسفند ماه در تماس تلفنی با «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، درباره آخرین تحولات روابط دوجانبه، برخی موضوعات مورد علاقه منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله بحران اوکراین، بحث و تبادل نظر کرد.
اعام آمادگی ایران برای کمک به توقف جنگ در اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ترکیه‌ای ضمن اعلام حمایت از راه حل سیاسی در اوکراین و ابتکار سیاسی برای توقف جنگ، گفت: آماده هرگونه کمکی برای پیشبرد این روند هستیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۱۶ اسفند ماه در تماس تلفنی با «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، درباره آخرین تحولات روابط دوجانبه، برخی موضوعات مورد علاقه منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله بحران اوکراین، بحث و تبادل نظر کرد.

طرفین در این تماس تلفنی با ابلاغ سلام روسای جمهور ایران و ترکیه، به سفر آتی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ایران در راستای توسعه و‌ گسترش بیش از پیش روابط دو کشور اشاره کردند.

* شرکت هیأتی از وزارت خارجه ایران در مجمع دیپلماسی آنتالیا 

وزیر امور خارجه ایران در این گفت‌وگوی تلفنی بیان کرد: روابط دوجانبه در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دارد و  هفته آینده هیأت‌هایی از دو کشور در راستای پیگیری توسعه همه جانبه‌ روابط به تهران و آنکارا سفر خواهند کرد.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلفنی، ضمن آرزوی برگزاری موفقیت آمیز نشست مجمع دیپلماسی آنتالیا و نشست سه جانبه وزرای خارجه ترکیه، روسیه و اوکراین اظهار داشت: هیأتی از وزارت امور خارجه ایران نیز در مجمع دیپلماسی آنتالیا شرکت خواهد کرد.

* آمادگی ایران برای کمک به توقف جنگ در اوکراین 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران گفت: از راه حل سیاسی در اوکراین و ابتکار سیاسی برای توقف جنگ و  تمرکز بر راه حل سیاسی حمایت می‌کنیم و آماده هرگونه کمکی برای پیشبرد این روند هستیم.

امیرعبداللهیان اخیرا در گفت‌وگوی تلفنی همتای ایرلندی گفت که جنگ راه حل بحران اوکراین و هیچ بحران دیگری نیست و یادآور شد: البته نباید از ریشه بحران و اقدامات ناتو برای گسترش نظامی گری در منطقه غافل بود.

گفتنی است حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجم اسفند ماه هم درباره تحولات اوکراین در توئیتی نوشته بود: بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک آمیز ناتو دارد. ما توسل به جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم. برقراری آتش بس و تمرکز بر راه‌حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است.

* تحریم راه‌حل هیچ مشکلی نیست

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تأکید بر گام‌های موثر و ملموس در پیشبرد روابط دوجانبه در سایه حمایت روسای جمهور دو کشور، روابط دو کشور را ممتاز و دوستانه خواند.

وزیر امور خارجه ترکیه با تشریح موضع کشورش در مخالفت با اعمال تحریم علیه کشورها تاکید کرد: تحریم، راه‌حل هیچ مشکلی نیست.

مولود چاووش اوغلو نیز با ابراز نگرانی از پیچیده تر شدن بحران اوکراین و احتمال وقوع فاجعه انسانی و افزایش موج مهاجران و پناهندگان، هدف از نشست سه جانبه وزرای امور خارجه روسیه، ترکیه و اوکراین را برقراری آتش بس در منطقه و صلح پایدار برشمرد و تلاش برای بهبودی اوضاع در این منطقه را بسیار حائز اهمیت خواند.

وزیر امور خارجه ترکیه در این گفت‌وگو بار دیگر از امیرعبداللهیان برای سفر به این کشور دعوت کرد.

گفتنی است امیرعبداللهیان همچنین امروز با سرگئی لاوروف همتای روس خود تلفنی گفت‌‌وگو کرد. دو طرف در این گفت‌وگو درباره برخی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله بحران اوکراین، روند آستانه برای حل موضوع سوریه و نشست آنتالیا در ترکیه به بحث تبادل نظر پرداختند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید