برای نخستین بار یک زن، رئیس‌جمهور مجارستان شد

کدخبر: ۴۸۱۹۸۱
پارلمان مجارستان «کاتالین نوواک» را به عنوان نخستین رئیس جمهوری زن این کشور مجاری عضو اتحادیه اروپا انتخاب کرد.
برای نخستین بار یک زن، رئیس‌جمهور مجارستان شد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، نوواک که به تازگی به عنوان وزیر امور خانواده خدمت کرده است، انتخاب خود را به عنوان یک پیروزی برای زنان به تصویر کشید.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، وی با احراز ۱۳۷ رای موافق در برابر ۵۱ رای مخالف پارلمان، برای ایفای این نقش تشریفاتی در مجارستان انتخاب شد.

نوواک در سخنانی قبل از رای گیری پارلمان گفت: ما زنان کودکان را تربیت می کنیم، از بیماران مراقبت می کنیم، آشپزی می کنیم، اگر لازم باشد کار دو نفر را انجام می دهیم، کسب درآمد می کنیم، آموزش می دهیم، جوایز نوبل را کسب و شیشه ها را تمیز می کنیم.

این جوان ترین رئیس دولت مجارستان که تنها ۴۴ سال سن دارد، افزود: ما از قدرت کلمات آگاهیم، اما اگر لازم باشد می توانیم ساکت باشیم و گوش دهیم و اگر خطری تهدید کند با شجاعت فراتر از مردان از خانواده هایمان دفاع کنیم.

جلسه رای گیری پارلمان در روز پنجشنبه در حالی برگزار شد که چند هفته دیگر انتخابات پارلمانی در پیش است در شرایطی که اوربان با مبارزه سختی برای پیروزی یک دوره چهار ساله دیگر و حفظ قدرت از سال ۲۰۱۰ روبه روست.

«پیتر مارکی زای» که رهبری اپوزیسیون شش حزبی مجارستان را برعهده دارد، امیدوار است ماه آینده اوربان را سلب قدرت کند. وی همچنین نوواک را متهم کرده است به دلیل پیشینه حزبی اش مناسب جایگاه ریاست جمهوری نیست.

نوواک پس از آنکه سال ها به عنوان مقام وزارت امور خارجه مجارستان نقش آفرید، در سال ۲۰۱۸ عضو پارلمان شد و خیلی زود از سوی اوربان به عنوان وزیر امور خانواده برگزیده شد. وی یکی از معدود زنانی بود که در دولت اوربان از موقعیت های بالایی برخوردار شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید