هشدار رئیس سیا درباره احتمال استفاده روسیه از تسلیحات شیمیایی

کدخبر: ۴۸۲۰۶۲
رئیس سازمان سیا گفت: در تمام سال‌هایی که به عنوان یک دیپلمات فعالیت کردم، موارد زیادی را در جنگ‌های اطلاعاتی با روس‌ها دیدم که شکست خوردیم. اما در این مورد، فکر می‌کنم که ما تاثیر زیادی در بر هم زدن تاکتیک‌ها و محاسبات آن‌ها داشته‌ایم و به همه جهان نشان داده‌ایم که حمله روسیه به اوکراین "از پیش برنامه‌ریزی‌شده" و بر اساس مجموعه‌ای از "روایت‌های دروغ" ایجاد شده است.
هشدار رئیس سیا درباره احتمال استفاده روسیه از تسلیحات شیمیایی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری آناتولی اعلام کرد، رئیس سازمان سیا اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، در حال "باختن" یک جنگ اطلاعاتی در اوکراین است، وی همچنین ادعاهای مسکو مبنی بر اینکه کی‌یف می‌تواند از تسلیحات شیمیایی استفاده کند را رد کرد.

ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) روز پنجشنبه در جلسه استماع سنای آمریکا که با محوریت تهدیدات امنیت ملی برگزار شد، هشدار داد: روسیه می‌تواند از تسلیحات شیمیایی استفاده کند و این "ادعاهای غلط" که توسط مسکو منتشر شده، قسمتی از نقشه و استراتژی روسیه است.

رئیس سازمان سیا در ادامه گفت: در تمام سال‌هایی که به عنوان یک دیپلمات فعالیت کردم، موارد زیادی را در جنگ‌های اطلاعاتی با روس‌ها دیدم که شکست خوردیم. اما در این مورد، فکر می‌کنم که ما تاثیر زیادی در بر هم زدن تاکتیک‌ها و محاسبات آن‌ها داشته‌ایم و به همه جهان نشان داده‌ایم که حمله روسیه به اوکراین "از پیش برنامه‌ریزی‌شده" و بر اساس مجموعه‌ای از "روایت‌های دروغ" ایجاد شده است.

وی افزود: این یک "جنگ اطلاعاتی" است و فکر می‌کنم پوتین در حال "در حال شکست خوردن" در آن است.

«آوریل هینز»، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا هم نیروهای روسی را مقصر دانست و اظهار کرد: جنگ به خودی خود در یک لحظه پر از بحران است بنابراین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ممکن است در شرایطی که نیروهایش با "مقاومت سرسختانه" اوکراینی‌ها مواجه شوند بر شدت "عملیات‌های فریب" بیافزاید.

پیشتر، کاخ سفید ادعاهایی را از سوی روسیه مبنی بر اینکه آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در خاک اوکراین حضور دارند را رد کرد و گفت این مسکو است که تسلیحات بیولوژیکی دارد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: نه تنها روسیه "ظرفیت و گنجایش" استفاده از تسلیحات بیولوژیکی و شیمیایی را دارد بلکه این کشور "پیشینه تاریخی" استفاده از چنین مواردی را هم دارد.

همچنین، ویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاستگذاری، روز سه‌شنبه در جریان جلسه استماع سنا اعتراف کرد: اوکراین دارای تاسیسات و امکانات بیولوژیکی است، ما نگران هستیم که نیروهای روسی ممکن است سعی کنند کنترل آن‌ها را به دست بگیرند، بنابراین ما با اوکراینی‌ها در حال کار بر روی چگونگی جلوگیری از افتادن هر یک از مواد تحقیقاتی به دست نیروهای روسی هستیم.

از طرفی، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه اظهار کرد که حضور آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در خاک اوکراین "بسیار موضوع مهمی" است و همچنین برای جهان "جالب" خواهد بود که بدانند این تاسیسات در آنجا چه می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید