روایت میرلوحی از ظهور «اصلاح‌طلبانِ حکومتی»/ لاریجانی هم با تابلوی ورود ممنوع شورای نگهبان روبه‌رو شد

کدخبر: ۴۸۲۴۹۸
میرلوحی درباره آینده اصلاح‌طلبان در فضای سیاسی کنونی کشور، گفت: در خصوص آینده اصلاح‌طلبان، به ویژه وضعیت آنها در انتخابات مجلس دوازدهم در سال 1402 نمی‌توان وضعیت روشنی را پیش‌بینی کرد.
روایت میرلوحی از ظهور «اصلاح‌طلبانِ حکومتی»/  لاریجانی هم با تابلوی ورود ممنوع شورای نگهبان روبه‌رو شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، ایجاد فضای تک قطبی در کشور پروژه‌ای است که در چندسال اخیر کلید خورده است.در چنین فضایی که دایره فعالیت سیاسی برای بخش زیادی از کنش‌گران، علی‌الخصوص اصلاح‌طلبان تنگ‌تر شده؛ نشانه‌هایی از ظهور یک جریان از دل اصلاحات که تمایل دارد برای بقای خود با ممیزی‌های جریان حاکم خود را تطبیق دهد، بیش از پیش به چشم می‌خورد.

 سیدمحمود میرلوحی در همین رابطه می‌گوید؛ در هر دوره از انتخابات برخی از اصلاح‌طلبان برای تصاحب مناسب حاکمیتی وسوسه می‌شوند و به نوعی خود را با جریان حاکم همسو می‌کنند، هرچند به نظر می‌رسد که دوران چنین افرادی نیز سرآمده و با کمک مردم این افراد نیز کنار زده خواهند شد.

وی می گوید؛ نباید فراموش کنیم که دو جریان «اصلاحات» و «اصولگرا» دارای ریشه و سابقه هستند و نمی‌توان آنها را حذف کرد. در اغلب کشورها نیز دو دیدگاه دو جناح با یکدیگر رقابت می‌کنند در ایران نیز این دو جریان اصلی به فراخور زمان فراز و فرود داشته‌اند.

اصلاح طلبان منتظر رفتار شورای نگهبان در انتخابات 1402

سید محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره آینده اصلاح‌طلبان در فضای سیاسی کنونی کشور، اظهار داشت: در خصوص آینده اصلاح‌طلبان، به ویژه وضعیت آنها در انتخابات مجلس دوازدهم در سال 1402 نمی‌توان وضعیت روشنی را پیش‌بینی کرد.

علی لاریجانی هم با تابلوی ورود ممنوع شورای نگهبان روبه‌رو شد

وی یادآور شد: در سال 98 و انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری شاهد بودیم که شورای نگهبان فضا را برای اصلاح‌طلبان محدود کرد و تا این رویکرد فعلی تغییر نکند، نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از کار انتخاباتی این جریان سیاسی ارائه داد.

این سیاستمدار اصلاح‌طلب با انتقاد از شیوه برخورد شورای نگهبان با سیاسیون کشور، بیان داشت: نحوه برخورد سلیقه‌ای شورای نگهبان تنها محدود به جریان اصلاحات نیست و شاهد بودیم فردی همانند آقای «علی لاریجانی» نیز با تابلوی ورود ممنوع این نهاد مواجه شد و تنها چند نفر که تفکر همسو با شورای نگهبان را داشتند به صورت مهندسی شده وارد کارزار انتخابات 1400 شدند.

نباید اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را حذف کرد

میرلوحی گفت: نباید فراموش کنیم که دو جریان «اصلاحات» و «اصولگرا» دارای ریشه و سابقه هستند و نمی‌توان آنها را حذف کرد. در اغلب کشورها نیز دو دیدگاه دو جناح با یکدیگر رقابت می‌کنند در ایران نیز این دو جریان اصلی به فراخور زمان فراز و فرود داشته‌اند.

این عضو سابق شورای شهر تهران تأکید کرد: تا زمانی که یک جریان سوم در کشور  ظهور نکند، قطعا این دو جریان سیاسی با یکدیگر رقابت خواهند داشت و نباید به بهانه‌های مختلف آنها را حذف کرد.

جریان اصلاحات با پشتوانه مردمی به پیش می‌رود

میرلوحی در خصوص وضعیت اصلاح‌طلبان از سال 76 تا کنون، بیان داشت: یکی از تفاوت‌های اصلاح‌طلبان با اصولگراها در این است که سیاستمداران اصلاح‌طلب هیچگاه حمایت حاکمیتی نداشته و اساسا برای آنها کسی «فرش قرمز» پهن نکرده است.

این سیاستمداراصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: در این سالها علی‌رغم تمامی مشکلات و محدودیت‌ها، اصلاح‌طلبان توانسته‌اند نظر بخش زیادی از اقشار مختلف جامعه را به خود جلب کنند و با اتکا به همین پشتوانه نیز امروز به حرکت در مسیر اصلاح‌طلبی ادامه می‌دهند.

پدیده‌ای به نام اصلاح‌طلبان حکومتی

میرلوحی در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به این پرسش که آیا این احتمال وجود دارد که یک جریان «اصلاح‌طلب حکومتی» در کشور شکل بگیرد تا به صورت کنترل شده در سپهر سیاسی کشور کنش‌گری کند، عنوان داشت: اگر از سال 76 تا به امروز را مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که بخشی از اصلاح‌طلبان برای گرفتن پست و مقام وسوسه شده و به سمت اصلاح‌طلبی مطلوب حاکمیت حرکت کردند که یکی از نمونه‌های آن نیز در سال 90 رخ داد.

وی گفت: در سال‌های 84 و 88 حاکمیت تلاش کرد تا بخشی از اصلاح‌طلبان را در معرض رای مردم قرار دهد که به نظر خود نزدیک تر است، اما شاهد بودیم که جریان اصلاحات در آن سالها بستری را فراهم کرد تا در سه انتخابات بعدی بتواند پیروز میدان شود. هرچند در این مسیر گاهی از کاندیدای اصلی خود نیز عدول کرد، اما نتیجه انتخابات منجر به شکست اصولگرایان شد.

این عضو سابق شورای شهر تهران تصریح کرد: در دو انتخابات اخیر نیز شاهد بودیم که حاکمیت تلاش کرده به آن دسته از اصلاح‌طلبانی میدان دهد که تفکر آنها در تضاد با جریان مطلوب حاکمیت نباشد، اما با کمک مردم و یک برنامه دقیق نیز می‌توان از این مهندسی انتخاباتی جدید جلوگیری کرد.

ماجرای دولت پنهان و دولت و مجلس سابق

میرلوحی اظهار داشت: امروز تمامی حاکمیت یکدست شده و عملکرد یکدیگر را نیز تحسین می‌کنند، اما عملکرد این افراد از نظر مردم جامعه بسیار متفاوت از چیزی است که آنها نمایش می‌دهند. 

وی بیان داشت: در گذشته زمانی که قدرت دست جریان فعلی نبود، از طریق «دولت پنهان» تلاش می‌کردند تا در مسیر دولت و مجلس مانع‌تراشی کنند، اما امروز کار دست آنها افتاده و باید عملکرد خود را نهایتا در عرض یک تا دوسال به مردم ارائه دهند.

اصلاح‌طلبان اهل سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی نیستند

میرلوحی تصریح کرد: یکی از شانس‌های امروز جریان حاکم این است که اصلاح‌طلبان اهل سنگ اندازی و مانع‌تراشی نیست و حتی امیدوار است که در بسیاری از بخش‌ها به خصوص «برجام» موفق شود. البته در همین فضا اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند با دوری از مشکل‌تراشی برای جریان حاکم، رابطه خود و مردم جامعه را به نوعی بازسازی کرده و با آنها دیالوگ برقرار کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید