هشدار جدی آمریکا به چین درباره روسیه!

کدخبر: ۴۸۳۶۷۱
جو بایدن به چین هشدار داد حمایت از عملیات روسیه علیه اوکراین، برای آنها عواقب خواهد داشت.
هشدار جدی آمریکا به چین درباره روسیه!

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، دولت آمریکا در راستای سیاست‌های ضد روسی و ضد چینی خود، به پکن هشدار داد حمایت از عملیات مسکو علیه اوکراین، برای آنها عواقب خواهد داشت.

رویترز گزارش داد، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا قرار است روز جمعه با «شی جین پینگ» همتای چینی خود به‌صورت تلفنی درباره بحران اوکراین و احتمال حمایت پکن از روسیه در این جنگ صحبت کند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه با اعلام این خبر گفت: «بایدن فردا به صراحت خواهد گفت که چین مسئولیت هر اقدامی را که برای حمایت از تجاوز روسیه انجام دهد بر عهده خواهد داشت و ما از تحمیل هزینه‌ها [بر پکن] دریغ نخواهیم کرد».

بلینکن اظهار داشت که چین مسئولیت استفاده از نفوذ خود بر «ولادیمر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و دفاع از قوانین بین‌المللی را دارد، اما به نظر می‌رسد پکن در جهت مخالف حرکت می‌کند.

به نوشته رویترز، وی مدعی شد: «ما نگران این هستیم که آنها در حال بررسی کمک مستقیم به روسیه با ارائه تجهیزات نظامی برای استفاده در اوکراین باشند».

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه آمریکا در مورد اینکه حمایت چین از روسیه چه هزینه‌هایی ممکن است برای پکن داشته باشد توضیح بیشتری نداد و هنوز شواهدی مبنی بر اینکه چین تمایل به کمک به روسیه دارد نیز از سوی واشنگتن ارائه نشده است.

پیش از این، نماینده چین در سازمان ملل با انتقاد از افزایش تحریم‌های غرب علیه روسیه به بهانه اوکراین، گفت تشدید تحریم‌ها باعث تشدید بحران غذایی و انرژی می‌شود.

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه در پاسخ به درخواست کمک از سوی جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک (جدایی‌طلبان شرق اوکراین)، عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد که «غیر نظامی‌سازی و نازی‌زدایی» از اهداف کلیدی این عملیات است. مسکو بارها تاکید کرده که هیچ برنامه‌ای برای اشغال اوکراین ندارد و تاکید می‌کند که نیروهای مسلح روسیه فقط زیرساخت‌های نظامی اوکراین را هدف قرار می‌دهند. ایالات متحده و متحدانش، از جمله ژاپن، با اعمال تحریم‌های جامع علیه روسیه به اقدام مسکو واکنش نشان دادند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید