هند بی خیال تحریم روسیه شد /لابی ژاپن علیه پوتین شکست خورد

کدخبر: ۴۸۴۲۰۶
نخست وزیر ژاپن، با همتای هندی خود دیدار کرد و درباره بحران اوکراین گفت و گو کردند.
هند بی خیال تحریم روسیه شد /لابی ژاپن علیه پوتین شکست خورد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، روزنامه گلوبال‌تایمز چین، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، در دیدار با نارندرا مودی، همتای هندی خود نتوانست او را متقاعد کند که موضعی مشابه در قبال بحران اوکراین اتخاذ کند.

دو نخست وزیر در پایان دیدارشان، بیانیه‌ای صادر کردند که در آن طرف هندی حتی به نام روسیه نیز اشاره‌ای نکرد، چه رسد به اعمال تحریم‌ها علیه این کشور.

اگرچه کیشیدا روز شنبه مودی را تحت فشار قرار داد تا در اولین سفرش به هند پس از روی کار آمدن او، موضع سخت‌تری در قبال روسیه اتخاذ کند، اما بیانیه مشترک منتشر شده نشان داد که لابی ژاپن انتظارات واشنگتن و کانبرا را برآورده نکرده است. کارشناسان گفتند، سه عضو دیگر Quad (گفت‌وگوی چهارجانبه امنیتی) در تلاش برای متقاعد کردن متحد دیگر خود به قربانی کردن منافع ملی‌اش شکست خوردند، چراکه هند با توجه به اینکه روسیه نقش مهمی در سیاست استراتژیک این کشور ایفا می‌کند، حاضر به اعمال تحریم نیست.

در بیانیه مشترک، نخست‌وزیران نگرانی خود را در مورد درگیری‌های جاری و بحران انسانی در اوکراین ابراز کردند و پیامدهای گسترده‌تر آن را به ویژه برای منطقه هند و اقیانوس آرام مورد ارزیابی قرار دادند. آنها بار دیگر خواستار توقف فوری خشونت شدند و خاطرنشان کردند که چاره‌ای جز راه گفت‌وگو و دیپلماسی برای حل مناقشه وجود ندارد.

 

کارشناسان بر این باورند که این بیانیه نه تنها منعکس‌کننده این است که هند به یک سیاست دیپلماتیک مستقل پایبند بوده، بلکه اختلاف نظر بین هند و سه عضو دیگر این پیمان چهارگانه بر سر مواضع آنها در قبال روسیه را نیز آشکار می‌کند. آنها معتقد بودند که این اختلاف علنی شد و شکاف‌های بیشتری را در میان شرکا ایجاد کرد که نشان دهنده تضعیف اثربخشی مکانیسم Quad است.

Quad، یک گفت‌وگوی استراتژیک بین ایالات متحده، هند، ژاپن و استرالیا است که حفظ مذاکرات بین کشورهای عضو را باعث می‌شود.

در حالی که آمریکا، ژاپن و استرالیا از زمان بحران اوکراین، ده‌ها فرد و سازمان روسی را تحریم کرده‌اند، هند از اظهار نظر مستقیم خودداری کرده است. همچنین، هند در سه رای سازمان ملل در ابراز تاسف از اقدامات مسکو رای ممتنع داده و فقط خواستار توقف خشونت شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید