امیرعبداللهیان:

مسئول برهم خوردن روابط با عربستان نیستیم!/ مذاکرات وین به پایان نزدیک است

کدخبر: ۴۸۴۸۰۲
اقتصادنیوز: وزیرامور خارجه ایران در مصاحبه‌ای اعلام کرد مذاکرات وین به پایان خودش نزدیک است، اما لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین‌ها از سوی آمریکا مسئله اصلی است.
 مسئول برهم خوردن روابط با عربستان نیستیم!/ مذاکرات وین به پایان نزدیک است

به گزاش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حسین امیرعبداللهیان، در مصاحبه‌ای امروز (جمعه) اعلام کرد کشور‌های عربی بخش مهمی از جهان اسلام هستند و ایران دست همکاری را به سوی کشور‌های مختلف همسایه از جمله کشور‌های حاشیه خلیج فارس دراز می‌کند. روابط ایران با اکثر کشور‌های عربی از جمله کویت و امارات برادرانه و خوب است.

براساس گزارش المیادین، وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص روابط ایران و عربستان گفت: «روابط ایران و عربستان با مشکلات و چالش‌هایی مواجه است و ما سخت تلاش می‌کنیم تا در‌های گفتگو را باز نگه داریم. عربستان اولین کشوری بود که روابط خود را با ایران قطع کرد. روابط با عربستان خوب نیست، اما ما مسئول این موضوع نیستیم و آمادگی خود را برای دور پنجم گفتگو اعلام کرده ایم.»

امیرعبداللهیان در ادامه نیز تایید کرد این ارزیابی که هر آنچه در یمن اتفاق می‌افتد مربوط به ایران است نادرست است، پیشتر نیز تهران به عربستان اطلاع داده است که مسئله یمن به خود یمنی‌ها مربوط است.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص روابط با مصر نیز گفت: سیاست ما تقویت روابط با مصر بر پایه‌های محکم و متوازن است. ما مواضع مصر را در قبال موضوع سوریه فراموش نمی‌کنیم، اما نقاط مشترکی با مصر وجود دارد که می‌توان بر آن تاکید کرد. البته از اتفاقی که بعد از بهار عربی در آن افتاد خشنود نشدیم.

او درباره عادی سازی روابط برخی از کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد ایران هرگونه دیدار با هر مقام اسرائیلی را خیانت به بیت المقدس و فلسطین می‌داند و تهران حضور رژیم صهیونیستی که در وضعیت بسیار ضعیفی قرار دارد را در خلیج‌فارس نخواهد پذیرفت.

وزیر امور خارجه ایران در خصوص مذاکرات هسته‌ای نیر گفت: ما در مذاکرات هسته‌ای به نقطه اجماع نزدیک شده ایم، اما آنچه برای ما مهم است نحوه لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین هاست. در هفته‌های اخیر تلاش‌های زیادی از سوی آمریکایی‌ها برای مذاکره مستقیم با ما در مورد مسائل باقی‌مانده صورت گرفته است، اما اگر دولت بایدن جدی است، قبل از اینکه به مذاکره مستقیم فکر کند باید حسن نیت نشان دهد.

امیرعبداللهیان تایید کرد طرف ایرانی به غربی‌ها اطلاع داده است که آمریکا باید درخصوص لغو تحریم‌های ایران از خود حسن نیت نشان دهد. مسکو نیز تاکید کرده تا زمان حصول توافق از آن حمایت خواهد کرد. او ضمن رد کردن نظمی که آمریکایی‌ها برای منطقه غرب آسیا در نظر گرفته بودند گفت: طرف آمریکایی در سال ۲۰۱۵ پس از امضای توافق هسته‌ای تشنه توافق منطقه‌ای بود. ما با طرف آمریکایی برای تصمیم گیری در مورد سرنوشت منطقه ما مخالفیم.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در خصوص بحرات در لبنان اعلام کرد پیشنهاد‌هایی را برای ایجاد دو نیروگاه برق در جنوب و شمال و تامین گاز از ایران به لبنان به مقامات لبنانی ارائه کرده به دوستان لبنانی ایران گفته است که آمریکا نه خودش به بیروت کمک خواهد کرد و نه می‌گذارد کشور سومی به آن کمک کند. براساس سخنان امیرعبداللهیان «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان از این پیشنهاد استقبال، اما زمان آن را منوط به توافق هسته‌ای اعلام کرده است. وزیر امور خارجه کشورمان نیز تایید کرد در صورت توافق در وین منطقه غرب آسیا پیروز خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید