برخورد پلیسی با کم فروشی خودروسازان؛

فرمان رئیسی به رئیس پلیس راهور : جلوی شماره‌گذاری این خودروها را بگیرید

کدخبر: ۴۸۵۰۲۴
سردار هادیانفر با اشاره به وضعیت کیفیت خودروها و اینکه باید به کم‌فروشی در زمینه خودروسازی ورود کنیم، گفت: در زمینه خودرو خیلی دچار مشکل هستیم و خود رئیس‌جمهور هم گفت اگر ایمن‌سازی نکنند، جلوی شماره‌گذاری را بگیرید.
فرمان رئیسی به رئیس پلیس راهور : جلوی شماره‌گذاری این خودروها را بگیرید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس ، سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا، بعد از ظهر امروز در جلسه با مدیران استان اصفهان، ضمن تبریک سال جدید اظهار داشت: ما ۲۳۶ هزار کیلومتر در کشور راه، ۵۴ میلیون راننده دارای گواهینامه و ۳۸ میلیون هم وسیله نقلیه داریم که ۳۵ درصد این وسایل نقلیه فرسوده هستند؛ این مقدار در ناوگان عمومی ۸۰ درصد فرسوده هستند؛ ۱۲ میلیون موتور سیکلت هم داریم که ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتای آن کارکرده و فرسوده است؛ بنابراین در بخش وسایل نقلیه کشور خیلی اوضاع خوبی نداریم.

افشاگری اسرائیل درباره عربستان و امارات

وی ادامه داد: مشکل اساسی ما در تصادفات است؛ در این حوزه ۳۰ سازمان نقش دارند که نقش اصلی متوجه ۸ سازمان است؛ در میان عوال مختلف هم ۵ مورد، عامل اصلی تصادفات است؛ اول مدیریت، بعد قوانین مقررات، بعد عامل انسانی، سپس راه و در آخر وسیله.

هادیانفر در ارتباط با مدیریت گفت: ما در این حوزه، نقص قانونی نداریم؛ چرا که صراحتا در ماده ۱۰۸ تکالیف مشخص شده است و شوراهای مختلفی را مشخص کرده که رئیس شورای عالی ایمنی در حمل و نقل و ترافیک، شخص رئیس‌جمهور است؛ اولین شورای ایمنی در حمل و نقل و ترافیک بعد از ۸ سال با حضور رئیس‌جمهور شکل گرفت؛ در دولت یازدهم و دوازدهم حتی یک جلسه هم با راهور برگزار نکردند و حتی در آخرین جلسه کمیسیون ایمنی، معاون اول رئیس جمهور گفت ما افسوس می‌خوریم که این جلسات را زودتر برگزار نکردیم.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه مدیریت کلان کشور باید بخواهد تا تصادفات کاهش پیدا کند، تصریح کرد: به ازای هر نفری که در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، کشور ۵.۳ میلیارد تومان کشور هزینه می‌دهد؛ خسارت ناشی از تصادف ۸ درصد از تولید ناخالص ملی کشور را به خود اختصاص می‌دهد؛ در بودجه کشور ۹ تا ۱۱ درصد از سبد دولت را به خسارت تصادفات اختصاص می‌دهیم؛ بعضا بیمه‌ها به یک آدم مجروح به اندازه ۳ برابر دیه، هزینه پرداخت می‌کنند.

وی با اشاره به خسارت معنوی ناشی از تصادفات، ادامه داد: در هر تصادفات، به ازای یک نفر کشته، ۲۰ تا ۲۵ نفر مجروح و معلول داریم؛ ما سال گذشته بالغ بر ۱۷ هزار کشته و نزدیک به ۳۶۰ هزار نفر مجروح داشتیم که در حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد آن‌ها معلول و قطع نخاعی هستند و تا آخر عمر نمی‌توانند حرکت کنند و ما در بخش خسارت معنوی، هیچ مکانیسم جبرانی نداریم.

هادیانفر با بیان اینکه هر ساعت ۲ نفر در جاده‌های می‌میرند که در این چند روز گذشته، به ۲.۳ نفر افزایش یافته است، به سخن مقام معظم رهبری در مورد تصادفات جاده‌ای اشاره و بیان کرد: حاکمیت در قالب مدیریت باید این را جبران کند که این اراده را من در این دولت می‌بینم و خود من ۲ جلسه با رئیس‌جمهور و ۲ جلسه هم با معاون اول داشتم.

رئیس پلیس راهور ناجا به حوزه قوانین هم اشاره کرد و گفت: این قوانین خوب است، ولی بازدارنده نیست؛ به خاطر شرایط اقتصادی هم این تذکر را داده‌ایم که به جای جرایم حاشیه‌ای، مأموران راهور روی جرایم اصلی و حادثه‌ساز تمرکز کنند؛ با این حال ما سال گذشته ۱۰۵ میلیون جریمه اعمال کردیم و پیشنهاد دادیم برای تخلفات حادثه‌ساز جرائم افزایشی اعمال کنیم.

وی با اشاره به وضعیت راه‌ها، با بیان اینکه حدود ۵ و ۲۰۰ نقطه هزار نقطه حادثه‌خیز در کشور داریم، تأکید کرد: از این میزان، ۳ هزار و ۲۰۰ مربوط به جاده‌ها و ۲ هزار تا هم مربوط به شهرهاست؛ ۳۸.۵ درصد تصادفات در همین نقاط است؛ حل این مشکل نیاز به منابع دارد که ما این را در جلسه با رئیس‌جمهور و وزیر راه مطرح کردیم و قرار شد ۵ هزار میلیارد تأمین مالی صورت گیرد.

هادیانفر گفت: ۳۰ درصد تصادفات در جاده‌های اصلی است؛ اما ۷۰ درصد کشته‌ها در راه‌ها است و باید به این توجه کرد؛ تمرکز ما روی راه‌های اصلی است، ولی نباید فراموش کرد ۱۸۰ هزار کیلومتر راه‌های فرعی و روستایی داریم که باید ایمن‌سازی شوند؛ چون ۱۲ درصد کشته‌ها برای روستاهاست.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به وضعیت بد خودروها هم گفت: ما اصلا خودروی ملی نداریم، بلکه خودروی چینی داریم؛ اگر خودروی ملی داشتیم نباید با بالا و پایین شدن قیمت دلار، قیمت خودرو هم تغییر کند؛ عمده قطعات از چین وارد می‌شود و اکثرا هم بی‌کیفیت است؛ در زمینه خودرو خیلی دچار مشکل هستیم و خود رئیس‌جمهور هم گفت اگر ایمن‌سازی نکنند، جلوی شماره‌گذاری را بگیرید.

وی افزود: باید به کم‌فروشی در زمینه خودروسازی ورود کنیم؛ به همین دلیل داریم سازمان‌ها را هماهنگ می‌کنیم و وزارت صمت را هم وارد کار کردیم؛ به وزارت صمت گفتم نیازی به تولید ۳ میلیون خودرو در سال نیست، چون اولا کشور کشش این مقدار را ندارد، دوما ۸۰۰ هزارتا خودرو تولید کنید، ولی ایمن تولید کنید؛ درصد کشته‌های ما در خودرو خیلی بیش از ۱۲ درصد است.

هادیانفر به عامل انسانی هم اشاره و تصریح کرد: در این زمینه باید فرهنگ‌سازی کرد که بیشترین مورد هم خستگی و خواب‌آلودگی و حواس‌پرتی است؛ تحقیقات ما می‌گوی ۱۸ درصد کار همیاران ما در کاهش تصافات و رعایت قوانین مؤثر بوده است؛ بنابراین صداو سیما و آموزش و پرورش و ارشاد باید پای کار بیایند و کمک کنند؛ در این مورد هم دولت کاملا نشان داده که قصد همراهی دارد.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: ؛ راهور سالانه ۷ هزار میلیارد تومان به حساب دولت واریز می‌کند؛ از این مقدا ۳۰ درصد برای وزارت راه و جاده‌ها، ۳۰ درصد برای شهرداری‌ها، ۲۰ درصد برای صندوق تأمین خسارت‌های بدنه دولت و بیمه مرکزی، ۱۵ رصد برای زیرساخت‌های پلیس و ۵ درصد هم برای فرهنگ‌سازی اختصاص می‌یابد؛ در ۸ سال قبل، غالب این پول صرف حقوق و هزینه‌های جاری می‌شد و فقط ۷ تا ۱۱ درصد این پول توزیع شده است.

وی با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت‌ها گفت: ۵۴ هزار میلیارد درآمد به بیمه‌هاست که اگر ۱۰ آن را از بیمه‌ها بگیریم و به توسعه راه‌ها و برطرف کردن نقاط حادثه‌خیز نوسازی راه‌ها و دوربین‌ها اختصاص بدهیم، می‌توانیم تصادفات را کاهش دهیم.

فرمان رئیسی به سردار هادیانفر: این خودروها را پلاک نکنید!

 

هادیانفر گفت: چند جلسه با رئیس‌جمهور و معاون اول ایشان داشتیم که خودروسازها هم در این جلسات بودند و به آن‌ها اولتیماتوم که اگر ایمن‌سازی را انجام ندهند، جلوی شماره گذاری را می‌گیریم؛ دولت هم این موضوع را با جدیت دارد دنبال می‌کند.

رئیس پلیس راهور ناجا به حوزه هوشمندسازی هم اشاره و بیان کرد: کارهای زیادی در این زمینه انجام دادیم؛ قبلا افسران ما برگه جریمه می‌کردند، اما الان همه مجهز به دست افزار هستند و بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ دست افزار در سطح کشور داریم و مأموران ما با قبض دیگر کسی را جریمه نمی کنند و با این دست افزارهای هوشمند، بحث معاینه فنی خودروها، خودروهای مسروقه و مکشوفه، دستورهای قضایی روی خودرو و غیره را می‌توانند ببینند.

وی ادامه داد: یک کار دیگری که در حوزه هوشمندسازی انجام دادیم، کروکی الکترونیک است که این کار در استان قم در حال انجام است و به زودی در کل کشور اجرا می‌شود تا قبض کروکی هم جمع شود؛ همچنین سامانه متوسط سرعت را در ۶ استان کشور عملیاتی کردیم و با انجام یک محاسبه معین می‌کند که فرد با سرعت غیرمجاز حرکت کرده یا خیر و جریمه را اعمال می‌کند.

هادیان فر در خصوص عوارض هم کفت؛ در حال حاضر، بخش خصوصی که مسؤول عوارض آزادراهی است، مجوز گرفته‌ است تا عوارض را به صورت دستی اخذ کنند، اما این مفاسد اینجا می‌کند و نباید این اخذ عوارض از مدار ای تی سی خارج شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید