چین به آمریکا هشدار جدی داد

کدخبر: ۴۸۵۳۸۸
وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: آمریکا در مواجهه با بحران اوکراین باید نگرانی‌های اعلام شده از سوی پکن را جدی بگیرد.
چین به آمریکا هشدار جدی داد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، «وانگ ون‌بین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت، آمریکا در مواجهه با بحران اوکراین باید نگرانی‌های اعلام شده از سوی پکن را جدی بگیرد.

شینهوآ گزارش داد، ون‌بین در نشست خبری روز دوشنبه گفت، اعمال تحریم راه موثری برای حل مسائل نیست و چین در برابر هرگونه تحریم یک‌جانبه و دست‌درازی قضایی که فاقد مبنای مشخصی در قوانین بین‌المللی یا دستورکار شورای امنیت سازمان ملل باشند، قاطعانه ایستادگی می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین تصریح کرد: «این موضع ثابت چین در هر ملاقات علنی یا پشت درهای بسته است».

این دیپلمات چینی افزود، از بیش از ۱۹۰ کشور عضو سازمان ملل، بیش از ۱۴۰ کشور از مشارکت در تحریم‌ها علیه روسیه خودداری کرده‌اند که نشان می‌دهد اغلب کشورهای جهان در قبال مسئله تحریم‌ها به شکلی محتاطانه و مسئولانه عمل کرده‌اند.

او با اشاره به توهین‌های اخیر رئیس جمهور آمریکا علیه همتای روس گفت: «امیدواریم تمام طرف‌ها بتوانند خویشتن‌داری کرده و به‌جای تشدید تنش و اظهارات خشونت‌آمیز، بر روی تقویت و ترویج صلح تمرکز کنند».

ون‌بین متذکر شد: «در حال حاضر مسئله این نیست که کدام کشور قصد دارد در دور زدن تحریم‌ها به روسیه کمک کند بلکه موضوع بر سر این واقعیت است که تجارت و تبادلات اقتصادی عادی و متداول بین کشورها از جمله چین با روسیه به‌شکلی غیرضروری صدمه دیده است».

این دیپلمات چینی هشدار داد: «از آمریکا می‌خواهیم هنگام مواجهه با مسئله اوکراین و روابطش با روسیه هشدارهای چین را جدی بگیرد و از تضعیف حقوق مشروع و منافع چین به هر شکلی خودداری کند».

او همچنین گفت: «چین تمام اقدامات لازم را اتخاذ خواهد کرد تا قاطعانه حقوق و منافع قانونی و مشروع شرکت‌ها و افراد چینی را برقرار نگه دارد».

در همین راستا، امروز (سه‌شنبه) «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت که این کشور هیچ تحریم جدیدی را علیه روسیه اعمال نمی‌کند چون می‌خواهد کانال‌های ارتباط باقی بماند. دور جدید مذاکرات روسیه و اوکراین با میانجی‌گری ترکیه، امروز در استانبول از سر گرفته خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید