راهکار عبدالمهدی برای خروج از بن بست سیاسی در عراق

کدخبر: ۴۸۶۴۵۰
عادل عبدالمهدی، راهکارهایی را برای خروج از بن بست سیاسی در عراق ارائه کرد.
راهکار عبدالمهدی برای خروج از بن بست سیاسی در عراق

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر سابق عراق در مقاله‌ای با عنوان "رویکردهایی برای خروج از بن بست سیاسی" نوشت: می‌توان اوضاع را همین گونه که هست رها کرد. تحولات سریع خارجی طی روزها و هفته‌های آتی باعث می‌شود به گزینه‌های جدیدی برسیم که فضا را برای تفاهم‌های بهتر ایجاد کند. حساب باز کردن روی تنها این مسئله کافی نیست و باید رویکردهایی را برای همسو کردن خواسته اکثریت ملی ائتلاف سه جانبه و فراکسیون اکثریت چارچوب هماهنگی شیعیان برای حل بحران ایجاد کرد.

شفق نیوز گزارش داد، وی گفت: باید از تمام نمایندگان فراکسیون اکثریت برای حضور در نشستی خارج از نشست‌های پارلمان دعوت کرد که با حضور ۱۵۰ الی ۱۶۰ نماینده و بیشتر بوده و شامل حامیان، مخالفان و افراد مستقل شود. اسامی نامزد شده برای نخست وزیری مطرح می‌شوند. اگر بیش از دو نفر بودند دور اول برای انتخاب دو نفر برگزار می‌شود و بعد از آن نامزد فراکسیون اکثریت انتخاب خواهد شد. در این صورت هم خواسته چارچوب هماهنگی شیعیان محقق شده و هم خواسته جریان صدر. در صورت نیاز بخش‌های دیگر همین مکانیزم یا شبیه به آن را طبق شرایط و توازن‌های خود در پیش می‌گیرند. مثل سال ۲۰۱۴ و انتخاب فؤاد معصوم در مقابل برهم صالح به عنوان رئیس جمهور عراق.

عبدالمهدی گفت: در چارچوب اکثریت ملی و بعد از توافق با بیانیه وزارتی طرف مقابل در زمان انتخاب نامزد نخست وزیری حق دارد وزارتخانه‌ها یا پست‌های مهمی را در اختیار داشته باشد تا مانع از یکجانبه‌گرایی یا به حاشیه راندن شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید