فاضل میبدی: فتوایی دال بر حرام بودن حضور زنان در ورزشگاه‌ها وجود ندارد

کدخبر: ۴۸۶۷۱۴
هفته گذشته وقوع اتفاقاتی در مقابل درِ ورزشگاه مشهد و ممانعت از ورود زنان به استادیوم باعث واکنش های زیادی در فضای مجازی شد. در این میان، برخی اشخاص نیز درخصوص مغایرت داشتن مسأله ورود زنان به ورزشگاه ها با دین اسلام نظراتی بیان کردند که اتفاقا آنها نیز بی جواب نماند.
فاضل میبدی: فتوایی دال بر حرام بودن حضور زنان در ورزشگاه‌ها وجود ندارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم هشدار داد: بی تردید با سیاسی کردن برخی مسائل، برخوردهای مردم هم بدتر خواهد شد و خوراکی برای شبکه های بیگانه ایجاد می شود. باید دید چرا امروز بخشی از جوانان ما از دین خارج می شوند؟ شکی نیست که یکی از عوامل اصلی دین گریزی، می تواند برخوردهای بد حکومتی باشد.

هفته گذشته وقوع اتفاقاتی در مقابل درِ ورزشگاه مشهد و ممانعت از ورود زنان به استادیوم باعث واکنش های زیادی در فضای مجازی شد. در این میان، برخی اشخاص نیز درخصوص مغایرت داشتن مسأله ورود زنان به ورزشگاه ها با دین اسلام نظراتی بیان کردند که اتفاقا آنها نیز بی جواب نماند.

در همین رابطه، خبرنگار جماران به سراغ یک عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم رفته و نظر او را در این رابطه جویا شده است.

محمدتقی فاضل میبدی، روحانی ساکن قم با بیان اینکه بارها بر حق ورود زنان به ورزشگاه ها تاکید کرده است، گفت: امروز در جامعه ما اقداماتی انجام می شود که دینی نیست و به نوعی بدعت به حساب می آید. برای نمونه، خبری را می خواندم که در یکی از شهرهای شمال غربی، ستاد امربه معروف و نهی از منکر دستورالعملی صادر کرده است که باید نانوایی های بربری شیفت صبح تعطیل باشند، زیرا این نان نماد صبحانه است!

وی افزود: مسلما چنین اقداماتی آنهم به نام دین، لطمه و صدمات جبران ناپذیری به اعتقادات مردم وارد می کند. دین خداوند این گونه است و اگر یک روحانی یا عالمی در گوشه ای از کشور فتوایی داد نباید نظر او را بر همه مردم تحمیل کرد. 

مطرح کردن برخی نظرات سلیقه ای و شخصی به نام دین کار درستی نیست

فاضل میبدی ادامه داد: هیچ فتوایی که ورود زنان به ورزشگاه را حرام اعلام کرده باشد، وجود ندارد. ممکن است بگویند لوازمات منفی دارد، اگر این گونه بیندیشیم پارک ها نیز همین مشکل را دارند. روز گذشته خواندم که یکی از آقایان گفته است از آنجا که لباس ورزشی بازیکنان نامناسب است، زن ها نباید در استادیوم حضور پیدا کنند و حرام است. 

او با بیان اینکه در هیچ کجای شرع، لباس کوتاه مردان در جامعه، محرومیت و محدودیتی برای حضور زنان وضع نکرده است، گفت: اگر این طور باشد مشاهده آقایان با لباس آستین کوتاه در خیابان ها نیز باید برای زنان حرام باشد. به نظرم مطرح کردن برخی نظرات سلیقه ای و شخصی به نام دین کار درستی نیست.

با سیاسی کردن برخی مسائل، برخوردهای مردم هم بدتر خواهد شد

میبدی بیان کرد: بی تردید با سیاسی کردن برخی مسائل، برخوردهای مردم هم بدتر خواهد شد و خوراکی برای شبکه های بیگانه ایجاد می شود. باید دید چرا امروز بخشی از جوانان ما از دین خارج می شوند؟ شکی نیست که یکی از عوامل اصلی دین گریزی، می تواند برخوردهای بد حکومتی باشد.

وی با اشاره به اتفاقات رخ داده مقابل درب ورزشگاه مشهد گفت: کجای اسلامی حکم داده که کسی حتی به فرض مرتکب شدن رفتار خلاف شرع، مستحق خوردن گاز فلفل است؟ اسلام می گوید اگر کسی عمل خلاف شرعی در یک مکان عمومی مرتکب شد، به او تذکر دهید آنهم صرفا زمانی که می دانید موثر واقع می شود. و اگر احتمال دادید که موثر نیست، همان تذکر هم واجب نیست. در کجای دین اسلام آمده که می توان به زور گاز فلفل مردم را مسلمان کرد؟

فاضل میبدی همچنین درباره روزه داری در ماه مبارک رمضان گفت: در کجای دین اسلام آمده که می شود به زور شلاق، مردم را روزه دار کرد؟ متاسفانه معتقدم جریانی در کشور وجود دارد که سکان هدایتش از جای دیگری است که یا جهل مذهبی دارد یا منافعی مالی در پشتش نهفته است و ماموریتش نیز این است که دین خداوند را در میان جوانان بد جلوه دهد و تا امروز نیز موفق بوده است.

او افزود: از برخورد با بدحجابی و بی حجابی گرفته تا برخورد با دوچرخه سواری زنان و ورود آنها به ورزشگاه ها، همگی به سود دشمنان اسلام بوده است. آقایان بگویند روش هایی که تا امروز برای ترویج دین بکار گرفته اند، چقدر موثر بوده است؟ اگر واقعا مردم را دین دارتر کرده است، بازهم تکرارشان کنند ولی اگر تاثیری عکس داشته، باید هرچه سریعتر روش های مربوطه را اصلاح کرد.

مسئولین چه فکری به حال گرانی های سرسام آور کرده اند؟/ مهار نشدن قیمت ها در جامعه ای که به نام دین اداره می شود، عواقب خطرناکی خواهد داشت

میبدی گفت: امروز بخش قابل توجهی از جامعه ما سخنانی را که از زبان مسئولین و خطبای امام جمعه بیرون می آید، قبول ندارند و باور قوی ای وجود دارد که از ۴۰ سال گذشته، وعده های بدون عمل داده شده است. بگذارید یک مثال روشن بزنم. روز گذشته برای کاری به داروخانه مراجعه کرده بودم و از مکالمه میان یک بیمار و متصدی داروخانه متوجه شدم که قیمت اسپری آسم در یک ماه اخیر ۶ برابر شده است. یعنی دارویی که تا قبل از عید ۹۶ هزار تومان بوده، امروز به ۴۶۰ هزار تومان رسیده است. مسئولین چه فکری به حال گرانی های سرسام آور کرده اند؟

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: گرانی ها در حالی اتفاق می افتند که مجلس و دولت فعلی در شعارهایشان قول داده بودند با روی کار آمدن خودشان به عنوان نیروهای جهادی و انقلابی، مشکلات مردم را حل خواهند کرد. امری که دست کم تا امروز اتفاق نیفتاده است. آقایان بدانند که مهار نشدن قیمت ها در جامعه ای که به نام دین اداره می شود، عواقب خطرناکی خواهد داشت و صرف توصیه های دینی در شرایط بی تدبیری بی فایده خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید