واکنش فوری عربستان به خبر کناره‌گیری رئیس‌جمهور یمن

کدخبر: ۴۸۷۱۲۲
ریاض به محض اعلام کناره‌گیری رئیس‌جمهور فراری یمن و تشکیل شورای رهبری ریاست‌جمهوری، از این تصمیم استقبال و حمایت کرد.
واکنش فوری عربستان به خبر کناره‌گیری رئیس‌جمهور یمن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  فارس، تنها چند ساعت پس از آن‌که «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن با تشکیل شورای رهبری ریاست‌جمهوری قدرت خود و معاونش را به این شورا واگذار کرد، عربستان سعودی در صبح امروز (پنجشنبه، ۷ آوریل)، از این امر استقبال کرد.

به نوشته خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، ریاض، حمایت کامل خود را از شورای رهبری ریاست‌جمهوری و نهادهای پشتیبان آن برای اجرای سیاست‌ها و طرح‌های ابتکاری فعال برای تحقق امنیت و ثبات در جمهوری یمن و پایان بخشیدن به بحران اعلام می‌کند.

بنا بر این گزارش، دولت سعودی تصمیم گرفته است که حمایت فوری خود را از اقتصاد یمن با ارائه مبلغ ۳ میلیارد دلار نشان دهد که از این میزان، ۲ میلیارد دلار به صورت مشترک با امارات در حمایت از بانک مرکزی یمن ارائه می‌شود و یک میلیارد دلار از سوی پادشاهی سعودی پرداخت خواهد شد تا از این میزان،۶۰۰ میلیون دلار برای صندوق حمایت از خرید مشتقات نفتی و ۴۰۰ میلیون دلار برای طرح ها و پروژه‌های توسعه‌ای هزینه شود.

عربستان سعودی همچنین از ارائه مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار آمریکایی برای تأمین مالی طرح  پاسخ بشردوستانه اعلام شده توسط سازمان ملل متحد برای سال ۲۰۲۲ برای کاهش درد و رنج مردم یمن و بهبود شرایط زندگی و خدمات آن‌ها اختصاص داده است و نیز خواستار برگزاری یک کنفرانس بین المللی برای بسیج منابع مالی لازم برای حمایت از اقتصاد یمن و بانک مرکزی یمن و تامین مشتقات نفتی است.

به نوشته واس، عربستان سعودی همچنین از شورای رهبری ریاست‌جمهوری یمن خواست تا «مذاکرات را با حوثی‌ها، تحت نظارت سازمان ملل، برای دستیابی به یک راه حل سیاسی نهایی و جامع که شامل یک دوره انتقالی است که یمن را به سوی صلح و توسعه سوق دهد، آغاز کند تا مردم یمن از امنیت و ثبات برخوردار شوند».

به نوشته رسانه‌های سعودی، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی نیز شخصا از تشکیل شورای رهبری ریاست‌جمهوری یمن ابراز خشنودی کرد و ضمن استقبال از اعضای این شورا، اعلام کرد که عربستان سعودی از شورای رهبری ریاست جمهوری یمن حمایت می‌کند و آرزو می‌کند که تشکیل این شورا، به بازکردن صفحه جدیدی در یمن کمک کند و آن را از جنگ به سمت صلح و توسعه سوق دهد و امیدوار است که در سایه عزم و خوش‌بینی همه‌جانبه، مرحله بعدی متفاوت باشد.

ولی عهد سعودی که از زمان تجاوز کشورش در رأس یک ائتلاف عربی بیش از هفت سال می‌گذرد در ادامه ادعا کرد که ریاض خواستار برخورداری یمن از امنیت، ثبات و رفاه است.

 «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن، بامداد امروز (پنجشنبه، ۷ آوریل)، «علی محسن الاحمر» معاون خود را برکنار کرد و قدرت و اختیارات خود و معاونش را به شورای رهبری ریاست جمهوری واگذار کرد.

وی طی حکمی ضمن برکناری الاحمر، از تشکیل شورای رهبری ریاست‌جمهوری به ریاست «رشاد العلیمی» با عضویت هفت نفر دیگر از احزاب و جناح‌های سیاسی یمنی خبر داد و هدف از تشکیل این شورای رهبری ریاست‌جمهوری که دارای اختیارات ریاست‌جمهوری و معاونت او است، را تکمیل اجرای ماموریت مرحله انتقالی اعلام کرد.

رئیس جمهور مستعفی یمن  در بیانیه ای درباره این انتقال قدرت گفت: «به موجب این اعلامیه، کلیه اختیارات خود را به صورت غیر قابل بازگشت به شورای رهبری ریاست جمهوری طبق  قانون اساسی، طرح ابتکار خلیج فارس و سازوکار اجرایی آن تفویض می‌کنم».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید