استاد برجسته رشته فیزیک اتمی درگذشت

کدخبر: ۴۸۷۳۲۳
اقتصادنیوز: پروفسور ابوالقاسم صالح جهرمی، اساد برجسته رشته فیزیک اتمی پس از یک دوره بیماری طولانی و بر اثر بیماری نارسایی کلیه در سن ۸۸ سالگی در جهرم درگذشت. آیین تشییع و تدفین او از ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه عصر جمعه ۱۹ فروردین‌ماه جاری در آرامستان رضوان جهرم برگزار می‌شود.
استاد برجسته رشته فیزیک اتمی درگذشت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، ابوالقاسم صالح جهرمی در سال ۱۳۱۳  در جهرم به دنیا آمد و با هوش سرشار خود توانست مدرسه را با تحصیل در کلاس سوم ابتدایی آغاز کند. وی در ۱۵ سالگی دیپلم ریاضی فیزیک گرفت، سپس به استخدام بانک ملی ایران درآمد و همزمان با کار در بانک ملی، در رشته فیزیک دانشگاه تهران نیز پذیرفته شد.

پس از احراز رتبه اول در دوره لیسانس و فوق لیسانس رشته فیزیک دانشگاه تهران پذیرفته شد و در سال ۱۳۴۶ با رتبه ممتاز دانش‌آموخته شد و پایان نامه فوق لیسانس ایشان با عنوان proctical gamma spectrometry در آن زمان در نوع خود بی نظیر بود.

سپس در مقطع دکترا دانشگاه لندن پذیرفته شد و پس از کسب دکترای فیزیک هسته‌ای که با درجه A و با دفاع از پایان نامه‌ای تحت عنوان The intraction of hyperons with light nuclei صورت گرفت در سال ۱۹۷۹ به عنوان استاد تمام دانشگاه جندی شاپور اهواز و پس از رئیس دانشکده علوم آن دانشگاه انتخاب شد.  پروفسور صالح با آغاز انقلاب فرهنگی به آمریکا رفت و مجدد در دوره‌های پسادکتری به تحصیل و تدریس پرداخت و با ارائه ده‌ها مقاله برجسته و مؤثر به عنوان پروفسوری فیزیک هسته‌ای دست یافت.

وی در سال ۱۹۹۱ به تیم دانشمندان فیزیک نوکئیک آمریکا پیوست و به عنوان استاد تمام دانشگاه  UCLA ایالت کالیفرنیا مدت‌های مدیدی به تدریس و تحقیق پرداخت، کتاب ها و مقاله‌های وی به چندین زبان دنیا ترجمه و در دسترس قرار داد.

آیین تشییع و تدفین پروفسور صالح جهرمی، از ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه عصر جمعه ۱۹ فروردین‌ماه جاری در آرامستان رضوان جهرم برگزار می‌شود.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید