امیرعبداللهیان: صهیونیست‌ها ریشه ناامنی در منطقه هستند

کدخبر: ۴۸۷۵۵۲
حسین امیرعبداللهیان گفت: ما جز خیر و امنیت و پیشرفت برای همسایگان، منطقه و امارات نمی‌خواهیم، اما صهیونیست‌ها ریشه ناامنی در منطقه بوده و هستند.
امیرعبداللهیان: صهیونیست‌ها ریشه ناامنی در منطقه هستند

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات عربی متحده امروز (شنبه)‌ ۲۰ فروردین ماه تلفنی گفت‌وگو کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ظرف روزهای گذشته با وزرای خارجه عراق،کویت، ترکمنستان، صربستان و مجارستان نیز تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

* روابط رو به پیشرفت ایران و امارات 

وزرای خارجه ایران و امارات عربی متحده در این تماس تلفنی درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله اوضاع سوریه، تحولات در سرزمین‌های اشغالی و مذاکرات وین به رایزنی پرداختند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان به دولت و ملت امارات، روابط دوجانبه را رو به پیشرفت خواند و گفت: دیدار و رایزنی‌های خوبی بین مقامات دو کشور برقرار شده است.

امیرعبداللهیان فعال شدن کمیته‌های روابط دوجانبه در موضوعات مورد توافق و تبادل هیأت‌ها را در تقویت و بسط مناسبات دوجانبه موثر خواند و افزود: هیچ محدودیتی برای توسعه همه جانبه مناسبات وجود ندارد.

طرفین در این گفت‌وگو بر اهمیت توسعه و گسترش همکاری‌ها بین بخش‌های خصوصی دو کشور تأکید کردند.

امیرعبداللهیان همچنین درباره بحران یمن، از برقراری آتش بس موقت در یمن استقبال و ابراز امیدواری کرد شاهد لغو کامل محاصره انسانی یمن و برقراری مذاکرات سیاسی همه طرف‌های یمنی باشیم. 

به گزارش فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ۱۳ فروردین ماه از ابتکار نماینده سازمان ملل برای توقف ۲ ماهه عملیات نظامی در یمن، اجازه ورود کشتی های حامل مواد غذایی و سوخت و بازگشایی نسبی فرودگاه صنعاء استقبال کرده بود.

* جز خیر و امنیت و پیشرفت برای همسایگان، منطقه و امارات نمی‌خواهیم

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مشترکات دو کشور افزود: ما جز خیر و امنیت و پیشرفت برای همسایگان، منطقه و امارات نمی‌خواهیم، اما صهیونیست‌ها ریشه نا امنی در منطقه بوده و هستند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان حضور رژیم صهیونیستی در منطقه را تهدیدی برای همه کشورهای منطقه خواند و گفت: باید تلاش کرد تا عوامل بحران آفرین نتوانند در منطقه جای پا پیدا کنند.

به گزارش فارس، وزرای خارجه چهار کشور عربی مصر، امارات، بحرین و مغرب هفتم فروردین ماه در اجلاسی که با حضور «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در منطقه اشغالی نقب برگزار شد، شرکت کردند. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هشتم فروردین ماه برگزاری این اجلاس در فلسطین اشغالی با حضور را محکوم و آن را خیانت به آرمان آزادی فلسطین توصیف کرد.

*  به هیچ طرفی اجازه اقدامات خرابکارانه یا تحریک آمیز از خاک خود بر علیه کشورهای همسایه را نخواهیم داد

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تبریک متقابل ماه پر خیر و برکت رمضان، ابراز امیدواری کرد روابط ریشه دار دو کشور در سال جدید بیش از پیش گسترش یابد و با اشاره به منافع مشترک دو کشور در توسعه روابط فیمابین در عرصه‌های مختلف، خواهان بررسی فرصت‌های همکاری مشترک شد.

وزیر امور خارجه امارات عربی متحده در مورد شرایط جدید منطقه نیز گفت که طی هفته‌های اخیر شاهد بهبود شرایط در منطقه هستیم و دیداربشار اسد رئیس جمهور سوریه از امارات و برقراری آتش بس موقت در یمن فرصتی برای همه طرف‌ها فراهم کرده تا از آن برای توسعه و پیشرفت و پرهیز از افزایش تنش بهره برداری کنند.

وزیر امور خارجه امارات در این گفت‌وگو تاکید کرد: امارات عربی متحده به هیچ طرفی اجازه اقدامات خرابکارانه یا تحریک آمیز از خاک خود بر علیه کشورهای همسایه امارات را نخواهد داد.

بشار اسد اخیرا در سفری به امارات با شماری از مقام‌های این کشور از جمله «محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی و «شیخ محمد بن زاید آل نهیان»، ولیعهد ابوظبی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هشتم آذر ماه ۱۴۰۰ نیز در گفت‌وگوی تلفنی با همتای اماراتی از وی برای سفر به تهران دعوت و بر مشورت مستمر دو کشور تأکید کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید