واکنش روسیه به احتمال پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو

کدخبر: ۴۸۸۰۹۹
پسکوف چند روز پیش گفته بود که مسکو در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، وادار به اقداماتی برای برقراری و ایجاد توازن دوباره در موقعیت خود خواهد شد.
واکنش روسیه به احتمال پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، شبکه خبری بی بی سی اعلام کرد، مسکو روز دوشنبه در واکنش به ابراز آمادگی فنلاند و سوئد در شمال اروپا برای پیوستن به ناتو، با هشدار در باره گسترش این سازمان نظامی غربی اعلام کرد که این اقدام کمکی به ایجاد ثبات در اروپا نخواهد کرد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین با اعلام آشکار مخالفت مسکو با گسترش ناتو، هشدار داد که این ائتلاف به گونه ای نیست که ضامن صلح و ثبات باشد و گسترش بیشتر آن موجب افزایش امنیت در قاره اروپا نخواهد شد.

وی افزود: از این ائتلاف نظامی همچنان به عنوان ابزاری برای رویارویی استفاده می شود.

پسکوف چند روز پیش گفته بود که مسکو در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، وادار به اقداماتی برای برقراری و ایجاد توازن دوباره در موقعیت خود خواهد شد.

با اینکه ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در فوریه در باره پیامدهای نظامی و سیاسی پیوستن احتمالی سوئد و فنلاند به ناتو هشدار داده بود، اما این کشورها با نادیده گرفتن این تهدیدها، بر درخواست خود تاکید کرده و هزینه های دفاعی خود را به میزان چشمگیری افزایش داده اند.

فرماندهان ارتش فنلاند که طول مرز مشترک آن با روسیه به یک هزار و ۳۴۰ کیلومتر می رسد، روز دوشنبه طرح تازه ای برای اختصاص ۱۴ میلیون یورو برای خرید پهپاد برای ارتش اعلام کردند.

سوئد نیز در مارس طرحی برای افزایش هزینه های دفاعی تا ۳۱۷ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد.

مقام های نظامی ایالات متحده، حمله نیروهای روسیه به اوکراین را خطای بزرگ راهبردی دانسته اند که شاید منجر به گسترش ناتو شود.

مقام های آمریکا پیش بینی کرده اند که این ۲ کشور تا اوایل ژوئن درخواست عضویت در ناتو را ارایه کنند. گمان می رود که واشنگتن از این درخواست حمایت خواهد کرد که شمار کشورهای عضو این سازمان نظامی را به ۳۲ خواهد رساند.

مقام های وزارت امور خارجه آمریکا چندی پیش گفته بودند که مذاکراتی میان سران ناتو و وزیران امور خارجه از هلسینکی و استکهلم برگزار شده است.

قرار است اعضای مجلس فنلاند در چند روز آینده، گزارش امنیتی از مقام های اطلاعاتی دریافت کنند و سانا مارین نخست وزیر این کشور پیش بینی کرده که بررسی ها در باره درخواست عضویت هلسینکی در ناتو تا میانه تابستان به پایان برسد.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز یکشنبه نوشت: ناتو در تغییر راهبرد، به دنبال ارائه تسلیحات سنگین و دوربرد به اوکراین برای مقابله با حملات مورد انتظار از سوی نیروهای روسیه است.

این روزنامه آمریکایی می افزاید: تصمیم اسلواکی برای ارسال سامانه های دفاع موشکی اس-۳۰۰ به اوکراین با تایید آمریکا، مرحله جدیدی در جنگ اوکراین محسوب می شود به طوری که متحدان کی یف در ناتو به دنبال کمک بیشتر در برابر حملات جدید روسیه و آمادگی موثرتر در برابر این حملات هستند.

در روزهای ابتدایی جنگ اوکراین، کشورهای عضو ناتو به سرعت و در راستای انتقال تسلیحات کوتاه برد و دفاعی به اوکراین برای مقابله با تانک ها و هواپیماها، گام برداشتند که استفاده از آنها با آموزش اندک و آسان ممکن بود. اما در این مقطع زمانی، دولت های متحد اوکراین تمایل خود را برای انتقال تسلیحات سنگین‌تر به این کشور نشان داده اند.

انگلیس نیز روز شنبه اعلام کرد که ۱۲۰ خودروی نظامی به همراه سامانه های جدید موشکی ضدتانک به ارتش اوکراین خواهد داد.

مقامات غربی به طور فزاینده ای به این موضوع پی برده اند که این جنگ احتمالاً درگیری طولانی مدتی میان 2 ارتش بزرگ خواهد بود که در هیچ یک از طرفین نشانی از آمادگی برای تسلیم شدن و کنار گذاشتن اقدامات نظامی وجود ندارد که به معنای تغییر نوع تسلیحاتی است که اوکراین به آنها نیاز دارد.

فرماندهان ارتش اوکراین اکنون به سامانه های بهتر برای دفاع هوایی و تسلیحات دور برد برای دفاع از مواضع شرقی این کشور نیاز دارند.

دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اخیرا اعلام کرد که با متحدانش برای انتقال تانک های ساخت اتحاد شوروی سابق برای تقویت امور دفاعی اوکراین در منطقه دونباس در شرق این کشور همکاری خواهد کرد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نیز از متحدان کشورش درخواست کرده که تانک و هواپیمای جنگنده در اختیار کشورش قرار دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید