هشدار آمریکا به هند برای خرید نفت از روسیه

کدخبر: ۴۸۸۲۱۰
«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید درباره تماس بایدن و نخست وزیر هند، گفت: «رئیس جمهور بایدن خیلی شفاف پیام را به نخست وزیر هند منتقل کرد که افزایش خرید نفت از روسیه به نفع شان نیست.»
هشدار آمریکا به هند برای خرید نفت از روسیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رویترز اعلام کرد، «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در گفت و گو با «نارندرا مودی» نخست وزیر هند تاکید کرد خریدن نفت بیشتر از روسیه به نفع هند نیست و می تواند اقدامی بازدارنده در برابر واکنش آمریکا در جنگ اوکراین باشد.

مقام های آمریکایی گفت و گوی مجازی میان بایدن , مودی را گرم و در عین حال صریح توصیف کردند. رهبران ۲ کشور درباره وضعیت اوکراین و به ویژه «بوچا» که گفته می شود شهروندان بسیاری در آن کشته شده اند ابراز نگرانی کردند. 

رئیس جمهوری آمریکا در این تماس مجازی به نارندرا مودی گفت که موقعیت هند در دنیا با اتکا به منابع انرژی روسیه تقویت نخواهد شد. 

«جن پساکی» سخنگوی کاخ سفید درمورد این تماس، اعلام کرد: «رئیس جمهور بایدن خیلی شفاف پیام را به نخست وزیر هند منتقل کرد که افزایش خرید نفت از روسیه به نفع شان نیست.» 

«سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند نیز در کنفرانس خبری پس از این دیدار از پاسخ به سوال خبرنگاران درباره خرید نفت از روسیه طفره رفت و گفت تمرکز باید بر روی اروپا باشد و نه هند. وی در ادامه افزود:«احتمالا خرید کلی ما برای یک ماه کمتر از خرید اروپا در یک روز است.» 

رویترز در ادامه نوشت: گفت و گوها میان بزرگ ترین دموکراسی های دنیا در حالی انجام شد که آمریکا در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین که مسکو  آنرا "عملیات ویژه نظامی " خوانده است  به دنبال کمک بیشتر از هند برای محکومیت روسیه و اعمال فشار بیشتر بر اقتصاد این کشور است.

از سوی دیگر نخست وزیر هند در مصاحبه با خبرنگاران گفت :« اخیرا خبرهای کشته شدن مردم بی گناه در بوچا موجب نگرانی شده است. ما هم به سرعت این فجایع را محکوم کردیم و خواستار تحقیقات مستقل در این باره هستیم.» 

مودی همچنین در گفت و گو با روسای جمهوری اوکراین و روسیه پیشنهاد کرده تا مذاکرات مستقیم  میان طرفین از سر گرفته شود.

هند در تلاش است تا توازن خود را در رابطه با روسیه و غرب حفظ کند اما برخلاف کشورهای دیگر عضو «کوآد» یعنی آمریکا، ژاپن و استرالیا تحریم هایی علیه روسیه وضع نکرده است. 

جو بایدن اخیرا گفته بود تنها هند در میان کشورهای عضو «کوآد» موضعی متزلزل در برابر روسیه دارد.  

از سوی دیگر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه  و «لوید آستین»  وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه  گفت و گویی با همتایان  هندی خود در واشنگتن داشتند. در این دیدار وزیر امورخارجه آمریکا گفت روابط هند و روسیه در دهه های گذشته پیشرفت کرده است و این موضوع برای زمانی بوده که آمریکا نمی توانسته شریک هند باشد اما آن دوران تغییر کرده و گذشته است.  بلینکن در ادامه سخنانش افزود: «امروز ما می توانیم و می خواهیم به عنوان شریک هند در همه زمینه ها باشیم.» 

 گفت و گوی وزیران دفاع دو کشور نیز بر نیاز به نوسازی دفاعی هند متمرکز بوده است.

مقام های دو کشور تائید کردند جو بایدن و نارندرا مودی در جلسه «کوآد» که ۲۴ مه در ژاپن برگزار می شوند شرکت خواهند کرد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید