ده هشدار خطرناک که زنان باید جدی بگیرند

کدخبر: ۴۸۸۶۵۰
رشد موهای صورت فقط یک نگرانی زیبایی نیست. رشد مو روی سینه یا صورت معمولاً به دلیل افزایش سطح آندروژن (هورمون های مردانه) ایجاد می شود. این ممکن است یکی از علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشد.
ده هشدار خطرناک که زنان باید جدی بگیرند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، تشخیص برخی از علائم به عنوان مشکلات بالقوه جدی سلامتی آسان است. درد قفسه سینه، تب بالا و خونریزی معمولاً نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهند امری بر سلامتی شما تأثیر می‌گذارد.

 
 برخی از زنان ممکن است این علائم را درک نکنند یا متوجه نشوند که این علائم نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

۱. سینه متورم شده یا تغییر رنگ داده است

 تورم سینه می تواند طبیعی باشد. سینه های بسیاری از زنان قبل از پریود یا در دوران بارداری متورم می شود. با این حال، اگر تورم غیرعادی یا جدید دارید، با پزشک خود صحبت کنید. تورم یا تغییر رنگ سریع (لکه های بنفش یا قرمز) ممکن است نشانه سرطان سینه التهابی باشد. سرطان سینه التهابی یک نوع نادر از سرطان سینه پیشرفته است که به سرعت ایجاد می شود. عفونت سینه نیز می تواند علائم بسیار مشابهی داشته باشد. در صورت مشاهده تغییرات پوستی یا سایر تغییرات در سینه، مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید.

۲. نفخ شکم

نفخ شکم یکی از علائم شایع قاعدگی است. برخی از حساسیت های غذایی نیز می تواند باعث شود برای یک یا دو روز احساس نفخ کنید. با این حال، نفخ شکم که بیش از یک هفته طول بکشد می تواند نشانه اولیه سرطان تخمدان باشد.

سایر علائم سرطان تخمدان عبارتند از:

    احساس سیری سریع بعد از غذا خوردن

    مشکل در خوردن

    نیاز مکرر به ادرار کردن

    کمبود انرژی مداوم

    خونریزی پس از یائسگی

    خونریزی یا ترشح غیر طبیعی واژن در زنان یائسه

نادیده گرفتن این علائم آسان است و به همین دلیل بسیاری از موارد سرطان تخمدان تا مراحل بعدی شناسایی نمی شوند. اگر نفخ غیر معمول یا مداوم دارید با پزشک زنان صحبت کنید.

۳. مدفوع خونی یا سیاه رنگ

مدفوع می تواند متفاوت باشد. این به غذاهایی که می خورید و داروهایی که مصرف می کنید بستگی دارد. به عنوان مثال، مکمل های آهن و داروهای اسهال ممکن است مدفوع را سیاه یا قیری کند. مدفوع سیاه نشان می دهد که در قسمت فوقانی دستگاه گوارش GI خونریزی دارید. مدفوع قهوه ای رنگ یا خونی نشان دهنده خونریزی پایین تر در دستگاه گوارش است. اینها علائمی هستند که باید برای بررسی خونریزی به پزشک مراجعه کنید.

خونریزی ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

    هموروئید

    زخم

    دیورتیکولیت

    بیماری التهابی روده (IBD)

    سرطان

    سایر شرایط GI

۴. تنگی نفس غیرمعمول

احساس تنگی نفس پس از بالا رفتن از پله ها یا دویدن برای گرفتن اتوبوس، طبیعی است. اما تنگی نفس پس از یک فعالیت سبک می تواند نشانه اولیه یک مشکل جدی ریوی یا قلبی باشد. مهم است که در مورد هر تنگی نفس جدید با پزشک صحبت کنید. یکی از علل بالقوه تنگی نفس، ایسکمی عروق کرونر است. ایسکمی کرونری کمبود جریان خون در عضله قلب است که به دلیل انسداد جزئی یا کامل شریان ایجاد می شود. انسداد جزئی و کامل شریان نیز ممکن است باعث حمله قلبی شود. اگر تنگی نفس دارید و نشانه های زیر را مشاهده کردید در اسرع وقت به اورژانس بروید:

    ناراحتی یا درد قفسه سینه

    حالت تهوع

    سبکی سر

۵. خستگی مداوم

هر چند وقت یکبار، شما احتمالاً به دلیل کمبود خواب یا چیز دیگری دچار حملات خستگی می شوید. اما اگر دائماً احساس خستگی می کنید، ممکن است زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده باشد زیرا خستگی مداوم می تواند نشانه ای از یک مشکل پزشکی باشد.

شرایطی که باعث خستگی می شود عبارتند از:

    افسردگی

    نارسایی کبد

    کم خونی

    سرطان

    سندرم خستگی مزمن

    نارسایی کلیه

    بیماری قلب و عروقی

    بیماری تیرویید

    وقفه تنفسی در خواب

    دیابت

پزشک باید علائم جدید خستگی مزمن را ارزیابی کند. شما نیز می توانید در این امر به پزشک کمک کنید.

۶. کاهش وزن بی دلیل

اگر رژیم غذایی خود را تغییر دهید یا شروع به ورزش کرده باشید، کاهش وزن طبیعی است. کاهش وزن به خودی خود می تواند نگران کننده باشد. اگر وزن شما بدون هیچ دلیل مشخصی کاهش یافت، با پزشک خود صحبت کنید. علل احتمالی کاهش وزن غیرقابل توضیح عبارتند از:

    سرطان

    ایدز

    بیماری سلیاک

    دیابت

    بیماری قلبی

    بیماری تیرویید

۷. موهای سینه یا صورت

رشد موهای صورت فقط یک نگرانی زیبایی نیست. رشد مو روی سینه یا صورت معمولاً به دلیل افزایش سطح آندروژن (هورمون های مردانه) ایجاد می شود. این ممکن است یکی از علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشد. PCOS شایع ترین اختلال هورمونی در بین زنان در سنین باروری است. سایر علائم مرتبط با PCOS عبارتند از:

    آکنه بزرگسالان

    چاقی

    سیکل های قاعدگی نامنظم

    فشار خون بالا

۸. مشکلات مزمن معده​

مشکلات گاه به گاه معده نباید دلیل اصلی نگرانی باشد. با این حال مشکلات مزمن معده می تواند نشانه ای از سندرم روده تحریک پذیر (IBS) باشد. علائم IBS عبارتند از:

    درد و گرفتگی شکم

    اسهال

    یبوست

IBS در زنان شایع تر از مردان است. به راحتی می توان علائم آن را با ناراحتی معده یا یک وعده غذایی بد اشتباه گرفت. اگر علائم ذکر شده را به طور مرتب تجربه می کنید، باید به پزشک مراجعه کنید. IBS با تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی شما قابل درمان است. دارو نیز می تواند به علائم کمک کند. علائم معده گاهی اوقات می تواند نشانه ای از سایر مشکلات سلامتی جدی باشد. اگر مشکلات مداومی در سیستم گوارش خود دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

۹. خونریزی واژن بعد از یائسگی

یائسگی در میانسالی زمانی رخ می دهد که تخمک گذاری در بدن متوقف می شود. این امر باعث می شود که چرخه های ماهانه قاعدگی دیگر وجود نداشته باشد. یائسگی به زمانی اطلاق می شود که دوره های قاعدگی برای حداقل یک سال متوقف شده است. پس از یائسگی، برخی از زنان همچنان علائمی مانند گرگرفتگی و خشکی واژن را تجربه می کنند. اما اگر بعد از یائسگی دچار خونریزی واژینال شدید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. خونریزی واژینال پس از یائسگی هرگز طبیعی نیست. این می تواند نشانه یک مشکل جدی سلامتی از جمله مشکلات زیر باشد:

    فیبروئید رحم

    اندومتریت

    سرطان

۱۰. سکته مغزی و حمله ایسکمی گذرا

همه بزرگسالان باید علائم سکته مغزی یا حمله ایسکمی گذرا TIA را بدانند. TIA گاهی اوقات به عنوان “سکته های کوچک” نامیده می شود. برخلاف سکته مغزی، TIA آسیب دائمی به مغز وارد نمی کند. با این حال، حدود یک سوم افرادی که TIA داشته اند، بعداً دچار سکته مغزی می شوند. علائم TIA یا سکته مغزی عبارتند از:

    ضعف، اغلب فقط در یک طرف

    شلی عضلانی، اغلب فقط یک طرف

    سردرد

    سرگیجه

    از دست دادن بینایی، در یک یا هر دو چشم

    مشکل در صحبت کردن

اگر هر یک از این علائم را دارید، فورا کمک بگیرید. کمک سریع می تواند خطر عوارض جانبی طولانی مدت را کاهش دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید