هشدار مهم نمایندگان آمریکا به بایدن درباره روابط با عربستان

کدخبر: ۴۸۸۶۸۸
دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا که از عملکرد جو بایدن در قبال عربستان سعودی ناامید شده‌اند، قصد دارند نامه‌ای به آنتونی بلینکن فرستاده و اطلاعاتی درباره ارزیابی دولت از روابط با عربستان بخواهند.
هشدار مهم نمایندگان آمریکا به بایدن درباره روابط با عربستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، در حالی که ممکن است با توجه به درگیری شدید با عربستان سعودی بر سر تولید نفت و قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن پست، این درخواست نسبتاً بی‌ضرر به نظر برسد، اما این نامه به وجود بررسی بی‌سابقه و گسترده روابط ایالات متحده و عربستان سعودی توسط دولت واشنگتن اشاره دارد که هنوز علنی نشده است.

در پیش‌نویس نامه‌ای که به دست اینترسپت رسیده، آمده است: تنظیم مجدد شراکت ایالات متحده و عربستان سعودی به منظور منعکس کردن تعهد مهم بایدن برای حمایت از حقوق بشر و ارزش‌های دموکراتیک در سیاست خارجی ما مدت‌هاست به تاخیر افتاده است.

در این نامه آمده است: ما منتظر پاسخ شما در رابطه با وضعیت بررسی جامع روابط آمریکا – سعودی هستیم که چنین مسائلی را مدنظر دارد.

بلینکن در جریان استماع تاییدیه سنا گفت که دولت بررسی گسترده‌ای از روابط ایالات متحده و عربستان انجام خواهد داد، اما از آن زمان تاکنون هیچ بررسی علنی مورد بحث قرار نگرفته است. به گفته یک مقام اطلاعاتی مطلع ایالات متحده، با این حال، یک برآورد اطلاعاتی ملی بسیار محرمانه در رابطه با روابط ایالات متحده و عربستان سعودی در حدود سال جدید تکمیل شد و در جلسه توجیهی روزانه بایدن وجود داشت.

ارزیابی‌های اطلاعاتی ملی، جزو استاندارد طلایی اطلاعات هستند و از اطلاعات بسیار طبقه‌بندی شده به دست آمده از همه سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده استفاده می‌کنند و اغلب ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول می‌کشد تا تکمیل شوند. این احتمالاً اولین ارزیابی مربوط به عربستان سعودی حداقل از زمان دولت جورج دبلیو بوش و نشانه‌ای از بدتر شدن روابط بین واشنگتن و ریاض است. گزارش‌ها حاکی از آن است که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، تماس با بایدن را در بحبوحه بحران اوکراین رد کرد و نشان داد که ریاض کمکی به کاهش افزایش قیمت نفت نخواهد کرد. این مقام اطلاعاتی گفت، این گزارش بر موضوعاتی مانند محمد بن سلمان و تصمیم‌های عربستان سعودی در مورد تولید نفت متمرکز شده است. سخنگویان شورای امنیت ملی و بلینکن به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ ندادند.

این نامه که دو منبع آگاه از بحث‌ها می‌گویند که اعضا قصد دارند همین روزها برای بلینکن ارسال کنند، حاوی انبوهی از نارضایتی‌ها در مورد رفتار پادشاهی سعودی است.

مهمترین آنها امتناع عربستان سعودی از افزایش تولید نفت برای کاهش قیمت بالای نفت در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین است. در پیش‌نویس این نامه آمده است: «اخیراً گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت عربستان سعودی همکاری با دولت ایالات متحده را در پی حمله روسیه به اوکراین و متعاقب آن بحران نفت رد کرده است».

طبق گزارش‌های قبلی اینترسپت، محمد بن سلمان درخواست‌های بایدن برای افزایش تولید نفت را رد کرد که این موجب افزایش بهای گاز شد که بسیار به نفع روسیه است که اقتصادش عمیقا به منابع نفتی وابسته است.

در این نامه آمده است: «پادشاهی سعودی به جای پذیرش درخواست‌های دولت ما برای تولید نفت بیشتر، گام اولیه‌ای که بلافاصله قیمت‌ها را برای آمریکایی‌ها در سراسر کشور پایین می‌آورد، انتخاب کرد که با پکن مذاکره کند تا قیمت بخشی از فروش نفت خود به چین به یوآن را در سال جاری میلادی مورد بحث قرار دهد؛ پیشنهادی که باعث تضعیف نفوذ دلار می‌شود.»

پیش‌نویس نامه در ادامه به نگرانی‌های دیگری اشاره می‌کند که بر فوریت انتشار بازنگری تاکید می‌کند، از جمله پیگیری یک‌جانبه فناوری هسته‌ای از سوی عربستان سعودی، عدم پاسخگویی از جانب قاتلان خاشقجی، حمله این کشور به یمن، سرکوب شهروندان سعودی، مشارکت موشک‌های بالستیک آنها با چین، جاسوسی صنعتی عربستان سعودی علیه شرکت‌های آمریکایی و عدم پیشرفت در زمینه جنسیت و حقوق کار.

طیفی از دموکرات‌ها از جمله اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان این نامه را امضا می‌کنند.

پیش‌نویس این نامه اینطور به پایان می‌رسد که «ما در نقطه عطف ایستاده‌ایم؛ ایالات متحده می‌تواند به وضع موجود خود در حمایت گسترده از یک شریک خودکامه ادامه دهد، یا می‌توانیم از حقوق بشر دفاع کنیم و روابط خود را مجدداً متعادل کنیم تا ارزش‌ها و منافع‌مان را منعکس کنیم. چگونگی پیشروی ما پیامی قوی به دموکراسی‌ها، فعالان مبارز برای دموکراسی و مدافعان حقوق بشر خواهد فرستاد و نقش مهمی در مبارزه ما علیه استبداد در سراسر جهان ایفا خواهد کرد.»


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید