زنگ هشدار برای آینده زیست بوم و سلامت اقیانوس‌ها / کاهش ماهی های گونه مولد

کدخبر: ۴۸۸۸۰۶
اقتصادنیوز: یک مطالعه از آینده زیست بوم و سلامت اقیانوس ها نشان می‌دهد نه‌تنها گونه‌های بزرگ و مراکز پرورش‌ ماهی تجاری با گرم شدن دما مجبور به تغییر مکان از مناطق پیشین خواهند شد؛ بلکه در مناطق جغرافیایی جدید هم زیاد نخواهند بود.
زنگ هشدار برای آینده زیست بوم و سلامت اقیانوس‌ها / کاهش ماهی های گونه مولد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، یافته‌های مطالعه‌ جدید محققان دانشگاه آمریکایی راتگرز نشان می‌دهد تغییرات اقلیم و گرم شدن اقیانوس‌ها به کاهش ماهی‌های گونه‌ مولد منجر خواهد شد.

این مطالعه تصویری از آینده زیست بوم و سلامت اقیانوس ها ارائه می دهد؛ نه تنها گونه های بزرگ و مراکز پرورش‌ ماهی تجاری با گرم شدن دما مجبور به تغییر مکان از مناطق پیشین خواهند شد؛ بلکه در مناطق جغرافیایی جدید هم زیاد نخواهند بود. برای نمونه ممکن است یک ماهیگیر روغن‌ماهی (کاد) در اقیانوس اطلس ۲۰۰ سال بعد هم بتواند ماهی بگیرد ولی قطعا تعداد این ماهی‌ها بسیار کمتر خواهد بود. 

مالین پنسکی، یکی از محققان این مطالعه و استادیار گروه زیست‌بوم شناسی، تکامل و منابع طبیعی می‌گوید: در حالی که ما امروزه به میزان کافی می توانیم ماهی صید کنیم، ممکن است سال های بعد آنها به همین اندازه نباشند. گرم شدن زمین همراه با تحولات مرتبط با شبکه تولید غذا احتمالا موجب تغییرات زیاد در تنوع زیستی دریایی خواهد شد.  

مطالعات پیشین بیشتر در مورد تبعات گرم شدن زمین روی گونه مشخصی بود و کمتر به این موضوع می پرداخت که تقابل‌های غذامحور چه تاثیری بر سرعت تغییر دارد. اما مطالعه جدید تقابل های تغذیه ای (فرایند تولد فراوان یک گونه به شرط از بین رفتن گونه دیگر) و دیگر تحولات غذامحور را با هدف تعیین تاثیر تغییر اقلیم بر گونه های مختلف بررسی کرده است. 

محققان با استفاده از مدل های پیچیده رایانه ای پی بردند تقابل های شکار-شکارچی به ویژه در مورد شکارچیان بزرگ بسیار کندتر از تغییر اقلیم موجب تغییر در گونه ها می شود. 

ای. دبلیو، تکوا از اساتید دانشگاه بریتیش کلمبیا نیز گفت: این مدل همچنین نشان داد طی بیش از ۲۰۰ سال آینده با گرم شدن اقیانوس ها، گونه ها همچنان تغییر کرده و در فرایند تغییر تنوع خواهند بود.

در حالی که دمای زمین و اقیانوس ها گرم تر می شود، میلیون ها گونه در حال حرکت به سوی قطب هستند طوری که زندگی روی زمین به شکل غریبی تغییر خواهد کرد. اما فهم ما از این تحولات تاکنون از این مولفه کلیدی زندگی حیوانات و دیگر ارگانیسم ها غفلت کرده است که آنها باید غذا داشته باشند. محققان با بررسی اینکه چطور نیاز اساسی برای تغذیه بر حرکت گونه ها تاثیر می گذارد سعی کرده اند این خلاء را پر کنند. مدل رایانه ای آنها نشان داد که تقابل های غذایی بر توانایی گونه ها برای نشان دادن واکنش سریع در برابر دما تاثیر دارد. آنها همچنین پی بردند شکارچی های بزرگ‌جثه نسبت به طعمه های کوچک تر بیشتر در مناطق قدیمی خود باقی می مانند و بخشی از آن به دلیل ورود منابع غذایی جدید به این مناطق دامنه شکار آنهاست.

پلینسکی گفت این تحولات نه تنها در یک منطقه مشخص بلکه در سطح جهان روی خواهد داد و برای زندگی دریایی خوش یمن نیست. البته هنوز اثرات آن به گستردگی شناخته نشده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید