احتمال کناره‌گیری اردوغان از انتخابات 2023

کدخبر: ۴۸۹۰۹۹
اقتصادنیوز: رجب طیب اردوغان احتمال دارد با توجه به عدم اطمینان از پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۳ ترکیه، یک عضو دیگر از حزب حاکم عدالت و توسعه را برای این انتخابات نامزد کند.
احتمال کناره‌گیری اردوغان از انتخابات 2023

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، در جریان انتخابات سراسری سال ۲۰۱۸ ترکیه، حزب حاکم عدالت و توسعه و همینطور حزب جنبش ملی گرای ترکیه ائتلافی را بر سر پیروزی مجدد اردوغان در انتخابات موسوم به "ائتلاف مردم" تشکیل دادند.

اسپوتنیک گزارش داد، حالا "تمل کرم‌الله‌اوغلو"، رهبر حزب سعادت بر اساس گزارش روزنامه هابرترک گفته است: دولت باغچلی، رهبر حزب جنبش ملی گرای ترکیه به اردوغان گفته او کاندیدای مد نظرش است. اما آیا رئیس جمهور ترکیه تاکنون گفته است که من کاندیدا هستم؟ اردوغان تا زمان انتخابات بررسی خواهد کرد؛ اگر احتمال بالای باخت او وجود داشته باشد، او کاندیدای دیگری را معرفی می‌کند. به این ترتیب در صورت شکست، او خودش شکست نخواهد خورد بلکه کاندیدای دیگری متحمل آن می‌شود. این چیزی است که آنها می‌گویند. من نمی دانم آیا این درست هست یا نه.

در تاریخ ۱۲ فوریه به دعوت کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مردم جمهوریخواه ترکیه،‌ بزرگترین حزب اپوزیسیون با گرایش چپ میانه این کشور، رهبران شش حزب مخالف ترکیه برای تعیین نامزد انتخابات گرد هم جمع شدند. شرکت کنندگان این نشست علاوه بر کرم‌الله‌اوغلو شامل مرال آکشنر، رهبر حزب اپوزیسیون موسوم به حزب "خوب"، علی باباجان، حزب دموکراسی و پیشرفت، گلتکین اویسال، رهبر حزب دموکرات و احمد داووداوغلو، نخست وزیر سابق ترکیه و رئیس حزب محافظه کار موسوم به حزب آینده بودند.

رهبران این شش حزب مخالف بعد از این نشست بیانیه‌ای را در خصوص تدارک یک یادداشت بر سر گذار ترکیه به سمت یک "نظام حکومتی پارلمانی تقویت شده" منتشر کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید