اعلام علت رانش اتوبان همت تهران / خطر رانش اتوبان‌های دیگر را تهدید می‌کند؟

کدخبر: ۴۹۰۱۳۵
اقتصادنیوز: عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد که آبیاری بیش از حد موجب اشباع شدن خاک و حرکت خاک به سمت پایین دست و اتوبان شده است.
اعلام علت رانش اتوبان همت تهران / خطر رانش اتوبان‌های دیگر را تهدید می‌کند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا دکتر علی بیت اللهی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به رخداد زمین‌لغزش در اتوبان همت، گفت: صبح امروز چهارشنبه ۳۱ فروردین ماه در مسیر شرق به غرب در یال شمالی اتوبان همت و در ۵۰۰ متری تقاطع این اتوبان با اتوبان چمران، زمین‌لغزشی رخ داده است.

 

وی اظهار کرد: در این پدیده یک توده خاکی از دامنه پر شیب مشرف به اتوبان همت به ابعادی حدود ۲۰ متر بر ۱۵ متر دچار ناپایداری شده و با حرکت رو به پایین، باند کندرو اتوبان را مسدود کرده و این توده خاکی، حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ متر مکعب جا به جا می‌شود.

بیت اللهی خاطر نشان کرد: علاوه بر آن برخی از درختانی که در این دامنه چمن کاری وجود داشتند، در این پدیده جا به جا شده‌اند.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه بعد از این حادثه به همراه تیم تحقیقاتی در این منطقه حاضر شدیم، ادامه داد: مشاهدات ما نشان می‌دهد در این دامنه برای پایداری، از ژئوتکستایل که یک ماده پلی‌اتیلنی برای تثبیت دامنه است، استفاده شده و همچنین سیستم زهکشی نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: دامنه این منطقه پرشیب بوده، به گونه‌ای که بالا رفتن از آن به دشواری امکان‌پذیر است و این دامنه با خاک تحکیم‌نیافته و سست پوشیده شده است و به نظر می‌رسد به دلیل آبیاری بیش از حد موجب این رخداد شده است.

به گفته وی آبیاری بیش از حد موجب اشباع شدن خاک و حرکت خاک به سمت پایین دست و اتوبان شده است.

بیت‌اللهی، علت اصلی این رخداد را شیب دامنه، جنس خاک ناپایدار و آبیاری بیش از حد عنوان کرد و ادامه داد: این آبیاری به گونه‌ای بوده است که در واریزهای خاکی دامنه، آب جمع شده بود و این امر نشان می‌دهد که توده خاکی جا به جا شده در این منطقه مملو از آب بوده است.

وی با تاکید بر اینکه آب زیاد موجب ناپایداری شده است، یادآور شد: در این حادثه البته ممکن است ارتعاشات ناشی از حرکت خودروها مؤثر بوده است.

بیت اللهی اظهار کرد: نکته مهم در این رخداد این است که دامنه‌های مشرف به اتوبان‌ها و معابرهای اصلی به ویژه در مناطق شمالی شهر تهران کم نیست و لازم است درباره پایداری این دامنه‌ها به ویژه در زمینه آبیاری آنها دقت بیشتری به عمل آید؛ چرا که به ویژه در دامنه‌هایی که ناپایداری دارند، ممکن است در اثر زلزله و ارتعاشات قوی، مسیرها را مسدود کنند.

وی با بیان‌ اینکه این حادثه ابعاد کوچکی داشته است، افزود: این حادثه در دقایقی بعد از رخداد، ساماندهی شد؛ ولی برای چنین دامنه‌ها و معابری باید حتما بازرسی‌های دوره‌ای برای اطمینان از عملکرد زهکش‌ها و پایداری دامنه‌ها به ویژه برای تهران به عمل آید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید