جزئیات گفت‌وگوی وزیر دفاع چین با همتای آمریکایی

کدخبر: ۴۹۰۱۵۷
بر اساس بیانیه وزارت دفاع چین، وی فنگ هه وزیر دفاع این کشور روز چهارشنبه با لوید آستین وزیر دفاع آمریکا تلفنی گفتگو کرد.
جزئیات گفت‌وگوی وزیر دفاع چین با همتای آمریکایی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، "نیکی آسیا" اعلام کرد، وزیر دفاع چین به همتای آمریکایی خود گفت که واشنگتن نباید از موضوع اوکراین برای بدنام کردن، اتهام زدن، تهدید یا فشار به چین استفاده کند.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع چین، وی فنگ هه وزیر دفاع این کشور روز چهارشنبه با لوید آستین وزیر دفاع آمریکا تلفنی گفتگو کرد. 

پیش از این وزیر خزانه داری آمریکا چین را به دلیل مواضع در قبال روسیه تهدید کرد و مدعی شد موضع پکن در قبال روسیه می‌تواند بر ادغام اقتصادی این کشور با جهان تاثیر بگذارد. 

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا که کشورش همواره در عرصه بین المللی از اهرمهای فشار و تهدید برای پیشبرد سیاستهای یکجانبه سیاست خارجی خود بهره می‌برد، در ماه جاری میلادی به چین هشدار داد که عدم مشارکت این کشور در کارزار تحریم‌های غرب علیه روسیه می‌تواند بر تمایل کشورها برای همکاری با پکن تأثیر بگذارد. 

چین و هند دو کشور بزرگ هستند که تاکنون تحریم‌های تلافی جویانه علیه روسیه به دلیل جنگ در اوکراین وضع نکرده‌اند، با این حال یلن ادعا کرد که سیاست پکن می‌تواند پیامدهای ماندگاری برای کشوری داشته باشد که مناقشات ارضی علیه همسایگان خود را دنبال می‌کند. 

وزیر خزانه داری آمریکا با اشاره به مساله تایوان گفت:  اگر هم اکنون چین به اصول حاکمیت و تمامیت ارضی توجه نکند، این کشور نمی‌تواند انتظار داشته باشد که جامعه جهانی در آینده به این اصول این کشور احترام بگذارد. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید