اقدام غافلگیرکننده روسیه علیه کشورهای اروپایی

کدخبر: ۴۹۰۲۵۶
وزارت امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که سفرای لتونی و استونی به همراه کاردار لیتوانی را احضار کرده و یادداشت‌های اعتراض آمیز در رابطه با «اقدامات غیردوستانه» این کشورها را به آن‌ها تحویل داده است.
اقدام غافلگیرکننده روسیه علیه کشورهای اروپایی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، روسیه تمامی کارکنان کنسولگری‌های کشورهای حوزه بالتیک از جمله استونی، لتونی و لیتوانی را «عنصر نامطلوب» اعلام کرده است.

به گزارش «اسپوتنیک»، این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک در این کشور در ارتباط با اقدامات غیردوستانه برای بستن سرکنسولگری‌های روسیه مورد اعتراض شدید قرار گرفتند. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که کنسولگری لتونی، لیتوانی و استونی در سن پترزبورگ به همراه کنسولگری لتونی در پسکوف بسته خواهد شد.

اقدام متقابل مسکو پس از آن صورت گرفته که تعدادی از کشورهای اروپایی دیپلمات‌های روسیه را به دلیل عملیات نظامی جاری این کشور در اوکراین اخراج کردند. دانمارک، ایتالیا، فرانسه، سوئد، اسپانیا و بسیاری از کشورهای دیگر شامل کشورهای حوزه بالتیک، از جمله کشورهایی هستند که نمایندگان روسیه را برکنار کردند.

در اوایل ماه جاری، وزارت خارجه استونی اعلام کرد که سرکنسولگری روسیه در ناروا و دفتر سفارت در تارتو را تعطیل خواهد کرد. لتونی نیز به نوبه خود کنسولگری روسیه در لیپایا و دوگوپیلس و لیتوانی نیز کنسولگری کلایپدا را تعطیل کرد.

وزارت امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه هم دستور اخراج ده‌ها دیپلمات اروپایی از این کشور را صادر کرد. بر اساس اعلام وزارت امور خارجه روسیه، ۲۱ دیپلمات سفارت بلژیک در مسکو عنصر نامطلوب توصیف شدند و باید خاک روسیه را ترک کنند. از سوی دیگر، وزارت امور خارجه روسیه در اقدامی متقابل، دستور اخراج ۱۵ دیپلمات هلندی را صادر کرد. روسیه همچنین چهار کارمند سفارت اتریش در مسکو را اخراج کرد. وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه نیز از اخراج تعدادی از دیپلمات‌های بلغاستانی از این کشور خبر داد.

در پی عملیات روسیه در اوکراین، پارلمان اروپا اخیرا ورود دیپلمات‌ها و مقامات روسیه و بلاروس به مقر این نهاد را ممنوع کرد. وزارت خارجه روسیه تاکید کرده که مسکو این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که پس از اخراج دیپلمات‌های روسی توسط کشورهای اروپایی، این اقدام را تلافی کند.

کنسولگری‌های کشورهای بالتیک در روسیه بسته و کارکنان آن‌ها اخراج شدند

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید