دستیابی به یک توافق قطعی نیست

ادعای جدید آمریکا درباره رفع تحریم های سپاه و مذاکرات وین

کدخبر: ۴۹۰۳۳۱
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از واکنش مستقیم درباره به گزارش رسانه صهیونیستی درباره رفع تحریمها علیه سپاه خودداری اما اعلام کرد واشنگتن در این زمینه از نزدیک با متحدان اروپایی خود همکاری می کند.
ادعای جدید آمریکا درباره رفع تحریم های سپاه و مذاکرات وین

به کزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص گزارش روز گذشته رسانه های صهیونیستی مبنی بر اینکه آمریکا تصمیم خود درباره موضوع رفع تحریم‌ها از سپاه پاسداران را به اروپایی‌ها اعلام کرده است، گفت: نظری درباره آن ندارم .ما به صورت علنی مذاکره نمی کنیم .

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال اظهار داشت: در این خصوص از نزدیک با متحدان اروپایی خود و همچنین گروه ۱+۵ همکاری می کنیم.

رسانه صهیونیستی "تایمز اسرائیل" به نقل از یک دیپلمات صهیونیستی مدعی شد که آمریکا به اروپایی‌ها گفته است قصد ندارد سپاه را از فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی خارج کند.

این مقام صهیونیستی در عین حال گفت با وجود ارسال این پیام به کشورهای اروپایی، واشنگتن همچنان قصد دارد بخشی از سپاه را از فهرست موسوم به «سازمان‌های تروریستی» خارج کرده درحالی که سپاه قدس را در آن حفظ کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره رفع تحریم ها علیه سپاه گفت: ما به صورت علنی مذاکره نخواهیم کرد.

وی در عین حال مدعی شد که ایرانی ها می دانند که برای بازگشت سریع به پایبندی مشترک به برجام یک فرصت وجود دارد و اگر بخواهند این کار را انجام دهند می توانیم به این توافق دست یابیم.

ند پرایس با تاکید بر همکاری نزدیک واشنگتن با شرکا و متحدانش ادعا کرد: بازگشت به برجام در راستای منافع ما است زیرا به ما مزایای عدم اشاعه هسته ای ارائه می دهد و یکی از آن مزایا طولانی شدن مدت زمان گریز هسته ای ایران است.

وی در راستای سیاست هراس از پیشرفت برنامه هسته ای ایران در چارچوب برجام و در پی نقض این توافقنامه بین المللی مدعی شد: زمانی که برجام به طور کامل اجرا می شد این زمان گریز هسته ای نزدیک به یک سال بود اما از سال ۲۰۱۸ زمانی که دولت سابق آمریکا از برجام خارج شد و ایران نیز برخی محدودیت های هسته ای را نادیده گرفت، این زمان گریز هسته ای به شکل قابل توجهی کاهش یافت.

این مقام آمریکایی مدعی شد زمانی که برجام درحال اجرا بود مدت زمان گریز هسته ای ایران دوازده ماه بود و اکنون به چند هفته کاهش یافته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه ادعاهایش افزود: هدف ما اعمال دوباره این محدودیت های هسته ای بر ایران و عدم دستیابی آن به سلاح هسته ای به صورت دایم و قابل تایید است.

پرایس در پاسخ به سوال دیگری نیز اظهار داشت: ما در ماه های اخیر در مذاکرات پیشرفت قابل توجهی بدست آورده ایم. اما دستیابی به یک توافق قطعی نیست. اختلافات همچنان وجود دارند.

وی مدعی شد: ما همچنان به صورت فعال به دنبال حل اختلافات باقی مانده هستیم زیرا معتقدیم بازگشت متقابل به پایبندی مشترک به برجام مزایای عدم اشاعه در اختیار ما قرار می دهد و این امر در راستای منافع امنیتی ما است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: ما به همراه متحدان خود درحال آمادگی برای سناریوهای دستیابی یا عدم دستیابی به آن هستیم و در نهایت تصمیم گیری خواهیم کرد و تنها زمانی وارد یک توافق خواهیم شد که در راستای منافع آمریکا باشد.

آمریکا در حالیکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن است، تقاضاهای فرابرجامی کشورش از تهران را همچنان تکرار می کند.

پرایس عصر دوشنبه به وقت محلی بدون اشاره به زیاده خواهی های کشورش ادعا کرد: اگر ایران می خواهد لغو تحریم ها فراتر از برجام باشد، باید به نگرانی های ما نیز که فراتر از برجام است، رسیدگی کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: اگر آنها نمی خواهند از این مذاکرات برای حل سایر مسایل دوجانبه استفاده کنند، ما اطمینان داریم که می توانیم به سرعت به یک درک مشترک در خصوص برجام برسیم و اجرایی کردن آن را آغاز کنیم.

وی در تداوم ادعاهایش گفت که این ایران است که باید این تصمیم گیری را انجام دهد. همه طرف ها که به صورت مستقیم در این مذاکرات شرکت داشته اند، می دانند چه کسی پیشنهادات سازنده ارائه کرده و چه کسی با حسن نیت مذاکره نکرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید