کشف بقایای یک صندل ۱۷۰۰ ساله!

کدخبر: ۴۹۰۸۴۸
اقتصادنیوز: یک کوهنورد بقایای یک صندل تاریخی در یکی از کوه‌های نروژ را کشف کرد.
کشف بقایای یک صندل ۱۷۰۰ ساله!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، کشف بقایای یک صندل عصر آهن در یکی از کوهستان‌های یخی نروژ شواهد بیشتری را ارائه کرده است که نشان می‌دهد این کوهستان در حدود ۱۷۰۰ سال پیش به عنوان یک مسیر مسافرتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

یک کوهنورد این صندل را در اوت ۲۰۱۹ در منطقه‌ای که با نام «هورس آیس پچ» شناخته می‌شود کشف کرد. این کوهنورد با گروهی از محققان تماس گرفت که به طور تخصصی آثار تاریخی یخ‌زده را مورد بررسی قرار می‌دهند. با این حال خبر کشف این صندل اخیرا اعلام شده است.

به گفته یکی از محققان، این کوهنورد با ارسال تصاویر و مختصات جغرافیایی ادامه کاوش در یخ را به این گروه سپرده است.

همچنان که باستان‌شناسان برای بازیابی این صندل آماده می‌شدند دریافتند برای وضعیت آب و هوا بارش برف پیش‌بینی شده است. بارش برف می‌توانست این صندل را پنهان کند و سال‌های زیادی طول می‌کشید تا آب شدن یخ‌ها دوباره این صندل را آشکار کند. در نتیجه باستان‌شناسان فقط یک روز برای انتقال این اثر وقت داشتند.

پس از بازیابی این صندل، تاریخ‌گذاری رادیوکربن نشان داد قدمت این اثر تاریخی به حدود ۳۰۰ میلادی بازمی‌گردد. این گروه از باستان‌شناسان پیش‌تر آثار تاریخی دیگری را از جمله تکه‌های پارچه در کوهستان کشف کرده بودند، اما هیچ یک از این آثار به اندازه این صندل قدیمی نبودند.

کشف این صندل و سایر آثار تاریخی متعلق به دوران وایکینگ‌ها (حدود ۸۰۰ تا ۱۰۶۶ میلادی) نشان می‌دهد مسیری در بین کوهستان برفی در نروژ، بخش‌هایی از کشور را به سواحل آن متصل می‌کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید