دیدار گوترش با اردوغان /مقصد بعدی دبیرکل سازمان ملل کجاست؟

کدخبر: ۴۹۱۰۸۴
قرار است گوترش، پس از ترکیه، روز سه‌شنبه برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به مسکو و سپس برای دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در روز پنجشنبه به کی‌یف سفر خواهد کرد.
دیدار گوترش با اردوغان /مقصد بعدی دبیرکل سازمان ملل کجاست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، آناتولی اعلام کرد، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه با رجب طیب اردوغان دیدار کرد و قرار است در روزهای آینده به دیدار روسای جمهور روسیه و اوکراین برود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در آنکارا دیدار کرد.

این دیدار که در مجتمع ریاست جمهوری ترکیه برگزار شد، به صورت غیرعلنی بود.

طبق گزارش‌ها قرار است گوترش، پس از ترکیه، روز سه‌شنبه برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به مسکو و سپس برای دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در روز پنجشنبه به کی‌یف سفر خواهد کرد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین پیشتر از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به خاطر سفر به روسیه پیش از دیدار از اوکراین انتقاد کرد.

زلنسکی یکشنبه به خبرنگاران در پایتخت اوکراین گفت: ابتدا سفر به روسیه و سپس دیدار از اوکراین اشتباه است. در این رویه عدالت و منطق وجود ندارد. 

دبیرکل سازمان ملل متحد از آغاز جنگ اوکراین در۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) اگرچه درباره این بحران اظهارنظرهای مختلفی داشته اما عملکردش در این زمینه همچون دیگر رویدادهای بین‌المللی، مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است. 

منتقدان عملکرد گوترش معتقدند؛ اینکه نقش میانجیگر این بحران را بازیگرانی چون ترکیه، فرانسه، اتریش و حتی رژیم صهیونیستی بازی کرده‌اند، نگران کننده است و اطلاع ندارند که آیا دبیرکل در پشت صحنه هرگونه میانجیگری دخیل است یا خیر. 

گفته می‌شود در پی افزایش انتقادها درباره نقش میانجیگیری سازمان ملل در این جنگ، گوترش ۳۰ فروردین ماه به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نامه نوشته وخواستار دیدار با آن‌ها شده است. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید