سرنگونی دو پهپاد ترکیه‌ای اوکراین توسط پدافند روسیه

کدخبر: ۴۹۱۰۹۴
ارتش روسیه روز دوشنبه از سرنگون کردن دو فروند پهپاد ارتش اوکراین خبر داد.
سرنگونی دو پهپاد ترکیه‌ای اوکراین توسط پدافند روسیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، پدافند روسیه از سرنگون کردن دو فروند پهپاد ارتش اوکراین در خطوط مرزی خبر داد.

ارتش روسیه روز دوشنبه از سرنگون کردن دو فروند پهپاد ارتش اوکراین خبر داد.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «ان دی تی وی» نیروهای روسیه اعلام کردند که دو فروند پهپاد اوکراینی را نزدیک مرز سرنگون کردند. «رومن استاروویت» فرماندار منطقه «کورسک» گفت: «امروز ساعت ۴:۱۵ صبح به وقت محلی خدمه پدافند هوایی روسیه دو پهپاد اوکراینی را در منطقه "رایلسکی" در مرز با اوکراین سرنگون کردند».

وی گفت که این سانحه هیچ تلفات جانی، جراحت یا خسارتی به بار نیاورد و اوضاع کاملا تحت کنترل است. برخی منابع خبری نوع این پهپادهای اوکراین را «بیرقدار» [ساخت ترکیه] اعلام کردند.

خبرگزاری «رویترز» اخیرا  به نقل از منابع نزدیک به دولت ترکیه گزارش داد که روسیه از آنکارا بابت فروش پهپادهای تهاجمی بیرقدار به اوکراین گله‌مند است. 

این منبع در مصاحبه با خبرنگاران در واکنش به این مساله گفت، فروش پهپادهای بیرقدار توسط یک شرکت خصوصی ترکیه صورت گرفته و قرارداد فروش سلاح بین دو دولت نیست.

بر اساس این گزارش، این منبع ترکیه‌ای  افزود: «روس‌ها از فروش این پهپادها به اوکراین ناراحت هستند و هر چند روز گلایه می‌کنند و همچنان شاکی هستند. اما قبلا به آنها پاسخ دادیم... که این شرکت‌ها خصوصی هستند و خرید این پهپادها هم قبل از شروع جنگ انجام شده است». 

ترکیه روابط نزدیکی با روسیه در زمینه های دفاعی، انرژی و تجارت دارد و به بخش گردشگری روسیه بسیار وابسته است. با این حال شرکت ترکیه‌ای «بایکار» به‌رغم اعتراضات زیاد مسکو دهها پهپاد به اوکراین فروخته است و قبل از شروع عملیات نظامی روسیه قراردادی را برای تولید مشترک این پهپادها با اوکراین امضا کرده بود که موجب خشم بیشتر مسکو شد. 

رویترز پیش از این نیز گزارش داده بود که اوکراین در سه‌ماهه نخست سال جاری نزدیک به ۳۰ برابر بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته از ترکیه تجهیزات دفاعی خریده است.

اوکراین در سال‌های اخیر بیش از بیست فروند پهپاد بیرق‌دار تی‌بی‌۲ (TB2) از ترکیه خریده است و در تاریخ ۲۷ ژانویه نیز ۱۶ فروند دیگر سفارش داد که در اوایل ماه مارس تحویل شد.

چندی قبل نیز چند تحلیلگر امور نظامی آمریکایی  با بررسی تحولات اوکراین و استفاده این کشور از پهپادهای «بیرقدار» ساخت ترکیه نوشتند، روسیه در نبرد پهپادی با اوکراین  برتری کامل ندارد، اما بیرقدارهای اوکراین نمی‌توانند پشتیبانی هوایی نزدیک ارائه دهند زیرا آنها برابر پدافند هوایی روسیه بسیار آسیب پذیر هستند. 

 «کریستن فونتنروز» و «اندی دربی» در تحلیل خود عنوان کردند که «زمان» یک عامل مهم است. در ترکیه، چرخه تولید بیرقدار کند است، به این معنی که آنکارا نمی‌تواند تعداد مورد نیاز را به موقع در اختیار اوکراین قرار دهد.

همچنین، حتی اگر اوکراینی‌ها با پهپادهای ترکیه به خوبی عمل کنند، باز هم زمان می‌برد تا در عملیات زمینی درگیر شوند. آنها در ارائه پشتیبانی هوایی نزدیک شکست خورده‌اند، زیرا این سیستم هنوز برابر دفاع هوایی آسیب پذیر است

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید