مصباحی مقدم: اقدامات دولت رئیسی مثبت است اما مردم نتایجش را حس نمی کنند

کدخبر: ۴۹۱۲۳۴
مصباحی مقدم گفت: آقای رئیسی زمانی که در محضر رهبر انقلاب سخنرانی کرد از زحمات و تلاش‌های همه‌ی دولت‌های قبل تشکر کرد و از آنها گلایه‌ای هم نکرد اما نمی‌توان واقعیت را انکار کرد، واقعیت این است که چاله‌ها و چالش‌هایی توسط دولت گذشته به وجود آمده که این دولت در تلاش برای رفع کردن آنهاست.
مصباحی مقدم: اقدامات دولت رئیسی مثبت است اما مردم نتایجش را حس نمی کنند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، با این که به عملکرد دولت سیزدهم و ابراهیم رئیسی نقدهای فراوانی وارد می‌شود و حتی برخی حامیان او به منتقدانش تبدیل شده‌اند اما طیفی از فعالان سیاسی نیز هستند که تمام قد از کارنامه دولت سیزدهم دفاع می‌کنند و جمع بندی فعالیت پاستورنشینان را مثبت و روند حرکتی کابینه را رو به جلو می دانند.

غلامرضا مصباحی مقدم یکی از فعالان این طیف است. او نماینده ادوار مجلس ، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و چهره ای مقبول و معتبر در اردوگاه اصولگرایان است. مصباحی مقدم بر این باور است که اقدامات دولت سیزدهم در راستای مهار شتاب گرانی بوده و سفرهای استانی ابراهیم رئیسی را یکی از عملکردهای مثبت او می‌داند.

گفت‌وگو غلامرضا مصباحی مقدم را بخوانید:

اخیرا صحبت‌هایی درباره طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور از سمت مجلس شنیده می‌شود. آیا در این برهه زمانی طرح این موضوع ضرورت دارد؟

تمایلی ندارم وارد این بحث شوم و به این سوال پاسخی نمی‌دهم.

نقدهای فراوانی به عملکرد دولت رئیسی از سویجناح‌های مختلف وجود دارد. تا چه اندازه این نقدها را درست می‌دانید؟

من گزارشی را از تحولات زمان روی کار آمدن آقای رئیسی تا کنون می‌دهم و مخاطب قضاوت کند که آیا اقدامات مثبت بوده یا نشان‌دهنده ناکارآمدی دولت بوده است. وقتی آقای رئیسی روی کار آمد برای تامین حقوق کارکنان دولت از بانک مرکزی استقراض نشد و حال آن که ۵ ماه اول سال که دوران دولت قبل بوده هر ماه برای پرداخت حقوق کارکنان دولت از بانک مرکزی استقراض شده که مجموعه رقم استقراض شده ۴۵ هزار میلیارد تومان بوده است. می‌دانیم که استقراض از بانک مرکزی منشا خلق پول و تورم است. تورم شدید کشور ما ناشی از خلق پول است، گاهی علت خلق پول، استقراض دولت از بانک مرکزی است و گاهی نشات گرفته از استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی است. نکته دوم این است از زمانی که رئیسی روی کار آمده هر ماه ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان سررسید اوراق مالی است که دولت قبل از مردم نقدینگی را جمع کرده و سررسید آن رسیده است. این دولت این رقم را پرداخت کرده است.

اما این موارد در زندگی و سفره مردم ملموس نیست ...

این مواردی نیست که جلوی چشم مردم باشد و نتایجش را حس کنند اما کسری بودجه منشا اصلی تورم است. این دولت طی ۷ ماهه تصدی خود توانسته ۴۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه ۱۴۰۰ را برطرف کند. این دولت توانسته است ۴۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه که مربوط به دولت قبل بوده را برطرف کند. علاوه بر این موارد دولت سیزدهم توانسته صادرات به کشورهای همسایه را ۴۰ درصد رشد دهد و نرخ تورم را ۱۳ درصد کاهش دهد. گرچه معنای کاهش نرخ تورم کاهش قیمت نیست و گاهی به غلط این طور القا می‌شود که قیمت‌ها در حال افزایش است. بله ما در شرایط تورم به سر می‌بریم و هر زمان دولت توانست تورم را به کمتر از ۱۰ درصد برساند آن وقت می‌شود ادعا کرد که تورم مهار شده است و تورم کاهش پیدا کرده است. یعنی شدت افزایش قیمت‌ها کمتر شده است. این اتفاق افتاده است و نمودارها آن را نشان می‌دهد. بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی که ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده، پرداخت شده است.

مصباحی مقدم: اقدامات دولت رئیسی مثبت است اما مردم نتایجش را حس نمی کنند

بدهی دولت به بانک مرکزی که به صورت ارزی بوده و با آزاد شدن ارزهای بانک مرکزی که در واقع دولت قبل با دادن ارز به بانک مرکزی موجب شده که بانک مرکزی مالک آن ارزها شود، میلیاردها دلار از این ارزها آزاد شده است و این دولت توانسته پشتوانه و قدرت بانک مرکزی را بالا ببرد. مدیریت بازار بالا رفته است و تقریبا با ثبات نرخ ارز روبه‌رو هستیم. این مسئله مهمی است، اگرچه نرخ ارز نوسان دارد اما این نوسان بسیار اندک است مانند گذشته نیست. ذخیره کالایی کشور در پایان دولت گذشته به شدت خطرناک شده بود و زمانی که این دولت سیزدهم تحویل گرفت ما از نظر ذخیره کالایی با شرایط بدی روبه‌رو بودیم و اولین کاری که این دولت کرده این است که توانسته ذخیره کالایی را کنترل و تامین کند، به نحوی که اطمینان بخش شده است. دولت رئیسی توانسته با واردات انبوه و واردات واکسن، واکسیناسیون را به صورت گسترده انجام دهد و تلفات روزانه ناشی از کرونا را از ۷۰۹ نفر به ۲۰ نفر برساند.سفرهایی که رئیس‌جمهور در داخل کشور داشته حدود ۱۸ سفر بوده و هر هفته تقریبا یک سفر داشته است.

نقدهای بسیاری به سفرهای استانی وجود دارد که مصوبات بدون کارشناسی در این استان‌ها شکل می‌گیرد؟

این سفرها چند مزیت داشته، یکی ارتباط مستقیم با مردم بوده که مردم را امیدوار کرده چرا که رئیس‌جمهور با مردم چهره‌به چهره ارتباط می‌گیرد و حرف‌ها، اعتراض‌ها و دردودل مردم را می‌شنود. مسلما در این شرایط رئیس دولت بهتر می‌تواند تبیین و اوضاع را مدیریت کند. علاوه بر این پژوه‌های نیمه‌کاری که وجود داشته برای تکمیل شدن دنبال کرده است به همین دلیل همه قراین و شواهد حکایت از این دارد که اعتماد عمومی و اعتماد به دولت رشد کرده و افزایش داشته است. سفرهای خارجی به روسیه، ترکمنستان، قطر.. هر کدام منشا یک ارتباط نزدیک و مهم بین ایران و کشورهای دیگر بوده است و قرارداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در این دولت نهایی شده و مقدمات قرارداد همکاری ایران و روسیه فراهم شده است. ارتباط ایران با کشورهای عضو پیمان شانگهای با پیوستن ایران به این پیمان، فراهم شده است. ارتباط ایران با ترکمنستان باعث ده که این کشور گاز خود را از طریق ایران به آذربایجان ارسال کند و همین موجب شد که امسال در شمال ایران با کمبود گاز روبه‌رو نبودیم. اگر نبود حتما در تامین گاز به مشکل می‌خوردیم. این موارد نشان می‌دهد که دولت یک دولت پرکار، جدی و مردمی تلاش خود را به خوبی انجام داده است. گاهی برخی افراد چشم خود را به روی تمامی این خدمات می‌بندند و بهتر این است که خود مردم قضاوت کنند.

دولت رئیسی نیز دولت‌های گذشته را متهم کاستی‌های دولت خود معرفی می کند ...

من چند چاله را نام بردم که دولت گذشته ایجاد کرده بود. خود آقای رئیسی زمانی که در محضر رهبر انقلاب سخنرانی کرد از زحمات و تلاش‌های همه‌ی دولت‌های قبل تشکر کرد و از آنها گلایه‌ای هم نکرد اما نمی‌توان واقعیت را انکار کرد، . واقعیت این است که چاله‌ها و چالش‌هایی توسط دولت گذشته به وجود آمده که این دولت در تلاش برای رفع کردن آنهاست.

اگر این چنین است ، چرا سخن از ضرورت تغییر وزرای رئیسی است و بهارستانی‌ها قصد کلید زدن استیضاح چند وزیر را دارند...

این‌ها اظهارنظر افراد و شخصیت‌ها، مخصوصا از طرف نمایندگان محترم مجلس است. یعنی انتظارات خود را به صورت پیش‌بینی مطرح می‌کنند و گمان نمی‌کنم قبل از این که دولت خدمتش به نقطه یک سال برسد، تغییر و تحولی در دولت رخ دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید