ادعای عجیب بلینکن علیه ایران برای ترور پمپئو

کدخبر: ۴۹۱۴۵۸
وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه مدعی شد که تلاش‌های ایران برای ترور وزیر خارجه سابق مایک پمپئو واقعی بوده و ادامه دارد.
ادعای عجیب بلینکن علیه ایران برای ترور پمپئو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا،  آنتونی بلینکن، جانشین پمپئو در وزارت امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه با حضور در کنگره در اظهاراتی بی‌اساس مدعی شد که تلاش‌های ایران برای ترور وزیر خارجه سابق مایک پمپئو واقعی بوده و ادامه دارد.

بلینکن هنگام شهادت در مقابل هیئت سنا، جزئیاتی را که ماه گذشته در گزارش حساس وزارت امور خارجه منتشر شد، تایید و کار یک ترتیب امنیتی برای وزیر سابق را که شامل حفاظت شبانه‌روزی دولت می‌شد، تشریح کرد.

وی گفت: "مطمئن نیستم که در یک محیط باز چه بگویم، اما اجازه دهید به طور کلی بگویم که تهدیدی مداوم علیه مقامات آمریکایی، چه در حال حاضر و چه در گذشته وجود دارد. ما مطمئن می‌شویم و تا زمانی که طول بکشد مطمئن می‌شویم که از مردم فعلی و سابق خود در صورت تهدید محافظت می‌کنیم.

پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا و مدیر سیا در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، یکی از طراحان رویکردهای تندرو دولت در قبال تهران بود که تحریم‌ها را پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران اجرا و از ترور سردار سلیمانی حمایت کرد.

همه وزرای خارجه سابق به طور خودکار پس از پایان کار خود به مدت ۱۸۰ روز از سوی اداره امنیت دیپلماتیک وزارت امور خارجه حمایت می‌شوند اما بلینکن مکرراً به دلیل ادعای «تهدید جدی و معتبر از سوی یک قدرت خارجی یا عامل یک قدرت خارجی ناشی از وظایفی که پمپئو وزیر سابق در حین کار در وزارتخانه انجام داده است» این حمایت را برای ۶۰ روز افزایش داده است.

بر اساس گزارش ماه گذشته وزارت امور خارجه به کنگره، این وزارتخانه ماهانه بیش از ۲ میلیون دلار برای محافظت از پمپئو و یکی از دستیاران ارشد سابق او، برایان هوک، هزینه می‌کند و تا به امروز بیش از ۱۳ میلیون دلار هزینه کرده است.

بلینکن در پاسخ به سوال سناتور جمهوری‌خواه تد کروز از تگزاس، که از وزیر خارجه پرسید که آیا دولت بایدن از ایران می‌خواهد که «وزیر خارجه سابق را نکشد»، گفت: «آنها می‌دانند که برای رسیدگی به این مشکل باید چه کاری انجام دهند، و این کاملاً ساده است. در چارچوب هرگونه تعاملی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با ایرانی‌ها داریم، یکی از پیام‌های قوی که به آنها می‌فرستیم این است که آنها باید از هدف قرار دادن مردم ما دست بردارند.»

وزارت امور خارجه به درخواست توضیح بیشتر پاسخ نداد.

دولت بایدن از ژانویه نگران تهدیدات علیه پمپئو و هوک بوده است.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی در آن زمان گفت: «اشتباه نکنید؛ ایالات متحده آمریکا از شهروندان خود محافظت و از آنها دفاع خواهد کرد. ما به عنوان شهروندان آمریکایی، در زمینه سیاست‌ها از جمله در مورد ایران اختلاف نظر داریم اما در عزم خود در برابر تهدیدها و تحریکات متحدیم. ما در دفاع از مردممان متحد هستیم.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید