موضع دولت درباره طرح صیانت مشخص شد/ مخالف افزایش قیمت اینترنت هستیم

کدخبر: ۴۹۱۴۸۶
زاع‌پور در خصوص طرح صیانت گفت: ما چیزی به نام طرح صیانت نداریم و هر زمان مجلس تصویب کرد می توانیم آن را ببینیم. مجلس مخیر است که قانون‌گذاری کند.
موضع دولت درباره طرح صیانت مشخص شد/ مخالف افزایش قیمت اینترنت هستیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، عیسی زارع پور در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره افزایش بهای اینترنت گفت:‌ اپراتورها از ما خواستند با توجه به تورمی که در این چند سال بوده بسته‌های جدید با قیمت‌های جدید معرفی کنند که ما مخالفت کردیم و گفتیم که اگر برنامه‌ای برای توسعه دارید و نیاز به منابع دارید، حتما باید بیایید این برنامه را ارائه دهید تا ما ارزیابی کنیم،‌ آن را تبدیل به تعهد کنیم در چهارچوب الحاقیه که قابل پیگری باشد و بعد می‌توانیم در مورد آن صحبت کنیم.

وی تاکید کرد: ما مخالف هرگونه افزایش قیمت و معرفی بسته‌های جدید با قیمت‌های جدید هستیم مگر اینکه تضمین دهند کیفیت شبکه را طی یک برنامه‌ زمان‌بندی مشخص افزایش می‌دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص اهمیت حضور مردم در راهپیمایی روز قدس نیز گفت: ملاحظه می‌فرمایید که مردم فلسطین چندین دهه است که تحت ظلم و ستم و دشمنی صهیونیست‌های غاصب هستند. هر ساله مردم ما نشان داده‌اند که در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برای اعلام همبستگی با مردم مظلوم فلسطین می‌آیند و در راهپیمایی شرکت می‌کنند.  بنده هم اگر توفیق باشم در این راهپیمایی شرکت و از همه هموطنان عزیز هم می‌خواهم که برای دفاع از مظلومین عالم بیایند و در این راهپیمایی شرکت کنند.

زاع‌پور همچنین در خصوص طرح صیانت گفت: ما چیزی به نام طرح صیانت نداریم و هر زمان مجلس تصویب کرد می توانیم آن را ببینیم. مجلس مخیر است که قانون‌گذاری کند. ما از روز اولی که دولت مستقر شد برای اصلاح طرحی که در مجلس بود پیشقدم شدیم و ده‌ها جلسه گذاشتیم و شاید ده‌ها جلسه را بنده خودم با نماینده‌ها داشتیم و حالا این طرح به یک بلوغ نسبی رسیده است اما همچنان اشکالاتی در آن وجود دارد و باید ببینیم مسیر تصویب آن چگونه در مجلس پیش خواهد رفت. ما دوباره فعال خواهیم شد و آن اشکالات هم اگر برطرف شود موضع دولت این است که فضای مجازی نیاز به قانون دارد و ۱۵ سال است که از آخرین قانون مصوب در این حوزه می‌گذرد. این فضا زیست اصلی زندگی مردم است و حتما باید قاعده و قانون داشته باشد و مردم متضرر نشوند و ما هم بتوانیم از حقوق مردم دفاع کنیم اما آنچه در مجلس است را نسخه شفابخش می‌دانیم یا نه را باید ببینیم روند تصویب چگونه است و ما مشارکت فعال خواهیم داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص دغدغه افکار عمومی در رابطه با طرح صیانت گفت: نمی‌توان صفر و یکی قضاوت کرد؛ الان همه زندگی مردم در فضای مجازی است و این حوزه حتما باید قاعده مند باشد. قاعده مند شدن فضای مجازی به معنای محدودیت نیست. همین الان که من با شما صحبت می‌کنم اتحادیه اروپا در مورد حضور پلتفرم‌های آمریکایی در این اتحادیه تصمیم‌گیری می‌کند و در واقع این حضور را محدود و ممنوع می‌کند تا بتواند از حقوق مردمش دفاع کند. این به معنای اعمال محدودیت نیست. نگاه ما در دولت سیزدهم این است که فناوری اطلاعات، حوزه ICT حوزه راهبردی است و بسیاری از گره‌های کشور با این فناوری قابل باز شدن است و نگاه ما فرصت محور است و می‌خواهیم حداکثر استفاده را از این فناوری داشته باشیم. با این حال این فضا حتما باید قاعده‌مند باشد. عرض کردم آنچه در مجلس دنبال می‌شود را ما مشارکت فعال داریم تا مشکلاتش حل شود. ظرفیت در این طرح وجود دارد که بتواند فضای مجازی را قاعده‌مند کند.

زارع‌پور در خصوص کندی سرعت اینترنت گفت: تندی و کندی باید ملاک داشته باشد؛ ممکن است سرعت اینترنت در خانه ما زیاد باشد و در محل کار شما کم یا بالعکس. بر اساس رتبه‌بندی جهانی که هفته گذشته منتشر شد، رتبه ما ۶ پله ارتقا پیدا کرده از رتبه ۸۰ به رتبه ۷۴ ارتقا پیدا کردیم در خصوص سرعت هم در رتبه ۲۱ بودیم و حالا به ۲۵ رسیده‌ایم. ممکن است در جاهایی اختلال وجود داشته باشد و این طبیعی است هرکسی مشکلی داشت می‌تواند با سامانه ما تماس بگیرد. میانگین سرعت کشور رو به رشد است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص مصوبات جدید هیات دولت گفت: ما طرحی ملی را دنبال می‌کنیم در راستای ایجاد یک شبکه پر سرعت و کیفیت در کشور که طرح فیبر نوری منازل و کسب و کارها است. دولت امروز تصویب کرد که ۸ درصد از درآمد اپراتورهای تلفن همراه یعنی ۸ درصد از سهم دولت که ۲۸ درصد از درآمد اپراتورها سهم دارد را خود اپراتورهای تلفن همراه بیایند در حوزه توسعه فیبر نوری هزینه کنند، یعنی این آورده دولت برای اجرای این طرح بزرگ ملی و یک قدم بسیار بزرگ است که دولت بخشی از درآمد خود را صرف توسعه ارتباطات پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری کرد. انشاالله این مصوبه که ابلاغ شود ما ظرف یک الی دو هفته آینده فراخوان عمومی خواهیم داد و تقسیم کار ملی صورت خواهد گرفت تا این پروژه با سرعت بیشتری پیش برود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید