هشدار جهانی درباره شیوع هپاتیت بدون علت‌ شناخته‌شده در کودکان زیر پنج سال

کدخبر: ۴۹۳۷۱۲
اقتصادنیوز: اغلب موارد هپاتیت گزارش‌شده در کودکان زیر پنج سال رخ داده‌اند که هیچکدامشان واجد شرایط واکسیناسیون با هیچ یک از واکسن‌های کرونا نبوده‌اند.
هشدار جهانی درباره شیوع هپاتیت بدون علت‌ شناخته‌شده در کودکان زیر پنج سال

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین،  سازمان جهانی بهداشت با توجه به شیوع اخیر موارد هپاتیت غیرقابل‌توضیح‌ در کودکان سالم در چندین کشور اخیرا از همه کشورها خواسته است نسبت به ابتلای خردسالان به هپاتیت هوشیار باشند.

هپاتیت در کودکان

دکتر حوریه سلیمان جاهی، استاد ویروس شناسی دانشگاه تربیت مدرس در مورد شیوع بیماری هپاتیت در کودکان می‌گوید: «از مهر ماه سال ۱۴۰۰، تاکنون تقریبا حدود ۳۰۰ مورد هپاتیت حاد شدید با منشأ ناشناخته در کودکان خردسال در چندین کشور اروپایی و  همچنین آمریکا شناسایی شده که یکی از بارزترین ویژگی‌های این بیماری، شدت غیرمعمول آن است که ۱۰ درصد موارد نیاز به پیوند کبد پیدا کرده‌اند.»

به گفته این استاد ویروس شناسی، تاکنون فرضیه اصلی آن است که یک عفونت آدنوویروس باعث بروز این بیماری یا کمک به بروز آن شده است، اما مقامات بهداشتی به بررسی دیگر علل بالقوه، از جمله قرار گرفتن در معرض یک عامل سمی یا عفونت توسط یک پاتوژن جدید را هم ادامه می‌دهند و در حال بررسی آن هستند.

واکسن جانسون اند جانسون ارتباطی با هپاتیت ندارد

سلیمان جاهی می‌گوید یک هشدار نیز از چند کشور در مورد افزایش موارد هپاتیت حاد شدید با منشأ ناشناخته در کودکانی که  قبلا سالم بودند صادر شده است. شدت موارد به دلیل نادر بودن در کودکان قابل توجه است. اولین موارد اعلام شده  نیز مربوط به ده کودک ۱۱ ماهه تا پنج ساله در بریتانیا بوده است.

با این حال، پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی حاکی از ارتباط بین این موارد غیرعادی هپاتیت و واکسن کووید-۱۹ مطرح شده است. این افراد به طور خاص موارد هپاتیت را با واکسن جانسون و جانسون کووید-۱۹ مرتبط و بیان می‌کنند که هپاتیت ناشی از یک آدنوویروس است. اما شواهد فعلی موجود نشان می‌دهد که موارد هپاتیت در کودکان ارتباطی با واکسیناسیون کووید-۱۹ ندارد.

خطردر کودکان زیر پنج سال

دکتر سلیمان جاهی می‌گوید  این موارد هپاتیت کودکان به دلیل شدت علائم و منشأ ناشناخته آنها نگران کننده به نظر می‌رسد. اما باید بدانیم اولین موارد شناخته شده در پنج کودک بستری در بیمارستان آلابامای ایالات متحده امریکا حدود یک ماه قبل از عرضه واکسن کووید-۱۹ در کودکان دیده شده است.

اغلب این موارد هپاتیت گزارش‌شده در کودکان زیر پنج سال رخ داده‌اند که هیچکدامشان واجد شرایط واکسیناسیون با هیچ یک از واکسن‌های کرونا نبوده‌اند.

تجزیه و تحلیل‌های آزمایشگاهی عفونت با ویروس‌های هپاتیت A، B، C، D و E را در این کودکان رد کرده‌اند. التهاب کبد با شیوع کمتر می‌تواند به دلایل دیگر از جمله اختلالات ژنتیکی، بیماری‌های خودایمنی یا قرار گرفتن در معرض سموم هم باشد.

 با این حال، نکته جالب توجه آن است که  همه کودکان مبتلا قبل از تشخیص ظاهرا سالم بوده‌اند.مقامات بهداشتی بریتانیا هیچ مدرکی مبنی بر قرار گرفتن در معرض یک عامل سمی بالقوه از طریق دارو، غذا یا آب، مسافرت، تماس با حیوانات و شغل والدین گزارش نکرده‌اند.

 هرچند همیشه باید مراقب بروز بیماری‌های جدید بود.، اما باید مراقب باشیم بی‌دلیل  این مسائل را به واکسن یا علل دیگر بدون شواهد علمی مرتبط ندانیم.

بررسی علل بروز بیماری در کودکان

به گفته این استاد ویروس شناسی، عفونت‌های آدنوویروسی در کودکان بسیار شایع است، اما معمولا علائم خفیف تنفسی و گوارشی ایجاد می‌کنند و فقط در افراد دارای نقص ایمنی گاهی اوقات می‌توانند باعث هپاتیت شوند که این امر هم بسیار نادر است.

به گفته سلیمان جاهی، در صورتی که علت وجود  آدنو ویروس در بیماری مسجل شود ممکن دو دلیل عمده داشته  باشد:

 - یک آدنوویروس جدید و متفاوت از آنچه تا به حال می شناسیم  می‌تواند عامل بروز این بیماری باشد که باعث تشدید بیماری شده است.

 - عامل مازاد دیگری بر آن مطرح است که حساسیت کودکان را به عفونت افزایش می‌دهد، مانند کاهش قرارگرفتن در معرض عفونت‌ها در طول همه‌گیری، عفونت قبلی یا عفونت همزمان با یک عامل عفونی دیگر یا قرار گرفتن همزمان در معرض یک سم یا آلودگی ناشناخته.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید