این دارو، رکورد کاهش وزن را دارد

کدخبر: ۴۹۴۰۳۴
اقتصادنیوز: یک داروی آزمایشی توانست رکورد کاهش وزن را بشکند.
این دارو، رکورد کاهش وزن را دارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز، به گفته پژوهشگران، یک داروی آزمایشی که از نظر بالینی تأثیرات فوق العاده ای بر کاهش وزن بدن در افراد چاق و دارای اضافه وزن دارد، توانست در آزمایش های بالینی رکورد کاهش وزن را در شرکت ‌کنندگان در این کارآزمایی بشکند.

 داروی تیرزپاتید (Tirzepatide) که توسط شرکت داروسازی آمریکایی لیلی (Lilly) ساخته شده، فقط با یک بار تزریق در هفته و با تقلید از اثرات هورمون های طبیعی به نام اینکرتین باعث کاهش وزن می شود.

 
این هورمون‌ها قند خون را بعد از غذا خوردن کاهش داده و علاوه بر آن، فرآیند های متابولیک مربوط به هضم را تنظیم می ‌کنند.

تیرزپاتید، که البته هنوز در بازار در دسترس نبوده و در انتظار مطالعات بالینی بیشتر است، از ترکیبی مصنوعی از دو اینکرتین خاص به نام‌ های GLP-1 (پپتید شبه گلوکاگون-1) و GIP (پلی پپتید انسولینوتروپیک وابسته به گلوکز) ساخته شده است. 

هورمون GLP-1، اساس داروی ضد دیابت سماگلوتید (semaglutide) است که در ایالات متحده به عنوان یک داروی کاهش وزن در سال ۲۰۲۱ تایید شد.به گزارش سیناپرس، این تایید پس از به دست آمدن نتایج موفقیت آمیز کاهش وزن صادر شد، اما به نظر می رسد فرمول جدید تیرزپاتید بسیار کاراتر باشد. 

در فاز سوم کارآزمایی بالینی، محققان برای بررسی اثرات تیرزپاتید، ۲۵۳۹ شرکت کننده را که دارای اضافه وزن یا چاقی بودند، ثبت نام کردند. شرکت کنندگان تیرزپاتید و دارونما را در طول ۷۲ هفته به همراه پیروی از یک رژیم غذایی کم کالری و افزایش سطح فعالیت بدنی دریافت کردند.

در ادامه تیرزپاتید در یکی از سه دوز مختلف ۵، ۱۰ یا ۱۵ میلی گرم در تزریق هفتگی تجویز شد که در نهایت هر سه گروه دریافت کننده دارو شاهد کاهش وزن قابل توجهی در طول مطالعه بودند. 

در بالاترین دوز یعنی ۱۵ میلی گرم، شرکت کنندگان به طور متوسط ۲۲.۵ درصد از وزن بدن خود یعنی حدود ۲۴ کیلوگرم کاهش وزن را مشاهده کردند، در حالی که دوز ۱۰ میلی گرمی ۲۱.۴ درصد کاهش وزن معادل ۲۲ کیلوگرم داشته و مصرف کنندگان دوز ۵ میلی گرم شاهد کاهش ۱۶ درصدی وزن بدن معادل ۱۶ کیلوگرم بودند. در مقایسه، گروه دارونما تنها ۲.۴ درصد از وزن بدن خود یعنی تنها ۲ کیلوگرم وزن از دست دادند. 

جف امیک (Jeff Emmick) پزشک تحقیقات بالینی این مطالعات و معاون توسعه محصولات شرکت لیلی می گوید: تیرزپاتید اولین داروی تحقیقاتی است که به طور میانگین بیش از ۲۰ درصد کاهش وزن را در یک مطالعه فاز ۳ انجام می دهد.

او می افزاید: با این حال، ما می دانیم که تیرزپاتید با همه کسانی که آن را مصرف می کنند یک جور رفتار نمی کند. در حالی که به نظر می رسد نتایج متوسط کاهش وزن بهتر از درمان با داروی سماگلوتاید است، برخی از شرکت کنندگان عوارض جانبی را تجربه کردند. 

بسته به میزان مصرف، تا یک سوم از گروهی که تیرزپاتید مصرف می کردند، حالت تهوع داشتند در حالی که اسهال نیز برای ۱۸.۷ تا ۲۳ درصد از شرکت کنندگان نسبتاً شایع بود. برخی افراد نیز استفراغ و یبوست را تجربه کردند.

 یکی دیگر از موانع بالقوه برای عرضه جهانی تیرزپاتید، موضوع قیمت آن است. گفتنی است که سماگلوتاید که به عنوان یک داروی کاهش وزن با نام تجاری Wegovy توسط شرکت داروسازی دانمارکی Novo Nordisk عرضه می شود، بیش از ۱۳۰۰ دلار قیمت دارد و تعداد کمی از بیماران می توانند چنین داروی گران قیمتی را بخرند.

اگر تیرزپاتید از یک استراتژی قیمت گذاری مشابه پیروی کند متأسفانه بسیاری از مردم قادر به خرید آن نخواهند بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید