تمدید تحریم‌های سوریه برای یکسال دیگر از سوی بایدن

کدخبر: ۴۹۴۲۱۸
کاخ سفید روز گذشته (دوشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده تصمیم گرفته است که تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه را برای یکسال دیگر تمدید کند.
تمدید تحریم‌های سوریه برای یکسال دیگر از سوی بایدن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، کاخ سفید اعلام کرد که رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا تحریم‌ها علیه سوریه را که از سال 2004 به بهانه مقابله با حقوق بشر علیه این کشور وضع شده را برای یکسال دیگر تمدید کرد.

کاخ سفید روز گذشته (دوشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده تصمیم گرفته است که تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه را برای یکسال دیگر تمدید کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی تاس، کاخ سفید اعلام کرد: « ما در مورد تداوم اقدامات محدودکننده مختلفی صحبت می‌کنیم که به طور مداوم توسط واشنگتن علیه دمشق در دوره ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ معرفی می‌شود».

کاخ سفید درباره جزئیات این تحریم‌ها گفت: « این محدودیت‌ها، به ‌ویژه زمینه را برای مسدود شدن دارایی‌های برخی اشخاص حقیقی و حقوقی تحت صلاحیت ایالات متحده و همچنین ممنوعیت صادرات دسته‌های خاصی از کالاها و خدمات آمریکایی به سوریه را فراهم می‌کند».

طبق سندی که بایدن مجدداً به امضا درآورده است، اقدامات دولت سوریه، تهدیدی «برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده است» و بنابراین وضعیت اضطراری که در ۱۱ می ۲۰۰۴ اعلام شد و اقداماتی که در این رابطه انجام گرفته است، «باید پس از ۱۱ می ۲۰۲۲ نیز همچنان اجرا شود».

طبق گزارش تاس، بایدن در این خصوص اعلام کرد:‌«بنابراین من برای یکسال دیگر وضعیت اضطراری اعلام شده در ارتباط با اقدامات دولت سوریه را تمدید می‌کنم.».

دولت ایالات متحده آمریکا با اتهام‌زنی به دولت سوریه مدعی شده است، که رهبری سوریه اجازه «خشونت و نقض حقوق بشر» را می‌دهد و ایالات متحده از «مقا‌های سوریه و حامیان آن می‌خواهد که «جنگ ظالمانه علیه مردم خود را متوقف کنند و در سراسر کشور اعلام آتش‌بس کنند و عرضه نامحدود و بدون مانع کمک‌های انساندوستانه به تمام مردم نیازمند سوریه را تضمین کند و در خصوص یک راه‌حل سیاسی در سوریه به بحث و گفت‌وگو بنشینند».

طبق این گزارش، در این سند همچنین تأکید شده است: «ایالات متحده تمامی تغییرات در سیاست و اقدامات دولت سوریه را در زمان تصمیم‌گیری برای حفظ» تحریم‌های یکجانبه فعلی در نظرگرفته است.

از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه در سال 2011، ایالات متحده و بسیاری از همپیمانان این کشور از جمله انگلیس تلاش‌های آشکارا و مخفیانه‌ زیادی برای برکناری بشار اسد و کمک به قدرت رساندن تروریست‌های سوری و معارضان گرفتند و در برهه‌ای از زمان اخبارهایی منتشر شد مبنی بر اینکه انگلیس چهار میلیارد دلار برای تبلیغ علیه دولت سوریه هزینه کرده است.

مقام‌های سوری اینگونه اقدامات تحریک‌آمیز کشورهای غربی را تلاش‌ برای بالا بردن روحیه تروریست‌ها توصیف کردند.

سوریه تنها کشوری نیست که ایالات متحده سیاست‌های خصمانه خود علیه این کشور را پیش می‌برد و تمدید وضعیت اضطراری ملی علیه کشورهایی است که همسو با سیاست‌های ایالات متحده نیستند و جمهوری اسلامی ایران نیز از این قائله مستثنی نیست.

«دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» وزارت خزانه‌داری آمریکا که در سال ۲۰۰۴ به عنوان یکی از نهادهای زیرمجموعه این وزارتخانه ایجاد شد، به‌عنوان مرکز طراحی جنگ اقتصادی علیه کشورهای مخالف با سیاست‌های کاخ سفید، از جمله جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود.

از مهم‌ترین اهداف و محورهای فعالیت دفتر تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا، می‌توان به هدایت جنگ اقتصادی علیه تهران، ضربه زدن به گروه‌های مقاومت در غرب آسیا و تبدیل کردن نظام مالی آمریکا به اهرم فشار علیه اقتصاد کشورهای ناهمسو با واشنگتن اشاره کرد.

شبکه «سی‌ان‌ان» طی گزارشی در سال ۲۰۱۰، دفتر تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا را «اتاق جنگ ساکت» علیه ایران توصیف کرده و درباره آن گفت: «آنها در واقع، مسئول فلج کردن اقتصاد ایران هستند».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید