دو شاهین خلیج فارس در برابر ایران/ حاکم جدید امارات کیست؟

کدخبر: ۴۹۵۲۵۰
اوباما در خاطرات خود، حاکم جدید امارات را "باهوش ترین رهبر خلیج فارس" توصیف کرده است.
دو شاهین خلیج فارس در برابر ایران/ حاکم جدید امارات کیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرایران، خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی تفصیلی درباره  حاکم جدید امارات  نوشت: محمد بن زاید (MBZ) 61 ساله مغز متفکر تصمیم گیری و حاکم اصلی امارات بود و طی سال های اخیر او در کنار "محمد بن سلمان " (MBS) ولیعهد سعودی در تلاش برای سازماندهی مجدد "خاورمیانه" و ایجاد یک محور جدید ضد ایران با همکاری اسراییل با موج فزاینده اسلام سیاسی در منطقه مبارزه کرد.

بر اساس این گزارش، شیخ محمد که سال ها در پشت صحنه به عنوان رهبر اصلی امارات کار می کرد، ارتش امارات متحده عربی را به نیرویی با فناوری پیشرفته تبدیل کرد که همراه با ثروت نفتی و موقعیت قطب تجاری آن، نفوذ امارات را در سطح بین المللی گسترش داد.

محمدبن زاید، قدرت را در دوره‌ای به دست گرفت که برادر ناتنی‌اش، "شیخ خلیفه بن زاید"، رییس فقید دولت امارات - که روز جمعه درگذشت – پس از سکته مغزی در سال 2014 از دوره ای بیماری رنج می برد و از عرصه تصمیم گیری های حکومتی کنار بود.

به گفته "باربارا لیف" فرستاده سابق ایالات متحده در امارات متحده عربی:" محمد بن زاید، پس از وقایع بهار عربی و سرنگونی "حسنی مبارک" در مصر در سال 2011، بر این گمان بود که دیگر کشورهای عرب منطقه نمی توانند روی حمایت واشنگتن حساب باز کرده و به آمریکا تکیه کنند.

بر اساس خاطرات اوباما، شیخ محمد از پایگاه قدرت خود در ابوظبی، هشداری "آرام و سرد" به باراک اوباما، رییس‌جمهوری وقت آمریکا صادر کرد تا از شورش‌هایی که می‌تواند گسترش یابد و حکومت خاندان های خلیج (فارس) را به خطر بیندازد، حمایت نکند. اوباما در خاطرات خود او را "باهوش ترین رهبر خلیج فارس" می دانست.

یکی از مقامات وزارت خارجه ایالات متحده که در دولت بایدن خدمت می کند، که در ماه های اخیر روابط پرتنشی با امارات متحده عربی داشته است، او را به عنوان یک استراتژیست توصیف کرد که چشم انداز تاریخی را به بحث ها می آورد.

این مقام گفت: "او نه تنها در مورد حال صحبت می کند، بلکه به سال‌ها، دهه‌ها و در برخی موارد به روندها در طول زمان اشاره می کند."

"محمد بن زاید" (MBZ) از برکناری نظامی "محمد مرسی"، رییس جمهوری منتخب اخوانی مصر در سال 2013 حمایت کرد و از شاهزاده "محمد بن سلمان" (MBS) ولیعهد عربستان سعودی هنگام به قدرت رسیدن در کودتای سال 2017 حمایت کرد و او را به عنوان مردی معرفی کرد که واشنگتن می تواند با او کارکند و تنها کسی است که می تواند درهای پادشاهی سعودی را به روی اصلاحات بنیادین بگشاید.

دو شاهین خلیج فارس (محمد بن زاید و محمد بن سلمان) که از روابط گرم با دونالد ترامپ، رییس جمهوری سابق ایالات متحده دلگرم شده بودند، برای کارزار "فشار حداکثری" واشنگتن علیه ایران لابی کردند، کشور همسایه "قطر" را به دلیل حمایت از اخوان المسلمین تحریم کردند و جنگی پرهزینه را برای شکستن اتحاد حوثی های یمن با ایران در یمن آغاز کردند.

حاکم جدید امارات کیست؟ دو شاهین عرب خلیج فارس در برابر ایران


امارات متحده عربی همچنین با پایان دادن به دهه‌ها اجماع اعراب در عدم برقراری روابط با اسراییل، در سال 2020، همراه با بحرین و با میانجیگری ایالات متحده بر توافقنامه ای موسوم به " ابراهیم" امضا انداخت و رژیم اسراییل را به رسمیت شناخت.

یکی از دیپلمات‌ها در این باره گفت که موافقتنامه ابراهیم ناشی از نگرانی‌های مشترک در مورد ایران بود، اما همچنین مزایایی برای اقتصاد امارات متحده عربی نیز بود.

امارات طی سال های گذشته وارد درگیری‌های نظامی از سومالی تا لیبی و سودان شده است.

متفکر تاکتیکی

در حالی که دیپلمات ها و تحلیلگران، اتحاد با ریاض و واشنگتن را به عنوان ستون استراتژی امارات متحده عربی می بینند، اما محمد بن زاید ثابت کرده در زمانی که منافع یا منطق اقتصادی حکم می کند، از حرکت مستقل نیز دریغ نکرده است.

در جریان بحران اوکراین زمانی که امارات متحده عربی از رای گیری شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت تهاجم روسیه خودداری کرد، تنش هایی را با واشنگتن آشکار کرد. همچنین امارات متحده عربی به عنوان یک تولیدکننده نفت در سازمان "اوپک" همراه با غول نفتی "ریاض"، درخواست های غرب برای تولید بیشتر نفت را رد کرده است.

ابوظبی با تسلیح و حمایت از ژنرال "خلیفه حفتر" در لیبی، علیه دولت مورد شناسایی بین المللی در لیبی موضع گرفته و همزمان با تعامل با بشار اسد در سوریه، نگرانی های دیگر ایالات متحده را نادیده گرفته است.

و هنگامی که ابوظبی دید جنگ فرسایشی در یمن سودی برای آن کشور ندارد حتی ریاض را تنها گذاشت و تا حد زیادی از یمن خارج شد، زیرا در این جنگ غیرمردمی که در آن بیش از 100 اماراتی کشته شده اند، جز بن بست نظامی چشم اندازی متصور نیست.

زمانی که "عمر حسن البشیر"، رییس جمهوری سودان از قول خود مبنی بر کنار گذاشتن متحدان اسلام گرا سرپیچی کرد، ابوظبی کودتای 2019 را علیه او ترتیب داد.

اگرچه بنا به اعتراف" محمد بن زاید" او در جوانی جذب ایدئولوژی اسلام‌گرای اخوانی شده است، اما بعدها او اخوان‌المسلمین را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای ثبات در خاورمیانه معرفی کرده است.

حاکم جدید امارات کیست؟ دو شاهین عرب خلیج فارس در برابر ایران


بر اساس اسناد افشا شده "ویکی لیکس" محمد بن زاید در سال 2007 در جلسه ای با مقامات ایالات متحده گفته است:" من عرب هستم، مسلمانم و نماز می خوانم. و در دهه 1970 و اوایل دهه 1980 من یکی از هواداران اخوان المسلمین بودم. من معتقدم که این افراد یک دستور کار دارند: تغییر رژیم در کشورهای اسلامی."

بی اعتمادی شیخ محمد – که در دانشکده افسری امارات متحده عربی و سپس در "سندهرست" انگلیس تحصیل کرده است - به اسلامگرایان پس از سال 2001 افزایش یافت، زمانی که 2 تن از هموطنانش در میان 19 هواپیماربای حملات 11 سپتامبر به ایالات متحده بودند.

یک دیپلمات در این باره می گوید: " او به اطراف نگاه کرد و دید که بسیاری از نسل جوان منطقه به شدت جذب شعار ضد غربی اسامه بن لادن شده‌اند. همانطور که یک بار به من گفت: "اگر آنها می توانند این کار را با شما انجام دهند، به این معناست که آنها می توانند با ما هم چنین کنند."

با وجود سال‌ها دشمنی، محمد بن زاید اخیرا تصمیم گرفت که با ایران و ترکیه تعامل داشته باشد زیرا همه گیری کرونا و رقابت اقتصادی فزاینده با عربستان سعودی تمرکز خود را بر توسعه معطوف کرد و امارات متحده عربی را به سمت آزادسازی بیشتر سوق داد و در عین حال مخالفت‌های سیاسی را پنهان نگه داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید