پس لرزه ادعای جنجالی میرسلیم درباره خودروسازی/ مردم شانس آوردند او رئیس جمهور نشد

کدخبر: ۴۹۵۶۹۶
میرسلیم در واکنش به ادعای بازنشدن ایربگ خودروهای داخلی در تصادفات جاده‌ای اظهارکرد: این ادعا به هیچ وجه صحت ندارد و کسانی –که- مدعی بازنشدن ایربگ خودروها هستند، خودشان در این تصادفات مقصرند.
پس لرزه ادعای جنجالی میرسلیم درباره خودروسازی/ مردم شانس آوردند او رئیس جمهور نشد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مشرق، سیدمصطفی میرسلیم، نماینده تهران در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری دانشجو پیرامون صنعت خودروسازی گفته است: تولید خودروهای داخلی در طول چند سال گذشته، لج خودروسازان خارجی و واردکنندگان را در آورده است. سمند، رانا، دانا و تارا جزو خودروهای بسیار خوبی بودند که در طول این سال‌ها تولید شدند که نزدیک به ۶۰هزار دستگاه از این خودروها به خارج از کشور صادر می‌شود. صنعت خودروسازی کشور در طول سالیان گذشته رو به پیشرفت بوده است و وارداتچی‌ها برای اینکه بر سر این پیشرفت بزنند، مدام درحال لگد پراکنی به این صنعت هستند. آن‌ها بزرگنمایی چند ضعف، علیه صنعت خودرو سیاه نمایی می‌کنند.

او در واکنش به ادعای بازنشدن ایربگ خودروهای داخلی در تصادفات جاده‌ای اظهارکرد: این ادعا به هیچ وجه صحت ندارد و کسانی –که- مدعی بازنشدن ایربگ خودروها هستند، خودشان در این تصادفات مقصرند. پلیس راهنمایی و رانندگی در جاده مه آلود از عبور و مرور خودروها جلوگیری نمی‌کند و بعد مدعی بازنشدن ایربگ‌ها می‌شود. حتی به فرض اینکه ایربگ خودروها هم باز نشود، یک نقص فنی است که باید برطرف شود. بازنشدن ایربگ ۱۰۰ خودرو بین ۹۰۰ هزار خودروی تولید شده، آماری ناچیز است.

میرسلیم افزود: البته منظور بنده این نیست که نباید این ضعف‌ها را برطرف کرد چرا که حتی نقص فنی در ۱۰۰ خودرو هم زیاد است اما نقص فنی خودروهای داخلی، نباید بهانه‌ای برای واردات باشد. مسائل فنی خودرو بر سر جای خودش قابل حل است و دانشکده‌ها و دانشگاه‌های فنی می‌توانند این مشکلات را برطرف کنند. اگر متخصصان این حوزه را تخریب کنند، قطع به یقین آن‌ها به خارج از کشور مهاجرت خواهند کرد و در شرکت‌هایی بزرگی مانند بنز و فولکس واگن مشغول فعالیت می‌شوند.

عضو مبرّز حزب موتلفه در ادامه با اشاره به مسائل مالی صنعت خودروسازی گفت: اغلب کارخانه‌های خودروسازی به دلیل اینکه قیمت تمام شده محصولاتشان بیشتر از قیمت فروششان است، در ضرر هستند و به ناچار باید از بانک وام بگیرند. همچنین بعد از گرفتن وام، باید ۲۰ الی ۲۵ درصد بهره وام را پرداخت کنند که با این اوصاف چاره‌ای جز گران کردن محصولاتشان ندارند.

میرسلیم با بیان اینکه گرانی خودرو هیچ ارتباطی با خودروسازان ندارد، بیان کرد: گرانی کنونی قیمت خودرو به دلیل اشکال در سیستم توزیع و وجود واسطه هاست؛ به همین دلیل دولت باید سیستم توزیع خودرو را اصلاح کند. کارخانه‌های خودروسازی تمام محصولاتشان را با ضرر در بازار می فروشند؛ به عنوان مثال قیمت پژوی ۲۰۶ در کارخانه ۱۶۰ میلیون تومان است که در بازار، بالای ۳۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد؛ اما مشخص نیست که ما به تفاوت این قیمت، به جیب چه کسانی می‌رود.

محرز است که قرار بوده آقای میرسلیم نماینده مردم در مجلس باشند اما گویا ترجیح داده‌اند نماینده خودروسازان باشند!

اظهارات فوق البته جای یک خوشوقتی بزرگ را هم برای همه ایرانی‌ها آشکار می‌کند و آن اینکه مردم شانس آوردند که آقای میرسلیم با این اظهارات شاذ اقتصادی رئیس جمهور نشد وگرنه...

مسئله قیمت واقعی خودروهای ایرانی می‌تواند در یک کارگروه اصولی و دانش‌محور، بررسی و به افکار عمومی اعلام شود.

اینکه کارخانه‌های خودروسازی همواره بر گستره خود بیافزایند و قیمت‌هایشان ضمن افزایش‌های همیشگی؛ تفاوت نجومی با خودروهای خارج از کشور داشته باشد؛ جملگی نشان می‌دهد که ادعای در ضرر بودن خودروسازها اقلا در ظاهر امر معقول به نظر نمی‌رسد. (اگرچه همانطور که اشاره شد یک کارگروه ملی و بیطرف بایستی در این زمینه وارد عمل شود و نتایج بررسی‌های خود را نیز منتشر کند)

ما همچنین قضاوت درباره دفاعیه میرسلیم پیرامون باز نشدن ایربگ‌ها را نیز بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم...

انتظار این است که به اظهارات میرسلیم در مجلس و توسط نمایندگان محترم نیز پاسخ داده شود تا افکار عمومی احساس نکند مجلس نسبت به اتخاذ رویکردهای غلط دچار کرختی شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید