ضرب‌الاجل ۵ تا ۷ ساله برای عبور از بحران جمعیت

کدخبر: ۴۹۶۶۶۵
اقتصادنیوز: بنابر گفته‌ رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل، اگر ما تا ۵ تا ۷ سال آینده نتوانیم بحث جمعیت را حل کنیم و رشد جمعیت بالا نرود، در یک وضعیت بحرانی قرار خواهیم گرفت که خارج شدن از آن تا ۲۰۰ سال طول می‌کشد.
ضرب‌الاجل ۵ تا ۷ ساله برای عبور از بحران جمعیت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: اگر تا ۵ تا ۷ سال آینده نتوانیم بحث جمعیت را حل کنیم و رشد جمعیت بالا نرود، در یک وضعیت بحرانی قرار خواهیم گرفت.

سید علی مظفرپور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه بابل اظهار کرد: در کشورهای اطراف از جمله عراق، سوریه، افغانستان مشاهده کردیم که از دست رفتن امنیت، چقدر می‌تواند آسیب برساند و زندگی‌ها را فلج کند، ما به برکت روح مقدس امام (ره) و خون شهدا امنیتی داریم که امیدواریم قدر آن را بدانیم.

وی با ذکر این نکته که اهمیت صحت و سلامتی، مقدم بر امنیت در هر جامعه‌ای است چراکه با تنی سالم باید امنیت حفظ شود افزود: لازمه امنیت داشتن سرباز سالم و انسان سالم بوده و انسان سالم، محور هر توسعه پایدار است. قطعاً نیروی انسانی که جسم سالم و بدن سالم داشته باشد می‌تواند کار مفید انجام دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان کرد: جمعیت یکی از شاخصه‌های قدرت است، متأسفانه در شیب نزولی جمعیت هستیم و در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت ما سالمند هستند، اما تا سه دهه آینده، ۳۰ درصد جمعیت در بازه سالمندی بالای ۶۰ سال قرار خواهند گرفت و بحران جمعیت، آینده کشور را تهدید می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه سال ۶۵ میزان رشد جمعیت در کشور ما ۳/۹ بوده که الان به ۱/۷ رسیده است، گفت: سالمندی باعث می‌شود کشور ما از نیروی جوان و پرانرژی خالی شود و طبق نظر کارشناسان، اگر ما تا ۵ تا ۷ سال آینده نتوانیم بحث جمعیت را حل کنیم و رشد جمعیت بالا نرود، در یک وضعیت بحرانی قرار خواهیم گرفت که خارج شدن از آن تا ۲۰۰ سال طول می‌کشد.

وی ادامه داد و گفت: ایران در حال حاضر کشور پیری محسوب نمی‌شود، اما در ادامه این روند سیاست‌های جمعیت و کاهش میزان موالید، در ازای افزایش تعداد سالمندان در سال‌های آینده، جمعیت جوان جایگزین نمی‌شود و در نتیجه بیشتر جمعیت کشور را افراد پیر تشکیل می‌دهند.

مظفرپور با بیان اینکه حل مسائل اقتصادی برای افزایش نرخ رشد جمعیت لازم است، تصریح کرد: لازم است فرهنگ‌سازی، ارتقای سطح سلامت، کمک به درمان ناباروری و مسائلی از این دست نیز انجام گیرد. این موارد در قانون جوانی جمعیت توسط مجلس مصوب شده و از امسال، در کشور اجرا خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید