زنگ خطر ورود مافیا به تولید تجهیزات بیهوشی

کدخبر: ۴۹۷۱۳۴
اقتصادنیوز: علیرضا سلیم، رئیس انجمن علمی متخصصان بیهوشی با اشاره به این نکته که کمبودهای مقطعی در داروهای بیهوشی از خطر احتمالی ورود مافیا به تولید دارو و تجهیزات پزشکی ابراز نگرانی کرد.
زنگ خطر ورود مافیا به تولید تجهیزات بیهوشی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، رئیس انجمن علمی متخصصان بیهوشی با اشاره به کمبودهای مقطعی در داروهای بیهوشی از خطر احتمالی ورود مافیا به تولید دارو و تجهیزات پزشکی ابراز نگرانی کرد.

"علیرضا سلیمی" رئیس انجمن علمی متخصصان بیهوشی و مراقبت ویژه با اشاره به کمبودهای مقطعی برخی داروهای بیهوشی اظهار کرد: بیهوشی علمی جدید و وابسته به تجهیزات و دارو است و هرگونه کمبود در این حوزه بسیاری از خدمات بیمارستانی را دچار اختلال می‌کند.

وی افزود: بیهوشی علی‌رغم اینکه علمی نوینی است بسیاری از کارهای خطیر بیمارستانی مانند انجام اعمال جراحی وابسته به خدمات آن است. بیهوشی یک خواب همراه با بی‌دردی، فراموشی و شلی عضلات است و علاوه بر آن در زمان عمل جراحی که ممکن است مدت زیادی طول بکشد، باید شرایط قلب، کلیه، قند، فشار خون و… نیز همزمان بررسی شود و در این راستا ممکن است داروهای مختلفی نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

 

تقلب در داروهای بیهوشی کم است

سلیمی بیان کرد: داروهای مورد استفاده در بیهوشی یا مستقیم برای بیهوشی به کار برده می‌شوند و اختصاصی این خدمت پزشکی هستند و یا اینکه داروهایی هستند که در زمان بیهوشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همیشه در ایران با کمبودهای مقطعی دارو مواجه هستیم با این حال همیشه از داروهای باکیفیت و استاندارد بالا استفاده کردیم و کمتر با داروهای قاچاق و کم کیفیت مواجه شده‌ایم. دلیل این موضوع نیز به این باز می‌گردد که خریدار این داروها عمدتا بیمارستان‌های دولتی بوده‌اند و خود آن‌ها این داروها را نیز تهیه کرده‌اند و چون مردم مراجعه مستقیمی برای دریافت دارو ندارند، شانس تقلب نیز در آن بسیار کم است.

 

عدم مدیریت مصرف در داروهای بیهوشی

او افزود: مسئولان خرید در یک بیمارستان خصوصی نیز افراد متخصصی هستند که سال‌ها در این حوزه فعالیت می‌کردند، بنابراین شانس خریداری داروهای قاچاق و تقلب در آن کمتر است.

وی ادامه داد: با توجه به کمبودهای مقطعی در حوزه داروهای بیهوشی باید گفت که این داروها مدیریت مصرف می‌خواهد، عمده داروهای بیهوشی داروهای تولید داخل هستند و تلاش زیادی شده است تا کیفیت آن ارتقا پیدا کند، امروز این داروها از استاندارد بالایی برخوردار بوده و مشکلی از این بابت وجود ندارد، یک مشکل عمده ما این در حوزه این است که با توجه به شرایط اقتصادی و کم توجهی که به حوزه بیهوشی می‌شود ما از داروها و تجهیزات جدید بی‌بهره هستیم و سال‌های سال است که داروها و تجهیزات جدید بیهوشی وارد کشور نمی‌شود.

رئیس انجمن علمی متخصصان بیهوشی یادآور شد: از سوی دیگر برخی مشکلات در حوزه توزیع و پیش‌بینی مصرف وجود دارد که موجب کمبود در برخی داروهای بیهوشی می‌شود. حتی داروهای تولید داخل و داروهای پایه‌ای بیهوشی نیز در برخی مقاطع دچار کمبود می‌شوند.

 

زنگ خطر ورود مافیا به تولید تجهیزات بیهوشی

سلیمی در ادامه با اشاره به سیاست‌های واردات تجهیزات بیهوشی اظهار کرد: سال‌های سال است که گفته می‌شود در حوزه واردات تجهیزات پزشکی مافیا وجود دارد و اگر حرکت درستی انجام ندهیم، خطر این وجود دارد که این مافیا به تولیدات داخلی نیز وارد شده و کنترل آن را به دست گیرد و بر همین اساس باید در مسیر تقویت زیرساخت‌ها حرکت کنیم.

وی تأکید کرد: به یک سیاست‌گذاری قوی و مدریت درست در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی نیاز داریم. وقتی دست ما در انتخاب دارو محدود باشد، نمی‌توانیم از داروهای جدیدتر استفاده کنیم و یک بیهوشی باکیفیت بالا را داشته باشیم. این حق همه مردم است که از این خدمات بهره‌مند باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید