هشدار هواشناسی؛ توفان در راه این ۴ استان

کدخبر: ۴۹۸۸۸۲
اقتصادنیوز: سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ نسبت به وقوع توفان گرد و خاک در 4 استان شرقی و جنوبی کشور هشدار داد.
هشدار  هواشناسی؛ توفان در راه این ۴ استان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از افزایش گرادیان فشاری و وزش باد شدید، خیزش گردوخاک، توفان گردوخاک و در نواحی مستعد توفان شن از اواخر وقت پنجشنبه تا شنبه (۱۲ تا ۱۴ خرداد) خبر داد.

این شرایط جوی روز پنجشنبه در استان‌های شمال سیستان و بلوچستان و شرق خراسان جنوبی، جمعه درشمال سیستان و بلوچستان، شرق و جنوب خراسان جنوبی و شرق کرمان و شنبه در شمال سیستان و بلوچستان، شرق و جنوب خراسان جنوبی، شرق کرمان و شرق هرمزگان مورد انتظار است.

در این شرایط جوی اختلال در تردد، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، آسیب به صنایع حساس به گردوخاک و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی، شکستن درختان فرسوده، آسیب به سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات و تاخیر و احتمال لغو پروازها دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی، اجتناب از سفرهای غیر ضروری، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، اجتناب از حضور در فضای باز برای تمام گروه‌ها، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گردوخاک، استحکام سازه‌های موقت، اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک و اجتناب از فعالیت‌های کویرنوردی را توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ ازوزش باد و گردوخاک و وزش باد شدیداز سه‌شنبه تا شنبه( ۱۰ تا ۱۴ خرداد) خبر داد.

این شرایط جوی روز سه‌شنبه در خراسان جنوبی، خراسان رضوی، شمال سیستان و بلوچستان، چهارشنبه در خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شرق کرمان و جنوب خراسان رضوی، پنجشنبه در خراسان رضوی، سمنان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و شرق کرمان و جمعه و شنبه در استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، شرق فارس، سمنان، یزد و شرق اصفهان مورد انتظار است.

این وضعیت جوی اختلال در تردد جاده‌ای، خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، احتمال تاخیر در پروازها را به دنبال دارد بنابراین سازمان هواشناسی توصیه می‌کند احتیاط در تردد به‌ویژه در جاده های کویری، استحکام سازه‌های موقت، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و احتیاط در فعالیت‌های کویرنوردی در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید