روحانی، احمدی نژاد و خاتمی؛ سه رئیس جمهور سابق در یک قاب؟

کدخبر: ۵۰۰۳۶۵
عکاسان خبری که در حسینیۀ جماران، مراسم تشییع در مؤسسۀ اطلاعات و تدفین در حرم امام خمینی حسن روحانی رییس جمهوری پیشین ایران را ندیدند امروز منتظر ثبت تصاویر او و احتمالا محمود احمدی‌نژاد هستند و با توجه به قطعیت حضور سید محمد خاتمی دوست 50 سالۀ دعایی ممکن است برای اولین بار قابی از سه رییس جمهوری پیشین شکل گیرد.
روحانی، احمدی نژاد و خاتمی؛ سه رئیس جمهور سابق در یک قاب؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرایران، مراسم ترحیم  سید محمود دعایی  رییس فقید مؤسسۀ اطلاعات و از یاران قدیمی  امام خمینی  امروز چهارشنبه 18 خرداد 1401 در مسجد نور تهران (میدان دکتر فاطمی) از ساعت یک‌و‌نیم بعد ازظهر برگزار می‌شود.

  به گزارش عصر ایران، این اولین مراسم ترحیم یک چهرۀ مشهور به شکل گسترده پس از شیوع کرونا در دو سال و سه ماه قبل است که برگزار می‌شود و انتظار می‌رود چهره‌های طیف‌های متنوع فکری و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی با شرکت در آن از خدمات او در عرصۀ فرهنگ و تلاش مستمر برای تلطیف فضای سیاسی قدردانی کنند.

  سید محمود دعایی بعد از ظهر 15 خرداد 1401 و در سالروز قیام 15 خرداد 1342 -که او را وارد زندگی پر فراز و نشیب سیاسی کرد - درگذشت.

سه رییس جمهور سابق در یک قاب؟

 هنوز 40 ساله نشده بود که با حکم رهبر فقید انقلاب و در اردیبهشت 1359 سرپرست مؤسسۀ اطلاعات شد و در نخستین گام کوشید با جلب رضایت فرزند  عباس مسعودی  بنیان‌گذار روزنامۀ اطلاعات که پیش از انقلاب درگذشته بود تصور «یک روزنامۀ مصادره شده» را که قاعدتا چشم صاحب یا وراث به دنبال آن است بزداید یا تقلیل و کاهش دهد. از ین رو سال ها بعد هم هنگام افتتاح ساختمان جدید در خیابان میرداماد خطاب به فرزند او گفت: اگر پدر شما از صفر شروع کرد ما از زیر صفر و با 200 میلیون تومان بدهی آغاز کردیم.

  سرپرست فقید روزنامۀ اطلاعات در غالب این دوران نقش لولا و میانجی سیاسی را ایفا کرد و برای جذب یا نگاه‌داشتن نیروهای مختلف بدون تحریک حساسیت‌های کانون قدرت تمام تلاش خود را به کار می‌بست و چون شیوه‌ای کاملا متفاوت با مؤسسۀ مطبوعاتی مشابه دیگر در پیش گرفت روش او بیشتر به چشم آمد هر چند با افول روزنامه‌های کاغذی و چاپی از نقش‌آفرینی سیاسی روزنامۀ اطلاعات کاسته شد اما شخص دعایی هیچ گاه از این نوع فعالیت بازننشست.

  از پیام‌های تسلیت و نوع انعکاس در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی این گونه برمی‌آید که مسجد نور امروز شاهد حضور فعالان سیاسی و رسانه‌ای با گرایش‌های مختلف از سید محمد خاتمی تا حسین شریعتمداری، روزنامه‌نگاران و هنرمندانی باشد که هر که از آنان درگذشت ولو بی‌اشتهار مذهبی، دعایی اگر مجال داشت بر پیکرش نماز گزارده است.

  انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران نیز که از مرداد 1388 از امکان ادامۀ فعالیت بازمانده درگذشت سید محمود دعایی را تسلیت گفته تلاش‌های او برای بازگشایی نهاد صنفی فراگیر و سراسری را قدر دانسته است.

  عکاسان خبری که در حسینیۀ جماران، مراسم تشییع در مؤسسۀ اطلاعات و تدفین در حرم امام خمینی  حسن روحانی  رییس جمهوری پیشین ایران را ندیدند امروز منتظر ثبت تصاویر او و احتمالا  محمود احمدی‌نژاد  هستند و با توجه به قطعیت حضور  سید محمد خاتمی  دوست 50 سالۀ دعایی ممکن است برای اولین بار قابی از سه رییس جمهوری پیشین شکل گیرد. اگرچه حضور  سید ابراهیم رییسی  رییس جمهوری کنونی که رنج سفر به نقاط مختلف ایران را برخود هموار می‌کند نیز نه به اندازۀ آن سه ولی کمی محتمل است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید