نامزدهای جمهوری‌خواه احتمالی انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا چه کسانی هستند؟

کدخبر: ۵۰۲۸۱۵
اقتصادنیوز: هرچند ترامپ در نظرسنجی‌های اولیه برای سال ۲۰۲۴ با اختلاف زیادی پیشتاز است، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که ترامپ غیرقابل پیش‌بینی وارد رقابت شود. چراکه بسیاری از جمهوری‌خواهان بر این باور هستند که در آن صورت، وی با چالش‌های جدی مواجه می‌شود.
نامزدهای جمهوری‌خواه احتمالی انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا چه کسانی هستند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نشریه هیل در گزارشی با اشاره به اقدامات کمیته بررسی شورش ۶ ژانویه و چالش‌های پیش‌روی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، هفت گزینه احتمالی حزب جمهوری‌خواه را معرفی کرده‌است.

به نقل از تارنمای نشریه هیل، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا همچنان پرنفوذترین فرد در حزب جمهوری‌خواه بشمار می‌رود، هرچند این نفوذ رو به کاهش است.

به نوشته این نشریه آمریکایی، نامزدهای مورد حمایت ترامپ تاکنون در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه نتایج متفاوتی بدست آورده‌اند و با شکست‌ در ایالت‌های مهمی چون جورجیا، نبراسکا و یکی از مناطق کلیدی کارولینای‌جنوبی شانس پیروزی را در سایر مناطق از دست داده‌اند.

از سوی دیگر، فعالیت کمیته منتخب مجلس نمایندگان برای بررسی شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ سبب شده تا نقش وی در این رویداد در کانون توجه قرار گیرد.

از طرفی، هرچند ترامپ در نظرسنجی‌های اولیه برای سال ۲۰۲۴ با اختلاف زیادی پیشتاز است، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که ترامپ غیرقابل پیش‌بینی وارد رقابت شود. چراکه بسیاری از جمهوری‌خواهان بر این باور هستند که در آن صورت، وی با چالش‌های جدی مواجه می‌شود.

لذا این پرسش مطرح می‌شود که اگر ترامپ نباشد چه کسی نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴ خواهد بود؟

- ران دسانتیس فرماندار فلوریدا

دسانتیس فرماندار فلوریدا جدی‌ترین رقیب ترامپ در مراحل نخستین رقابت‌ها است. وی از محبوبیت بسیاری در میان مردم برخوردار است؛ به ویژه که از مخالفان اجباری‌بودن استفاده از ماسک در زمان همه‌گیری کووید بود. دسانتیس با ورود به جنگ‌های فرهنگی با تمام توان در حال مبارزه است و از شناخته‌ترین اقدامات وی مقابله با لایحه همجنس‌گرایی است.

هیل در گزارش خود آورده‌است: دسانتیس فارغ از برانگیختن خشم رای‌دهندگان لیبرال، یک وزنه تقریبا پرقدرت در میان جمهوری‌خواهان بشمار می‌رود. هرچند برخی چهره‌های نزدیک به ترامپ بر این باورند که دسانتیس ممکن است بترسد و تمایلی به ورود به رقابت‌های ریاست‌جمهوری نداشته باشد.

اما بسیاری دیگر فکر می‌کنند که او واضح‌ترین نمونه از یک کاندیدای پوپولیست و در عین حال منضبط است که شانس واقعی شکست ترامپ را دارد.

- مایک پنس معاون رئیس‌جمهوری پیشین

هیل در این گزارش با اعلام پنس به عنوان گزینه دوم احتمالی انتخابات سال ۲۰۲۴ آورده است: چه بپذیریم یا نه، پنس به تازگی در کانون توجهات قرار گرفته است. در نشست کمیته ۶ ژانویه، این معاون پیشین رئیس‌جمهوری آمریکا بر تلاش‌های ترامپ برای لغو نتیجه انتخابات صحه گذاشت.

مقاومت پنس در این بررسی‌ها اگرچه از سوی بسیاری از جمهوری‌خواهان تحسین شده است، اما می‌تواند در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری مشکل‌ساز باشد. چراکه یکی از دلایل شناخته‌شدن شخص پنس، نزدیکی وی به ترامپ بوده است. لذا حامیان سرسخت ترامپ آنچه را که خیانت از جانب پنس می دانند، فراموش نمی‌کنند.

«برد بلیکمن» استراتژیست حزب جمهوری‌خواه در این خصوص گفت: بی تردید هرگز گروهی تحت عنوان حامی پنس وجود نخواهد داشت و این یک چالش است. اما من فکر نمی‌کنم این غیرقابل حل باشد.

اما سایر اعضای حزب نسبت به اینکه پنس بتواند این موانع را پشت سر بگذارد اطمینان چندانی ندارند. یکی از اعضای محافظه‌کار جمهوری‌خواه و از حامیان ترامپ افزود: پنس یک مهره سوخته است، او یک معاون عالی رئیس جمهور بود، اما از حمایت مردمی برخوردار نیست.

پنس در ماه‌های اخیر بیشتر از ترامپ فاصله گرفته و به صراحت اعلام کرده است که ترامپ در این خصوص که می توانست نتیجه انتخابات را لغو کند، اشتباه می‌کرد.

- نیکی هیلی سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل

تقریبا تمامی اعضای حزب جمهوری‌خواه تردیدی ندارند که هیلی همواره رویاهایی بزرگتر از سفیر سازمان ملل بودن در سر داشته است. وی مدت‌هاست که به عنوان یک ستاره در حال ظهور در نظر گرفته می‌شود. او نخستین فرماندار زن ایالت پالمتو بود. به عقیده بسیاری از ناظران، هیلی از جمله سیاستمدارانی است که می‌تواند به راحتی حزب جمهوری ‌واه را به جایی فراتر از پایگاه سفیدپوستان تبدیل کند.

«مت ماکویاک» رئیس حزب جمهوری‌خواه شهرستان تراویس در تگزاس گفت: هیلی در زمان ترامپ در برخی قسمت‌ها غیرقابل اعتماد بود و قضاوت سیاسی او در برخی مواقع مشکوک بوده است.

وی بلافاصله پس از شورش ۶ ژانویه، در مصاحبه‌ای با نشریه پولیتیکو به شدت از ترامپ انتقاد کرد و گفت: او راهی را رفت که نباید می‌رفت و ما نباید دنبالش می‌رفتیم و هرگز نمی‌توانیم اجازه دهیم این اتفاق دوباره تکرار شود.

هرچند وی کمی بعد و به دلیل واکنش های شدید هم حزبی‌هایش عقب‌نشینی کرد و تا آوریل ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰) تاکید داشت که چنانچه ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ نامزد شود، او نامزد نمی شود.

- سناتور تد کروز

کروز در انتخابات سال ۲۰۱۶ پس از ترامپ در جایگاه دوم قرار گرفت. بنابراین این سوال مطرح است که آیا می‌تواند از تمایل حزب جمهوری‌خواه برای کاندیداتوری نفعی ببرد؟

سناتور کروز یک محافظه‌کار سرسخت است و شخصیت سیاسی جنگجوی وی طرفدارانش را به وجد می‌آورد.

اما او عادت دارد که مردم را به روشی نادرست تحت تاثیر قرار دهد. «سناتور لیندسی گراهام» سالها پیش به شوخی گفت: اگر تد کروز را در کف مجلس سنا به قتل برسانید و دادگاه را همانجا برگزار کنید، هیچ کس شما را محکوم نمی کند. (وی بعدها عذرخواهی کرد.)

سخنرانی کروز در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۱۶، که در آن او آشکارا در حمایت از ترامپ ناکام ماند، هنوز در ذهن بسیاری از حامیان رئیس جمهوری پیشین باقی مانده است.

با این حال، کروز می‌داند که برای ایجاد یک کارزار انتخاباتی به چه چیزی نیاز است، وی سالهاست به عنوان یک چهره ملی شناخته می شود و رقیبی سرسخت است.

- مایک پمپئو وزیر پیشین امور خارجه

تقریبا تمامی اعضای حزب جمهوری‌خواه از جاه طلبی‌های پمپئو برای ریاست جمهوری آگاه هستند.

ظرف چند ماه پس از روی کار آمدن «جو بایدن»، پمپئو از ایالت آیووا بازدید کرده و به جمع آوری کمک های مالی برای یک جمهوری خواه در نیوهمپشایر، کمک کرد. ضمن آنکه تجربیاتی که وی به عنوان وزیر امورخارجه و رئیس سیا بدست آورده می‌تواند به وی در پیشبرد گفتمان سیاسی درون‌حزبی و فراحزبی کمک کند.

اما برخی تردید دارند که پمپئو از کاریزمای لازم برای ریاست‌جمهوری برخوردار باشد. آنها یادآوری می کنند که پمپئو تاکنون برای انتخابات ایالتی نامزد نشده‌است. هرچند وی پیش از انتصاب به عنوان رئیس سیا در سال ۲۰۱۷، سه دوره در مجلس نمایندگان یک منطقه کانزاس خدمت کرده‌بود.

با این حال، او از بسیاری جهات وارث قانونی میراث ترامپ است. او مسئول بیشتر برنامه های سیاست خارجی آن دوره بود و ترامپ و حامیانش را درک می‌کند.

- سناتور تیم اسکات

اگر جمهوری‌خواهان به دنبال کاندیدایی هستند که بتواند جناح‌های طرفدار ترامپ و مخالفان وی را متحد کند، اسکات گزینه خوبی است. محافظه‌کاران سابقه و شخصیت او را دوست دارند ضمن آنکه اسکات تنها سناتور جمهوری‌خواه سیاه‌پوست است.

«داگ هیی» مدیر پیشین ارتباطات کمیته ملی جمهوری‌خواهان می‌گوید: تیم اسکات به طور بالقوه بهترین نامزدی است که می تواند جمهوری‌خواهان را با یکدیگر متحد کند. وی در نقطه مقابل قطبی‌شدن قرار دارد.

- کریستی نوم فرماندار داکوتای جنوبی

نوم در ژانویه ۲۰۱۹ کار خود را آغاز کرد، اما تنها زمانی مورد توجه قرارگرفت که علیه قرنطینه‌های ناشی از همه‌گیری کووید دست به انتقاد زد و اصرار داشت که آزادی بیشتر، نه کنترل بیشتر راه حل است.

وی در تابستان ۲۰۲۰ به طرز بی‌سابقه‌ای از مسابقات رالی موتور سیکلت حمایت کرد؛ مسابقاتی که شمار بسیاری را با وجود شیوع کووید به خیابان ها کشاند.

به نظر می‌رسد نوم آشکارا یک خطر برای ترامپ باشد و ایالت داکوتای‌جنوبی به دور از کانون رسانه‌ها و پول، جایی نیست که بتوان به راحتی از آن کارزار ریاست‌جمهوری را آغاز کرد.

هیل در پایان تاکید می‌کند آنچه از ظرفیت‌های این چهره نوظهور بر می‌آید این است که حتی برخی جمهوری‌خواهان میانه‌روتر نسبت به دست کم گرفتن قدرت ستاره نوظهوری چون نوم هشدار داده و به اقشار مردمی حزب متوسل شده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید