خطرات مصرف فست‌فود برای کودکان

کدخبر: ۵۰۴۱۸۱
اقتصادنیوز: کودکان پنج سال و کوچک‌تر که غذاهای بسیار فرآوری شده می‌خورند، نمرات حرکتی پایینی داشتند، به این معنی که آنها به سرعت از یک نقطه به نقطه دیگر حرکت نمی‌کردند.
خطرات مصرف فست‌فود برای کودکان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سیناپرس، نتایج تحقیقات قبلی، غذاهای فوق فرآوری شده را با خطر بیشتر بیماری قلبی در بزرگسالان مرتبط دانسته است. یافته‌های جدید پژوهشگران با نشان دادن یکی از اولین ارتباطات‌ها بین خوردن این نوع غذاها و آمادگی جسمانی پایین در بین کودکان، به این مضرات و خطرات بالقوه اضافه می‌کند.

 

دکتر ژاکلین ورنارلی، دانشیار و مدیر برنامه کارشناسی ارشد بهداشت عمومی در دانشگاه سکرد هارت، در  این رابطه می‌گوید: رفتارهای غذایی سالم و ورزش در سنین بسیار پایین تبدیل به فرهنگ می‌شوند.

یافته‌های ما به نیاز به آموزش خانواده‌ها در مورد روش‌های مقرون ‌به‌ صرفه برای کاهش مصرف غذای فرآوری ‌شده برای کمک به کاهش خطر مشکلات سلامت قلبی عروقی در بزرگسالی اشاره دارد.

این تیم از داده‌های ۱۵۰۰ کودک بین سه تا ۱۵ ساله به عنوان بخشی از نظرسنجی ملی تناسب اندام جوانان در سال ۲۰۱۲ برای بررسی ارتباط بین آمادگی جسمانی و مصرف غذاهای فرآوری شده در مراحل مختلف کودکی استفاده کرد.

غذاهای فوق فرآوری شده شامل تنقلات بسته‌بندی شده، غلات صبحانه، آب‌نبات، نوشابه، آبمیوه‌ها و ماست‌های شیرین شده، سوپ‌های کنسرو شده و غذاهای آماده مانند پیتزا، هات‌داگ و همبرگر و همچنین ناگت مرغ بود.

این یافته‌ها به روشنی نشان داد مصرف غذاهای ناسالم بیشتر منجر به بدتر شدن شرایط سلامت قلب می‌شود. بر این اساس کودکان پنج سال و کوچک‌تر که غذاهای بسیار فرآوری شده می‌خورند، نمرات حرکتی پایینی داشتند، به این معنی که آنها به سرعت از یک نقطه به نقطه دیگر حرکت نمی‌کردند.

گفتنی است افرادی که کمترین امتیاز را داشتند روزانه به طور متوسط ۲۷۳ کالری اضافی از غذاهای فوق فرآوری شده مصرف می‌کردند. پژوهشگران آمادگی قلبی عروقی کودکان بزرگ‌تر را نیز اندازه گیری کردند تا بینشی در مورد سلامت جسمانی آنها ارائه دهند. آنها دریافتند که کودکان و نوجوانانی که می توانند تمرینات هوازی منظم انجام دهند کمتر از ۲۲۶ کالری از غذاهای فوق فرآوری شده نسبت به آنهایی که وضعیت قلبی عروقی ضعیفی داشتند، دریافت می‌کنند.

دکتر ورنارلی در این رابطه توضیح می‌دهد: اگرچه غذاهای بسیار فرآوری ‌شده را می‌توان به راحتی در کیف مدرسه انداخت، تحقیقات ما اهمیت تهیه میان ‌وعده‌ها و وعده‌های غذایی سالم را نشان می‌دهد. توصیه می‌کنیم به تغذیه خود به عنوان نوعی پس انداز برای بازنشستگی فکر کنید. در واقع شما اکنون تصمیماتی می گیرید که بر آینده شما و فرزند شما تاثیر می‌گذارد.

گام بعدی این  تیم بررسی نحوه غذا خوردن کودکان بر اساس سنشان است. به عنوان مثال، آیا کودکان یا نوجوانان تمایل به خوردن غذاهای بسیار فرآوری شده در طول صبحانه، ناهار یا شام دارند؟

درک این تفاوت‌ های ظریف می‌تواند به متخصصان تغذیه و سیاست‌گذاران سلامت عمومی کمک کند تا مداخلات موفقی را برای تشویق عادات غذایی سالم ایجاد کنند.

نتایج این مطالعه در نشست تخصصی  Nutrition ۲۰۲۲ Live Online ارائه شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید