سفر هیات امارت اسلامی به ایران

کدخبر: ۵۰۵۱۰۹
اقتصادنیوز:هیاتی از امارت اسلامی طالبان برای شرکت اجلاس کمیسیون عالی مرزی میان ایران و افغانستان وارد تهران شد.
سفر هیات امارت اسلامی به ایران

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، هیات حکومت سرپرست افغانستان به ریاست «مولوی سعدالله بلوچ» رئیس اداره همکاری‌های امنیتی و امور مرزی وزارت خارجه این کشور جهت حضور در هفتمین اجلاس کمیسیون عالی مرزی میان ایران و افغانستان وارد تهران شده است.

در این سفر سعدالله بلوچ را ۱۴ فرد از وزارت‌خانه‌های دفاع، انرژی و آب، کشور، امور خارجه و امور قبایل و مرزهای افغانستان همراهی کرده و قرار است این اجلاس به میزبانی تهران برگزار گردد و مسائل مختلف مرزی میان دو کشور حل‌وفصل گردد.

پیش از این هیات عالی ایران به سرپرستی سردار رضایی جانشین فراجا در شهرستان مرزی تایباد با هیات افغانستانی دیدار کرده بود و توافقات اولیه برای ادامه این نشست‌ها و حل برخی مسائل و مشکلات مرزی صورت پذیرفته بود.

وجود برخی مشکلات مرزی و ایجاد هماهنگی بیشتر جهت مبارزه با قاچاق موادمخدر و انسان و همچنین مبارزه مشترک با فعالیت گروه‌های غیرقانونی در مرزهای مشترک از جمله مسائلی‌ست که انتظار می‌رود در این اجلاس و نشست‌های آینده پیرامون آنها بحث و تبادل‌نظر صورت گرفته و منجر به توافقات اساسی میان تهران و کابل گردد.

در زمان حکومت سابق افغانستان به دلیل عدم اشراف دولت کابل بر مناطق مرزی همواره شاهد بروز مشکلات عدیده در مرزهای مشترک بوده‌ایم که اکنون انتظار تهران این است که با استقرار حکومت جدید و حرکت به سوی امنیت‌سازی در سراسر اف.غانستان، مسائل مرزی میان دو کشور نیز به سمت حل شدن پیش رود.

این سفر در حالی صورت گرفته که نیروهای مرزی در شمال استان سیستان و بلوچستان ایران که هم‌مرز با افغانستان است، در ساعات پایانی روز سه‌شنبه (روز گذشته) با گروهی از اشرار که از خاک افغانستان قصد تعرض به خاک ایران را داشتند در گیر شدند که این افراد مسلح، پس از یک درگیری کوتاه، از منطقه متواری شدند.

در این درگیری مسلحانه، "محمد صیاد" از نیروهای مرزبانی، بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید.

اما «مفتی الهام» رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت نیمروز افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، شایعات در خصوص درگیری‌های مرزی میان ایران و افغانستان را رد کرد.

وی به خبرنگار فارس گفت‌: هیچ تنش مرزی میان دو کشور ایران و افغانستان رخ نداده و خبرها مبنی بر درگیری مرزبانان ایرانی با یک گروه خاص، کاملا شایعه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید