جزئیات دیدار بایدن و اردوغان/ محور گفت وگوها چه بود؟

کدخبر: ۵۰۵۱۸۵
کاخ سفید روز چهارشنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا امروز با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در حاشیه نشست سران ناتو دیدار کرد.
جزئیات دیدار بایدن و اردوغان/ محور گفت وگوها چه بود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با رجب طیب اردوغان دیدار و درباره گسترش ناتو، صادرات غلات اوکراین و سوریه گفت وگو کردند.

کاخ سفید روز چهارشنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا امروز با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در حاشیه نشست سران ناتو دیدار کرد.

در این بیانیه آمده است: بایدن از توافق سه جانبه ترکیه با فنلاند و سوئد که راه را برای دعوت ناتو از این دو کشور هموار نمود، استقبال کرد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: رهبران دو کشور در خصوص حمایت مداوم از اوکراین در دفاع این کشور از خود در برابر تجاوز روسیه و همچنین اهمیت رفع موانع ایجاد شده از سوی روسیه برای صادرات غلات اوکراین گفتگو کردند.

کاخ سفید ادامه داد:  آنها همچنین در مورد اهمیت حفظ ثبات در دریای اژه و سوریه گفتگو کردند.

بر اساس این بیانیه، بایدن بر تمایل به حفظ روابط سازنده دوجانبه تاکید کرد و روسای جمهوری دو کشور در مورد اهمیت ادامه ارتباطات نزدیک بین دولت های آمریکا و ترکیه توافق کردند.

بایدن و اردوغان روز گذشته با یکدیگر تلفنی گفتگو کردند و کاخ سفید با انتشار بیانیه ای اعلام کرد بایدن خاطرنشان کرد که مشتاق دیدار با  اردوغان در اجلاس سران ناتو در مادرید است.

رئیس جمهوری ترکیه تلفنی با دبیرکل ناتو در خصوص پیوستن دو کشور سوئد و فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) که ماه گذشته درخواست خود را ارائه کرده بودند، گفت وگو کرد.

پس از آن ،وزرای خارجه ترکیه، سوئد و فنلاند، در مادرید اسپانیا تفاهم نامه ای امضا کردند که بر مبنای آن ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ائتلاف دفاعی ناتو موافقت می کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو  اعلام کرد که ترکیه مخالفت خود را با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو پس گرفته است.

استولتنبرگ پس از به نتیجه رسیدن این مذاکرات گفت: «ما اکنون به توافقی رسیده ایم که راه را برای پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو هموار می‌کند».

رئیس جمهور فنلاند، ساولی نینیستو، تایید کرد که رهبران سه کشور پس از مذاکرات روز سه شنبه توافقنامه مشترکی را امضا کردند.

ترکیه هم اعلام کرد که "به آنچه می خواست" از جمله "همکاری کامل در مبارزه با گروه های شورشی" رسیده است. رئیس جمهوری آمریکا نیز از توافق فنلاند، سوئد و ترکیه استقبال کرد و آن را گام مهمی دانست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید