رییس جمهور سریلانکا استعفا می دهد

کدخبر: ۵۰۷۵۵۰
دفتر نخست وزیری سریلانکا اعلام کرد که گوتابایا راجاپاکسا از سمت ریاست جمهوری این کشور استعفا خواهد کرد.
رییس جمهور سریلانکا استعفا می دهد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، دفتر نخست‌وزیر سریلانکا اعلام کرد که گوتابایا راجاپاکسا، رئیس‌جمهوری سریلانکا پس از یورش ده‌ها هزار معترض به اقامتگاه‌های رسمی رییس جمهوری و نخست وزیر، استعفا می‌دهد.

جمعیت معترض می گویند تا زمانی که هم نخست وزیر و هم رئیس جمهوری پست خود را ترک نکنند، آنجا را ترک نخواهند کرد.

رئیس مجلس پیشتر گفته بود که رئیس جمهور در ۱۳ ژوئیه(22 تیر ماه جاری) استعفا می دهد.

روز دوشنبه، دفتر نخست وزیر رانیل ویکرمسینگه در بیانیه ای اعلام کرد مطلع شده است که راجاپاکسا، روز چهارشنبه هفته جاری از سمت خود کناره گیری می کند اما بر اساس قانون اساسی سریلانکا، استعفای او تنها زمانی می تواند به طور رسمی پذیرفته شود که با نامه ای به رئیس مجلس استعفا دهد - که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

راجاپاکسا، که محل اختفای او مشخص نیست، از زمان حمله به اقامتگاهش در روز شنبه، به طور عمومی با مردم یا رسانه ها گفت و گو نکرده است.

منابع آگاه، گفته اند که او در یک کشتی نیروی دریایی در آب های سریلانکا است. او قبل از ورود معترضان به کاخ ریاست جمهوری به مکان امن منتقل شد.

از سوی دیگر کمیسیون عالی هند در سریلانکا، قاطعانه برای دومین بار در چند ماه اخیر گزارش رسانه ها که شامل گمانه زنی درباره اعزام نیروهای امنیتی دهلی نو به پایتخت سریلانکا را رد کرد.

راجاپاکسا روز شنبه اعلام کرد که استعفا می دهد، نخست وزیر ویکرم‌سینگه نیز گفت: پس از تشکیل دولت جدید از سمت خود کناره گیری خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه هند امروز به صراحت اعلام کرد:  هند در کنار مردم سریلانکا می‌ایستد، زیرا آنها به دنبال تحقق آرزوهای خود برای رفاه و پیشرفت از طریق ابزارها و ارزش های دموکراتیک در چارچوب قانون اساسی هستند.

در عین حال، کمیساریای عالی هند با رد گمانه زنی رسانه‌ها درباره اعزام نیروهای امنیتی به این کشور، گفت کنار مردم این کشور می ایستد.

در اوایل ماه مه، کمیسیون عالی هند به طور قاطعانه گزارش های رسانه های گمانه زنی درباره اعزام نیروهای دهلی نو به کلمبو را رد کرد و گفت که هند کاملاً از دموکراسی، ثبات و بهبود اقتصادی سریلانکا حمایت می کند.

تکذیب ماموریت هند یک روز پس از آن صورت گرفت که به عنوان گمانه زنی «جعلی و آشکارا نادرست» رسانه های اجتماعی محلی مبنی بر فرار ماهیندا راجاپاکسا، نخست وزیر سابق و اعضای خانواده اش به هند، رد شد.

سریلانکا، کشوری با ۲۲ میلیون جمعیت، در چنگال یک آشفتگی اقتصادی بی‌سابقه است که بدترین وضعیت در هفت دهه اخیر است و میلیون‌ها نفر را برای خرید غذا، دارو، سوخت و سایر اقلام ضروری دچار مشکل کرده است.

ده‌ها هزار نفر در ماه‌های اخیر به خیابان‌ها ریخته‌اند و خواهان استعفای رهبران کشور به اتهام سوءمدیریت اقتصادی شده‌اند.

مدارس به حالت تعلیق درآمده و سوخت به خدمات ضروری محدود شده است. بیماران به دلیل کمبود سوخت و افزایش قیمت مواد غذایی قادر به تردد به بیمارستان ها نیستند.

طبق گزارش‌ها، تعداد قطارها کاهش یافته است و مسافران را مجبور می‌کند تا در کوپه‌ها فشرده شوند و حتی در هنگام رفت و آمد به محل کار، به‌طور نامطمئن بالای آن بنشینند.

در چندین شهر بزرگ، از جمله کلمبو، صدها نفر مجبور می‌شوند ساعت‌ها برای خرید سوخت در صف بایستند و گاهی با پلیس و ارتش در حالی که منتظر هستند درگیر می‌شوند.

سریلانکا با بحران شدید اقتصادی، سیاسی و بدهی های خارجی هنگفت روبرو است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید