هشدار متفاوت قالیباف درباره حجاب/ قضیه را پلیسی و امنیتی نکنید!

کدخبر: ۵۰۷۹۷۳
قالیباف می‌خواهد به شکلی ظریف حساب خودش و نواصول‌گرایان را جدا کند چرا که اکنون همه جا گفته می‌شود حسن روحانی هشدار داده بود اگر من نباشم اینها بر سر اینترنت و حجاب سخت‌تر می‌گیرند و برجام را هم هوا می‌کنند و هر سه در حال انجام است!
هشدار متفاوت قالیباف درباره حجاب/ قضیه را پلیسی و امنیتی نکنید!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرایران، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس انقلابی در سخنان دیروز خود دربارۀ حجاب از بگیر و ببندها دفاع نکرد با این‌که خود چند سال فرمانده نیروی انتظامی بوده و گشت ارشاد هم به این نهاد منتسب است و مدام از مجلس خواسته می‌شود به ضرب قانون سلیقۀ پوشش مردم را کنترل کنند.

 فرمانده سابق پلیس با ادبیاتی متفاوت با تریبون‌های نماز جمعه در سخنان خود در مجلس بارها از «مردم» گفت و چندان دنبال دستان توطئه‌گر بیگانه نبود و خود مردم را حافظ فرهنگ دانست.

 او حتی هشدار داد «هر اقدامی خلاف موارد تعیین شده در قانون به هر شکل علیه اصل هدف ترویج حجاب و عفاف خواهد بود» و تصریح کرد «هیچ‌کس نسبت به موضوع از خود مردم حساس تر نیست».

 رییس کنونی مجلس و فرمانده سابق پلیس می‌خواست بگوید قضیه را پلیسی و امنیتی نکنید و این در حالی است که در تحلیل‌های دیگر این نگرش دیده نمی‌شود.

 لحن آقای قالیباف را می‌توان با توجه به گذشته و آینده دید. او که 3 مرتبه در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده و دو بار ناکام مانده و یک بار در لحظۀ آخر به انصراف توصیه شده همواره در مقابل این تبلیغ موضع می‌گرفت که در غیاب اصلاح‌طلبان یا اعتدال‌گرایان و چنانچه کار به دست اصول‌گرایان بیفتد بین زن و مرد دیوار می‌کشند و گشت ارشاد راه می‌اندازند و شعار اقتصاد اقتصاد برای به دست گرفتن قدرت است وگرنه در اصل دنبال محدودیت‌های اجتماعی هستند حالا که این اتفاق افتاده می‌خواهد به شکلی ظریف حساب خودش و نواصول‌گرایان را جدا کند چرا که اکنون همه جا گفته می‌شود حسن روحانی هشدار داده بود اگر من نباشم اینها بر سر اینترنت و حجاب سخت‌تر می‌گیرند و برجام را هم هوا می‌کنند و هر سه در حال انجام است!

 از حیث گذشته هم می‌توان تبلیعات بهار سال 84 را به یاد آورد که در جزوه‌هایی که ستاد آقای قالیباف منتشر کرده بود به صراحت و به نقل از او بر « حجاب حداقلی»  تأکید می‌شد.

مراد از حجاب حداقلی این نیست که کم حجاب باشید بلکه یعنی قانون تنها کف و حداقل را تعیین می‌کند و با زور و فشار نمی‌توان مردم را به حجاب حداکثری واداشت. مثل قانون کار که حداقل دستمزد را تعیین می‌کند و دولت ها نمی‌توانند سراغ حداکثرها بروند چون حداکثر کار خود افراد است.

 در نطق دیروز در مجلس انقلابی البته از اصطلاح حجاب حداقلی یا حجاب حداکثری استفاده نکرد ولی لحن او چنانچه اشاره شد به شکل آشکاری با ادبیات غالب اصول‌گرایان دراین روزها متفاوت بود و مدام به «مردم» ارجاع می‌داد.

اتفاقا منتقدان هم به شکل دیگر همین را می‌گویند که شعور و بلوغ مردم و مشخصا زنان با این رفتارها نادیده انگاشته شده منتها مشخص نشد رییس مجلس انقلابی دقیقاً از کدام "مردم" صحبت می‌کند؟ آن مردمی که در انتخابات 98 و 1400 شرکت کردند و به کاندیداهای مورد تأیید شورای نگهبان رأی دادند و به تشکیل مجلس فعلی و دولت کنونی انجامید یا مردمی که در این دو انتخابات به دلایل اعتراضی یا چون شورای نگهبان نامزدی باقی نگذاشته بود یا چون انتخابات را بلاموضوع می دانند شرکت نکردند و اگر هم شرکت کردند رأی باطله به صندوق انداختند؟

آقای قالیباف البته بیش و پیش از تجربۀ قانون‌گذاری (که عملا اکنون به حاشیه رفته چون انواع شوراهای عالی در حال انجام آن هستند) تجربه فرماندهی نیروی انتظامی را دارد و می‌داند گشت ارشاد و این که پلیس به جای این که دنبال دزد و قاچاقچی بدود گیر بدهد به دختران و زنانی که زیر بار پوشش رسمی از نوع حداکثریِ مجریان صدا وسیما و کارمندان ادارات نمی‌روند چه تأثیری در نگاه مردم به این نیرو داشته است.

 دیدگاه او دربارۀ حجاب حداقلی در سال 84 موجود است و اصرار بر انکار برخوردهای اجتماعی در صورت به قدرت رسیدن اصول گرایان هم در خاطره ها مانده است. در عمل اما رقیب می‌گوید: نگفته بودیم تحریم انتخابات فایده ندارد و اینها به قدرت برسند چنین و چنان می‌کنند؟!

 شاید یک شورای عالی پوشش زنان هم درست شود تا در این فقره هم اول آنها نظر دهند و بعد مجلس. مثل شورای عالی فضای مجازی دربارۀ اینترنت یا شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزۀ فرهنگ یا شورای عالی هماهنگی اقتصادی دربارۀ قیمت بنزین. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید