انگلیس: چین برای ما از روسیه خطرناکتر است

کدخبر: ۵۰۹۴۹۳
یکی از مقام‌های ارشد نیروی دریایی سلطنتی انگلیس گفت: تمرکز صرف بر "خرس روس" باعث می‌شود تا ما از تمرکز و توجه بر "ببر" (چین) بازبمانیم. ما باید دوربین خود را در سراسر افق بگردانیم. خطر تمرکز صرف بر روسیه باعث می‌شود تا ما چالش بلندمدت استراتژیک از سوی چین را از دست بدهیم.
 انگلیس: چین برای ما از روسیه خطرناکتر است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دریادار  بن کی، در سخنرانی برای شورای  جئو استراتژی، بر این مساله تاکید کرد که چه طور جنگ اوکراین باعث جسور شدن چین خواهد شد.

وی در کلوب ارتش و نیروی دریایی در لندن گفت: تمرکز صرف بر "خرس روس" باعث می‌شود تا ما از تمرکز و توجه بر "ببر" (چین) بازبمانیم. ما باید دوربین خود را در سراسر افق بگردانیم. خطر تمرکز صرف بر روسیه باعث می‌شود تا ما چالش بلندمدت استراتژیک از سوی چین را از دست بدهیم.

وی ادامه داد، جهان غرب، روسیه را یک خطر حاضر و مشخص می‌داند اما حقیقت این است که چین یک چالش بلندمدت محسوب می‌شود. بانک جهانی تولید ناخالص داخلی چین را ۱۰ برابر بیشتر از روسیه اعلام کرده و سال گذشته میلادی نیز چین ۲۹۳ میلیارد دلار در امور دفاعی خود صرف کرده است. این نشان می‌دهد که بودجه دفاعی چین برای بیست و هفتمین سال متوالی در مقایسه با روسیه رشد داشته است.

این دریادار انگلیسی همچنین ادامه داد: نباید فراموش کنیم که سرمایه گذاری دفاعی روسیه دارد کاهش می‌یابد چون بازار غرب را برای فروش نفت خود از دست داده و چین این نفت را به ارزش پایین می‌خرد.

وی افزود: باید یادآور شوم که چین یکی از بزرگترین ذینفعان درگیری در اوکراین است؛ اگر غرب از درس‌های اوکراین عبرت بگیرد، ما نباید شک کنیم که حزب حاکم کمونیست چین هم چنین کاری می‌کند.

وی همچنین هشدار داد، غرب به صورت بالقوه نسبت به برخی از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های نظامی مسکو اغراق کرده و حالا هم باید مراقب باشد که ظرفیت‌های نظامی چین را دستکم نگیرد.

این دریادار نیروی دریایی سلطنتی انگلیس افزود: همگی ما چین را ملتی با جاه طلبی‌های بزرگ می‌دانیم و این را می‌شود از یکسری از پروژه‌ها چون ابتکاعمل کمربند و جاده، تاسیسات نظامی موسوم به "رشته مروارید" در اقیانوس هند، ساخت جزیره در دریای مورد مناقشه چین جنوبی و رویکردهایش در قبال تایوان مشاهده کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید