افشای سند حمایت فوری دولت «مارگارت تاچر» از حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران

کدخبر: ۵۰۹۵۴۵
اقتصدنیوز: با گذشت ۳۴ سال از جنایت ارتش آمریکا در شلیک موشک به هواپیمای مسافربری ایرانی «پرواز ۶۵۵ ایران ایر» بر فراز خلیج فارس و شهادت تمام سرنشینان آن، هنوز ابعاد بیشتری از این کشتار افشا می‌شود.
افشای سند حمایت فوری دولت «مارگارت تاچر» از حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، اسنادی که به تازگی از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده‌اند نشان می‌دهند که دولت وقت انگلیس بلافاصله از حمله ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایرانی حمایت کرده بود.

با گذشت ۳۴ سال از جنایت ارتش آمریکا در شلیک موشک به هواپیمای مسافربری ایرانی «پرواز ۶۵۵ ایران ایر» بر فراز خلیج فارس و شهادت تمام سرنشینان آن، هنوز ابعاد بیشتری از این کشتار افشا می‌شود.

پرونده‌هایی که به تازگی از طبقه‌بندی محرمانه لندن خارج شده‌اند نشان می‌دهند که دولت «مارگارت تاچر» نخست‌وزیر سابق انگلیس بلافاصله از این جنایت آمریکا حمایت کرده و حتی در پنهان‌کاری آن نیز همکاری داشته بود.

وبگاه «دی‌کِلَسیفاید یو.کِی» در مطلبی با اشاره به این اسناد، نوشت: «این حمله در جریان جنگ عراق با ایران رخ داد که در سال ۱۹۸۰ با حمله صدام به ایران آغاز شده بود. دولت آمریکا از صدام حمایت کرد و کشتی‌های جنگی را برای حمایت از حملات نظامی عراق به خلیج فارس فرستاد. یکی از این ناوهای جنگی، ناو یو.اس.اس وینسنس بود که در ۳ ژوئیه ۱۹۸۸، دو موشک به پرواز شماره ۶۵۵ ایران ایر که مشغول انجام یک سفر معمولی به دبی بود، شلیک کرد».

در گزارش این وبگاه آمده است: «واشنگتن مدعی شد که نیروی‌اش برای دفاع از خود اقدام کرده است، اما این درست نبود. آنطور که پنتاگون ادعا کرده بود این هواپیما "خارج از مسیر هوایی تجاری تعیین شده" حرکت نکرده بود، همچنین با "سرعت زیاد" به سمت ناو وینسنس ارتفاع کم نکرده بود. بنابراین ایالات متحده یک هواپیمای مسافربری غیرنظامی را سرنگون کرد و به طور عامدانه سعی کرد آن را پنهان کند. حدود ۶۶ کودک در میان ۲۹۰ غیرنظامی کشته‌شده بودند».

«جان مک‌ایووی» روزنامه‌نگار باسابقه نگارنده این مطلب توضیح داد: «آمریکا نمی‌توانست روی هیچ دولت دیگری بجز انگلیس برای حمایت از خود حساب کند. در ۲ مارس ۲۰۰۰، رابین کوک وزیر امور خارجه بریتانیا با ژنرال آمریکایی کالین پاول، که بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۹ به عنوان مشاور امنیت ملی رونالد ریگان خدمت کرده بود، ملاقات کرد. پاول در طول بحث "صریح صحبت کرد" و کوک مجاب شد تا به حفاظت از راز این ژنرال آمریکایی متعهد شود».

این گزارش ادامه می‌دهد: «پاول به‌ویژه یادآور شد که پس از سرنگونی پرواز ۶۵۵ توسط ایالات متحده، چارلز پاول وزیر خصوصی امور خارجه تاچر "بلافاصله از داونینگ استریت زنگ زد تا بپرسد آمریکایی‌ها می‌خواهند دولت بریتانیا چه بگوید". بنابراین، دولت بریتانیا با وجود کشته‌شدن صدها غیرنظامی که اکثر آنها شهروندان ایرانی بودند، فوراً از ایالات متحده حمایت کرد».

طبق اسناد افشاشده توسط دولت انگلیس، کالین پاول به انگلیسی‌ها گفت که واشنگتن نمی‌تواند روی هیچ دولت دیگری برای چنین رفتاری حساب کند. او کسی است که در زمان ریاست‌جمهوری «جورج بوش» پسر به سمت وزارت خارجه آمریکا رفت که در آن نقش، با دروغ برای حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ فشار آورد.

وبگاه دی‌کِلَسیفاید همچنین نوشت: «در هفته‌های پس از حمله، تاچر به عنوان سرسخت‌ترین مدافع ریگان خودنمایی کرد. او در اظهاراتی گفت "شما نمی‌توانید نیروی دریایی را برای دفاع از کشتی‌ها در برابر حمله [ایران] وارد خلیج کنید، بدون اینکه به آنها حق دفاع از خود بدهید". در مکاتبات خصوصی تاچر با ریگان، وی حتی در مورد پیامدهای مثبت این حمله گمانه‌زنی کرد و نوشت که "به نظر می‌رسد این حادثه حداقل به سران ایران کمک کرده است که نیاز فوری به پایان دادن به درگیری‌های خلیج‌فارس را بپذیرند".»

همانطور که «سولومون هیوز» روزنامه‌نگار و نویسنده انگلیسی در نشریه «مورنینگ استار» نوشت، وزارت خارجه لندن نیز سیاست‌هایی برای اتخاذ ایجاد کرد که با حمایت کلی تاچر از آمریکا مطابقت داشت. به عنوان مثال، وزارت خارجه آمریکا ادعا کرده بود که «ناو وینسنس به یک هواپیمای ناشناس در حال نزدیک شدن هشدار داد اما پاسخی دریافت نکرد». وزارت خارجه انگلیس می‌دانست که در حمایت از آمریکا، در جهان تنها است.

طبق این گزارش، وزارت خارجه انگلیس در یک مکاتبه درون‌سازمانی که در ژوئیه ۱۹۸۸ نوشت، اشاره کرده بود که «فقط بریتانیا به حق [ایالات متحده] برای دفاع از خود اشاره می‌کرد و در نتیجه انتقاد ایران و سایر کشورها را به خود جلب کرده بود».

جان مک‌ایووی در پایان مطلب خود بر اساس اسناد افشاشده نوشت:‌ «دولت ایالات متحده هرگز به طور رسمی بابت این حمله عذرخواهی نکرد و کاپیتان ناو وینسنس به دلیل "رفتار فوق‌العاده شایسته در انجام خدمات برجسته" نشان لیاقت دریافت کرد».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید