یک زن آسیایی تبار، نخست وزیر انگلیس می شود؟

کدخبر: ۵۰۹۶۹۱
ریشی سوناک، وزیر پیشین خزانه‌داری و همچنین لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس به عنوان دو نامزد نهایی رقابت بر سر نخست وزیری این کشور انتخاب شدند.
یک زن آسیایی تبار، نخست وزیر انگلیس می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، پس از چندین دور رای‌گیری در پارلمان بریتانیا، ریشی سوناک، وزیر پیشین خزانه‌داری و همچنین لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس به عنوان دو نامزد نهایی رقابت بر سر نخست وزیری این کشور انتخاب شدند. 

روز چهارشنبه ۲۰ ژوئیه، پارلمان بریتانیا صحنه رقابت و رای‌گیری میان نامزدهای حاضر برای جانشینی بوریس جانسون، نخست وزیر مستعفی این کشور بود. روندی که البته چهارشنبه هفته گذشته و میان ۸ نامزد آغاز شده بود. 

بر اساس روال حزب محافظه‌کار، برای انتخاب رهبر حزب، باید نمایندگان پارلمان در چندین دور رای‌گیری به دو نامزد نهایی برسند. این روند از این قرار است که در هر دور نامزدی که کمترین رای را کسب کرده باشد از رقابت حذف می‌شود. در نهایت وقتی دو نامزد نهایی مشخص شد، رای‌گیری گسترده‌تری میان تمام اعضای حزب شامل نمایندگان و افرادی که عضو پارلمان نیستند اما عضوی از حزب محافظه‌کار به شمار می‌روند برگزار می‌شود. 

در رای‌گیری روز چهارشنبه، پنی موردانت، در رقابت با تراس و سوناک شکست خورد و از راهیابی به جمع دو نامزد نهایی باز ماند. بر اساس آرای اخذ شده آقای سوناک ۱۳۷ و خانم تراس ۱۱۳ رای کسب کردند. 

انتخاب گزینه نهایی میان این دو نفر روز ۵ سپتامبر برگزار می‌شود تا بریتانیا رهبر جدید حزب محافظه‌کار و نخست وزیر خود را بشناسد. 

در ادوار پیشین رای‌گیری آقای سوناک همواره صاحب بیشترین رای شده و ناظران سیاسی بر این باورند او از بخت بیشتری در مقابل تراس برخوردار است. سوناک که وزیر خزانه‌داری پیشین در دولت جانسون بود، نخستین مقام ارشد دولت او به شمار می‌رود که پس از افشای دروغ‌گویی نخست وزیر، از سمت خود استعفا داد. همین مسئله موجب شد او به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌ها در میان جریان‌های سیاسی منتقد جانسون در بریتانیا تبدیل شود. 

در مقابل  لیز تراس اما تا پایان نسبت به جانسون وفادار ماند. او در توضیح این رفتار سیاسی خود می‌گوید او شخصیتی محافظه‌کار است که به رهبر خود یعنی بوریس جانسون وفادار مانده است. 

بوریس جانسون گفته است تا زمانی که جانشین او مشخص شود همچنان در سمت خود باقی خواهد ماند. رویکردی که مورد انتقاد اعضای حزب کارگر قرار گرفته است. اعضای حزب مخالف معتقدند جانسون باید در اسرع وقت از سمت خود کنار رود، در غیر این صورت انتخابات زودرس باید در دستور کار قرار گیرد. 

سوناک که اصالتی پنجابی دارد در صورت انتخاب به عنوان نخست وزیر بریتانیا، نخستین فردی است که با اصالت آسیایی به عنوان رئیس دولت این کشور برگزیده خواهد شد. در مقابل لیز تراس در صورتی که مورد اقبال اعضای حزب محافظه‌کار قرار گیرد پس از مارگارت تاچر و ترزا می، سومین زنی است که به عنوان نخست وزیر بریتانیا معرفی می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید