درگیری دوباره اردوغان با یونان

کدخبر: ۵۱۰۳۶۶
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در پیامی به مناسبت نود و نهمین سالگرد این معاهده گفت: «با معاهده صلح لوزان، مرزهای زمینی ما ترسیم شد،کاپیتولاسیون لغو شد،حقوق اقلیت ترک باقی مانده در یونان تامین شد و غیر از آن‌ها. وضعیت نظامی جزایر یونانی نزدیک به سواحل ما تایید شد.»
درگیری دوباره اردوغان با یونان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، رئیس جمهور ترکیه مدعی شد که یونان اقدامات عمدی علیه اقلیت شهروندان ترکیه مقیم این کشور انجام می‌دهد.

رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه گفت، شرایط و ضوابط «پیمان صلح لوزان»، به ویژه حقوق اقلیت ترک، اخیراً به عمد توسط یونان تضعیف شده است.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در پیامی به مناسبت نود و نهمین سالگرد این معاهده گفت: «با معاهده صلح لوزان، مرزهای زمینی ما ترسیم شد،کاپیتولاسیون لغو شد،حقوق اقلیت ترک باقی مانده در یونان تامین شد و غیر از آن‌ها. وضعیت نظامی جزایر یونانی نزدیک به سواحل ما تایید شد.»

وی گفت: «در دوره اخیر شرایط ثبت شده در معاهده به ویژه حقوق اقلیت ترک توسط یونان نادیده گرفته شده و یا عمدا تضعیف شده است.»

«حلوصی آکار» وزیر دفاع یونان نیز روز شنبه پس از تصمیم یونان برای تعطیلی چهار مدرسه میزبان ترکیه‌های مقیم یونان گفت: « ما به هر تلاش غیرمنصفانه و غیرقانونی یونان هم روی میز و هم در میدان پاسخ خواهیم داد، همانطور که تاکنون انجام داده‌ایم.»

آکار گفت: «با وجود همه رویکردهای حسن نیت ترکیه، اقدامات تحریک آمیز سیاستمداران یونانی ادامه دارد.آخرین نمونه از این تصمیم، تعلیق فعالیت مدارس ترک در یونان است. ما به شدت این موضوع را محکوم می‌کنیم.»

در همین حال، وزارت خارجه یونان این اتهامات را رد کرد و مدعی شد که مقامات یونانی تصمیم به تعلیق فعالیت مدارس به دلیل نداشتن حداقل تعداد مورد نیاز ۹ دانش آموز گرفته‌اند.

تنش‌ها بین ترکیه و یونان  اخیراً دوباره بر سر حریم هوایی و وضعیت جزایرغیرنظامی در دریای اژه افزایش یافته است. پس از تلاش نخست وزیر یونان برای عدم فروش هواپیماهای جنگنده «اف-۱۶» به ترکیه در کنگره آمریکا، اردوغان گفت: «نخست وزیر یونان دیگر برای او وجود ندارد.»

روابط بین ترکیه و یونان، دو عضو ناتو  اغلب دچار تنش بوده به طوری که سال گذشته  این روابط به شدت رو به وخامت گذاشت و کشتی‌های جنگی در شرق مدیترانه در نزاع بر سر مرزهای دریایی و حقوق انرژی با هم روبرو شدند. ترکیه بارها اعلام کرده که از یونان می‌خواهد تا راه حل‌های سیاسی مسالمت آمیز را  تا راه حل‌های تهاجمی اتخاذ کند.

این دو کشور همواره همدیگر را به  نقض حریم هوایی و دریایی همدیگر متهم می‌کنند. آتن به ویژه به طور هفتگی ترکیه را به نقض حریم هوایی خود در شرق دریای اژه متهم  می‌کند. ترکیه نیز مدعی نظامی کردن جزایر دریای اژه  و عمل نکردن به توافقنامه‌های قبلی  بین  دو کشور است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید